Tijdens de crisis heeft ons team van het Cornerstone People Research Lab (CPRL) ongeveer 1.000 werknemers en 500 bestuurders en HR-managers uit de hele wereld bevraagd om meer te weten te komen over hun visies op vaardighedenontwikkeling op de moderne werkplek. De resultaten zijn verzameld in ons rapport ’’A License to Skill: Embracing the Reskilling Revolution. Download het rapport in dit artikel.

In 2025 zullen naar schatting 85 miljoen banen vervangen zijn door machines, terwijl er 97 miljoen nieuwe banen ontstaan die aansluiten bij de nieuwe verdeling van werk tussen mensen, machines en algoritmes. Om de technologische veranderingen bij te houden moeten bedrijven wereldwijd met andere beroepscategorieën gaan werken. De coronapandemie versnelt deze trend enkel en dwingt ons om te erop te vertrouwen dat 21ste -eeuwse technologieën – kunstmatige intelligentie, the internet of things, sociale media, digitale leerplatforms, augmented & virtual reality, drones, 3D-printen en meer“ ons gezond houden en de economie transformeren tijdens deze ongekende tijden. Te midden van al deze veranderingen is het belangrijk dat bedrijven hun tijd, energie en middelen gebruiken voor programma’s voor de (door)ontwikkeling van vaardigheden die werknemers in staat stellen om hun rol moeiteloos te kantelen en succesvol aan huidige werkeisen kunnen voldoen.

Leren en ontwikkelen van medewerkers

Een meerderheid van bedrijven investeert al tijd en geld in leren en ontwikkelen, maar Cornerstone’s recente rapport HCI New Skilling laat zien dat er een mogelijkheid is om de efficiëntie te verbeteren. De onderzoekers zagen dat hoog-presterende organisaties (HPO’s) bezig zijn met de (door)ontwikkeling vaardigheden en gewoonlijk intern kijken om te bepalen welke vaardigheden ze moeten prioriteren. Ze bestuderen bijvoorbeeld de bedrijfsstrategie of spreken met medewerkers en leidinggevenden om te zien of er vaardigheden ontbreken. Hoewel dit zinvol is, kunnen bedrijven deze aanpak versterken door ook naar bredere, externe trends te kijken.

Om een meer holistisch beeld te krijgen van welke vaardigheden ze moeten prioriteren in ontwikkelactiviteiten, is het belangrijk dat organisaties ook naar buiten kijken: experts raadplegen, onderzoek uitvoeren en ontwikkelingen en inzichten uit de sector analyseren. Deze extra stap zal werkgevers helpen om strategischer na te denken over de inzet van medewerkers, doordat ze een beter idee krijgen van hoe ze hun tijd, geld en inspanningen kunnen gebruiken voor de (door)ontwikkeling van vaardigheden.

Intern en extern zoeken naar ontbrekende vaardigheden

Cornerstone’s rapport HCI New Skilling toont aan dat 83% van de organisatie afhankelijk zijn van directe feedback van managers en teamleiders om ontbrekende vaardigheden intern te bepalen. Nog eens 67% gebruikt directe feedback van anderen binnen de organisatie om de vaardigheden te bepalen die medewerkers nodig hebben, zowel nu als in de toekomst. Hoewel dit effectief is, laten deze inspanningen slechts een deel van het plaatje zien: ze wijzen allemaal naar specifieke tekortkomingen of behoeften binnen je medewerkersbestand. Deze interne focus leidt tot een meer reactieve benadering van vaardighedenontwikkelingen in plaats van een pro-actieve, waarbij ook naar opkomende trends binnen de sector gekeken wordt.

Organisaties moeten opkomende trends of nieuwe, noodzakelijke vaardigheden in hun omgeving en sector goed in kaart brengen om effectiever ontbrekende vaardigheden te herkennen. Soms weet je pas wat je organisatie mist als je het elders in actie ziet, bijvoorbeeld bij een concurrent. Organisaties kunnen inzichten verwerven door een grote diversiteit aan onafhankelijke bronnen te raadplegen, zoals vakbladen of updates van professionele organisaties.

Door data uit verschillende bronnen te bestuderen en te gebruiken kunnen organisaties hun toekomstige behoeften beter begrijpen, sneller anticiperen op mogelijke tekorten in vaardigheden en betere programma’s voor leren en ontwikkelen (L&D) neerzetten. Het rapport HCI New Skilling laat zien dat organisaties die meerdere informatiebronnen gebruiken, sterkere talent- en bedrijfsresultaten hebben en beter op de toekomst zijn voorbereid.

Twee stappen naar succes van toekomstige vaardigheden

Hier zijn twee tips voor bedrijven die hun organisatie toekomstbestendig willen maken door vaardigheden (verder) te ontwikkelen:

  • Gebruik goede ervaringen uit eerdere aanpakken. Maak ze onderdeel van de strategie voor het (door)ontwikkelen van vaardigheden en pas activiteiten waar nodig aan.
  • Gebruik zowel interne als externe bronnen om je te informeren tijdens de planning en uitvoering; hoe meer, hoe beter.

Willen bedrijven en hun L&D-leiders succesvol (door)ontwikkelen, dan moeten ze niet vergeten om buiten de vier muren van hun organisatie te kijken en externe krachten te onderzoeken. Anders lopen ze het risico dat interne topprestaties niet in lijn zijn met grotere, externe veranderingen.


Kijk hier om Cornerstone’s HCI-rapport te downloaden en te lezen hoe bedrijven de onderzoeksresultaten kunnen gebruiken om hun bestaande ontwikkelprogramma’s te verbeteren.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de website van Cornerstone.

 

Tags: 21ste -eeuwse technologieën, Cornerstone, leren en ontwikkelen, onderzoek, Ontwikkelen, rapport, vaardigheden, vaardighedenontwikkeling
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE