Wil je weten hoe wij pensioencommunicatie in de praktijk brengen? Wij geven je een inkijk in onze pensioencommunicatie naar werknemers.

Ik heb een serie artikelen over pensioencommunicatie geschreven en dit is voorlopig mijn afsluitende artikel in deze serie. Om heel praktisch af te sluiten geef ik je een inkijk in hoe wij pensioencommunicatie in de praktijk brengen.

Korte triggers

Wij communiceren 5 keer per jaar een kort pensioenitem. Dat doen we via de nieuwsbrief of het intranet van de werkgever. 1 of 2 alinea’s met pensioencontent die aansluit bij de actualiteit en de huidige situatie.

Het doel is om werknemers te triggeren en bewust te houden van het feit dat er een pensioenregeling is.

Jaarlijkse sessie

Een keer per jaar verzorgen wij een sessie over pensioen. Met ieder jaar een wisselend onderwerp. Op die manier komt het pensioen regelmatig terug, maar wordt het geen herhaling.

De kern is steeds, moet ik in actie komen en zo ja, wat moet ik dan doen. Met als doel om werknemers handelingsperspectief te bieden.

Onboarding van nieuwe werknemers

Voor nieuwe werknemers worden onboardingsessies georganiseerd. Afhankelijk van het aantal nieuwe werknemers zijn dat een of meerdere sessies per jaar. En die organiseren we liever niet op de eerste werkdag, maar ergens in de eerste maanden.

Op deze manier worden werknemers geïnformeerd, op basis van de wettelijke verplichting en de werknemers worden op weg geholpen bij het maken van keuzes.

Mailbegeleiding

In mijn vorige artikel heb ik geschreven wanneer je welke informatie moet verstrekken aan werknemers. Wij doen dat via e-mails. Heldere, leesbare en actiegerichte teksten die op maat zijn gemaakt voor een pensioenregeling. Wij versturen deze namens de werkgever.

Het doel is om aan je wettelijke verplichting te voldoen en handelingsperspectief te bieden aan de werknemers in de verschillende situaties.

Persoonlijke pensioengesprekken

In een persoonlijk pensioengesprek van een uur bespreken wij met werknemers de pensioenregeling, verdiepen we de eigen pensioensituatie en beantwoorden we vragen over het pensioen. Op die manier ziet een werknemer exact hoe hij of zij er voor staat en weet of er actie nodig is.

Met een persoonlijk pensioengesprek wordt de werknemer in staat gesteld pensioen perfect te laten aansluiten op de eigen wensen en doelen.

Pensioenadvies en coaching

Werknemers die (bijna) met pensioen gaan geven wij maatwerkadvies. Iedereen die met pensioen gaat moet veel keuzes maken. Die keuzes bepalen de financiële situatie van de werknemers voor de rest van hun leven. En de keuzes zijn onomkeerbaar. Wij zorgen dat werknemers bewust en weloverwogen kunnen kiezen, met zicht op de gevolgen.
Daarnaast helpen wij werknemers zich voor te bereiden op hun naderende pensioen middels individuele coaching.

Het doel van pensioenadvies en pensioencoaching is het creëren van een goede exit van pensionado’s.

Tags: communiceren, pensioenadvies, Pensioencommunicatie, pensioenregeling, Wet Toekomst Pensioenen
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.