Tags: IMK opleidingen, STAP-budget, subsidie, UWV

STAP-budget: de 7 grootste misverstanden

STAP-budget is een subsidie vanuit de overheid die bijna iedere burger kan gebruiken voor om- en bijscholing en persoonlijke ontwikkeling. De zeven grootste misverstanden over het STAP-budget zie je hier op een rij.

Vanaf 1 maart 2022 kun je het STAP-budget aanvragen. Dit is een subsidie vanuit de overheid die bijna iedere burger kan gebruiken voor om- en bijscholing en persoonlijke ontwikkeling. De vraag naar het budget is groot. Zo groot zelfs dat in het vorige tijdvak het budget al binnen 2,5 uur op was. Dit brengt ons gelijk bij het eerste misverstand dat we graag uit de wereld willen helpen: het STAP-budget is op.

We hebben veel vragen ontvangen over het STAP-budget en er blijft veel onduidelijk. Daarom vroegen wij onze partner IMK Opleidingen om de zeven grootste misverstanden over het STAP-budget op een rij te zetten.

1. Het STAP-budget is op voor 2022.

Dit klopt niet! Het STAP-budget is opgedeeld in tijdvakken. Zo kun je het STAP-budget het hele jaar door aanvragen op verschillende moment. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat aan het begin van het jaar het budget gelijk op is. In 2022 is er € 160 miljoen subsidie beschikbaar. Dit is opgedeeld in vijf tijdvakken. Voor 2022 is er nog de mogelijkheid om op 1 september en op 1 november het STAP-budget aan te vragen. Volgend jaar komt er weer een nieuw subsidiebedrag beschikbaar en kan iedereen weer opnieuw een aanvraag doen.

2. Het opleidingsbudget vanuit de werkgever vervalt wanneer het STAP-budget wordt ingezet.

Dit is niet waar. Het STAP-budget wordt gefinancierd vanuit de overheid en staat dus los van het opleidingsbudget. Het is zelfs zo dat je als werkgever niets te zeggen hebt over het persoonlijke STAP-budget van medewerkers. Hierdoor kunnen ze het ook gebruiken om zich om te scholen naar een ander vakgebied.

3. Je hebt als werkgever niets aan het STAP-budget.

Dit is niet het geval. Ondanks dat het STAP-budget niet in plaats van het opleidingsbudget vanuit de werkgever komt, is het toch de moeite waard om het STAP-budget onder jouw medewerkers te promoten. Vaak zien we namelijk dat leren en ontwikkelen zorgt voor een toename in de motivatie en werkplezier van je medewerker. Voor de werkgever ook een win, want dat betekent vaak ook dat de medewerker langer in dienst zal blijven.

4. Als het STAP-budget niet wordt toegekend moet de deelnemer de training zelf betalen.

Dit is niet waar. Hoewel dit bij iedere opleider anders is geregeld, is het vaak zo dat je de training of opleiding gewoon kunt annuleren. Ook kan de deelnemer vaak in een volgend tijdvak nog een aanvraag doen. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer een deelnemer te laat was met het aanvragen en het budget al op was. Mocht je als werkgever de deelnemer tegemoet willen komen en de training alsnog willen betalen, dan is dit ook gewoon mogelijk.

5. Om het STAP-budget toegekend te krijgen moet je ingeschreven staan als werkzoekende bij het UWV.

Ook dit klopt niet. Om in aanmerking te komen voor het STAP-budget zijn er een aantal voorwaarden zoals: je bent ouder dan 18 jaar en nog niet AOW-gerechtigd. Het UWV is hier alleen bij betrokken als de uitkerende instantie.

6. De deelnemer moet de training eerst zelf betalen

Dat is niet waar. Wanneer je een training uitkiest onder de € 1.000 regelt de opleider dit zelf met het UWV. De deelnemer krijgt dus geen factuur. Als de training meer kost dan het subsidiebedrag, ontvangt de deelnemer de factuur voor het restbedrag. Onderling kunnen er dan afspraken worden gemaakt over of de werkgever dit restbedrag betaalt of dat de deelnemer daarin meebetaalt.

7. Het aanvragen van een STAP-budget is heel ingewikkeld

Dat is gelukkig niet het geval. Het is belangrijk dat de deelnemer zelf het STAP-budget aanvraagt, het is ten slotte een persoonlijk budget. Als werkgever kun je hier natuurlijk wel bij helpen door de deelnemers de mogelijkheid te geven om op het aanvraagmoment hun aanvraag te kunnen doen. Door bijvoorbeeld computers beschikbaar te stellen of door de mogelijkheid te geven om op de aanvraagdag om 10.00 uur even de werkvloer te verlaten.

We leggen in 3 stappen uit hoe het aanmeldproces in zijn werk gaat:

  1. Zorg voor het aanmeldmoment voor een STAP-vooraanmeldbewijs door een inschrijving te doen bij de opleider.
  2. Om een aanvraag te doen bij het STAP-portaal zijn DigiD inloggegevens en het vooraanmeldbewijs nodig.
  3. Binnen 28 dagen komt er een reactie van het UWV op de subsidieaanvraag. Wanneer het budget is toegekend, wordt de vooraanmelding bij de opleider omgezet naar een definitieve inschrijving.

Dit waren de 7 grootste misverstanden, toch is er nog één misverstand die we jullie niet willen onthouden.

8. Je moet eerst een subsidieaanvraag doen voor het budget en zoekt daarna pas een training of opleiding uit

Dit klopt namelijk niet. Zorg dat je eerst een opleiding of training hebt gekozen. Dit geef je aan bij de opleider waar je dit wilt volgen en vervolgens ontvang je een vooraanmeldbewijs. Dit heb je nodig om jouw aanvraag in te dienen op het aanmeldmoment (in 2022 zijn dit 1 september en 1 november). Dus eerst indienen bij de opleider en daarna bij het STAP-portaal om jouw subsidie aan te vragen.

De voordelen van het STAP-budget voor werkgevers

Een training volgen met € 1.000 STAP-budget?

Een selectie van de trainingen van IMK Opleidingen, gericht op HRM’ers en medewerkers personeelszaken staat op onze website https://www.imkopleidingen.nl/stap-budget/. Denk bijvoorbeeld aan de 8-daagse opleiding Human Resource Management A of kies uit één van de 2-daagse trainingen en cursussen zoals Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit, Arbeidsrecht, arbeidscontract en ontslag of DISC voor HR.

Tags: IMK opleidingen, STAP-budget, subsidie, UWV
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.