Uit onderzoek van OneFit blijkt dat aantonen dat je als werkgever langdurig geeft om het welzijn van personeel pas écht indruk maakt. En wat daar zeker bij helpt, is het aanbieden van bedrijfsfitness.

Het is onder HR managers en recruiters al even een hoofdpijndossier; het werven van personeel in Nederland wordt steeds moeilijker. Op LinkedIn is de trukendoos om personeel te werven dan ook groots: van komische (maar ietwat ongemakkelijke) wervingsfilmpjes, flinke aandraagbonussen of zelfs het winnen van reizen. Heel aantrekkelijk natuurlijk, al die bombarie, maar uit onderzoek van OneFit blijkt dat aantonen dat je als werkgever langdurig geeft om het welzijn van personeel past écht indruk maakt. En wat daar zeker bij helpt, is het aanbieden van bedrijfsfitness.

Bedrijfsfitness als duurzame oplossing voor het aantrekken van personeel

Uit recent onderzoek van OneFit onder ruim 1.100 Nederlanders in loondienst, blijkt dat 52% van mening is dat het stimuleren van bedrijfsfitness goed is voor het imago van een werkgever. Het aanbieden van bedrijfsfitness lijkt voor bedrijven met een vraag naar personeel dus aantrekkelijk. Toch blijkt uit datzelfde onderzoek, dat 65% van werkgevers nog geen budget heeft vrijgemaakt om sporten te stimuleren, en dit in de toekomst ook niet van plan is. Als je deze cijfers naast elkaar legt ontstaan er vragen: waarom wordt iets dat zo voor de hand ligt nog niet goed opgepakt? Om de situatie nog een beetje aan te dikken: 23% van werkgevers geeft aan dat het aanbieden van bedrijfsfitness als laatste redmiddel wordt ingezet bij het werven van personeel… Een laatste redmiddel? Het zou juist een van de eerste moeten zijn! Zo denkt ook Robert Meirmans van OneFit.

Robert Meirmans, verantwoordelijk voor de zakelijke markt van OneFit: “Door de aanhoudende personeelskrapte zetten werkgevers alle zeilen bij om op te vallen en nieuwe mensen aan te trekken. Het aanbieden van sportmogelijkheden helpt daarbij. Deze arbeidsvoorwaarde is niet meer weg te denken en brengt bovendien medewerkers op een informele, leuke manier samen. Het is dan ook duidelijk dat het een positieve impact heeft op zowel de aantrekkingskracht van een bedrijf voor nieuw personeel, als voor de algehele sfeer binnen een bedrijf.”

Bedrijfsfitness biedt ook vele andere voordelen

Dat het aanbieden van bedrijfsfitness nieuw personeel kan aantrekken is natuurlijk een mooi voordeel, maar er is nog zo veel meer positiefs dat het met zich meebrengt.

Robert Meirmans: “Uit diverse onderzoeken blijkt dat medewerkers met een gezonde en actieve levensstijl ook minder snel en vaak ziek zijn. Stimuleer en motiveer medewerkers dus om te gaan sporten, op een manier die bij ze past. In deze tijd van goede voornemens, en natuurlijk het griepseizoen, kun je jouw medewerkers net dat laatste zetje geven om een gezonde en actieve levensstijl aan te nemen. Bij OneFit vinden we dat ontzettend belangrijk en willen we managementteams aansporen om een dergelijke levensstijl te stimuleren binnen bedrijven. Daarom ontwikkelden we speciaal voor het managementteam ‘The OneFit Commit’, een manifest dat de leidinggevende kern kan ondertekenen om zich hieraan te committeren. Door het goede voorbeeld te geven, het welzijn en de vitaliteit van medewerkers te ondersteunen en het bevorderen van een actieve gezonde levensstijl maken deze werkgevers van hun medewerkers prioriteit.”

Een langdurig bedrijfsfitnessprogramma niet haalbaar?

Is het aanbieden van een langdurig bedrijfsfitnessprogramma net te hoog gegrepen of zit het er qua budgetten voorlopig even niet in, overweeg dan het volgende eens: je kunt als werkgever je workforce namelijk ook de ruimte geven om tijdens werkuren te sporten. Júíst nu veel mensen ook thuis (hybride) werken. Want wat blijkt nou; 89% van werkend Nederland geeft aan niet te mogen sporten tijdens werktijd, terwijl dit juist zoveel goeds oplevert. 37% van respondenten geeft aan graag te willen sporten onder werktijd, en 35% zou het fijn vinden extra uren vrij te krijgen om te kunnen sporten. Sporten voor- of na werktijd schiet er voor veel werkende Nederlanders door de vele andere activiteiten die zij moeten uitvoeren vaak bij in (kinderen van school, koken, huishouden, etc). Geef je als werkgever juist de ruimte om overdag, tijdens traditionele werkuren te sporten (en communiceer je dat ook proactief), dan gaan mensen misschien wél en creëer je een win-win situatie voor zowel jouw bedrijf als de medewerker: de mentale en fysieke gezondheid van medewerkers wordt beter, creativiteit krijgt een boost en medewerkers zijn productiever.

Dus samenvattend onze tip: gebruik bedrijfsfitness óf het gedogen van sporten onder werktijd als magneet om nieuw personeel aan te trekken en jouw workforce vitaal te houden. Spread the word! Bekijk het bedrijfsfitnessaanbod van OneFit hier.

—————-

Over het onderzoek
Dit onderzoek is in opdracht van OneFit uitgevoerd door PanelWizard onder 1.116 Nederlanders (18+) in loondienst.

Foto: door David Stegenga

Tags: bedrijfsfitness, personeelskrapte, recruitment, werving
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel
Uit De Thema Arbeidsmarkt, Organiseren & Cultuur, Wellbeing & Vitaliteit, Werving / Selectie / Onboarding

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.