Tags: employee experience, eNPS, EX, integron

Versterk de Employee Experience: 3 Do’s en 3 Don’ts voor succes in een veranderende arbeidsmarkt

In een tijd waarin organisaties te maken hebben met een krappe arbeidsmarkt, hoog ziekteverzuim, toenemende werkdruk en oplopende verloopcijfers, is het versterken van de employee experience (EX) van groot belang. Het creëren van een positieve werkomgeving en het bevorderen van het welzijn van medewerkers zijn cruciale factoren geworden bij het aantrekken, behouden en motiveren van talent.

Hier zijn de drie belangrijkste “do’s” om je op de juiste weg te helpen:

  1. Formuleer de gewenste employee experience en giet deze in meetbare doelen: Het is essentieel om duidelijk te definiëren wat je wilt bereiken met EX. Wat is onze medewerkerbelofte nu en in de nabije toekomst? Identificeer specifieke aspecten zoals communicatie, ontwikkelingsmogelijkheden en werkomgeving. Stel meetbare doelen op, zoals het verhogen van de trots, het versterken van het leiderschap of het verminderen van het verlooppercentage. Hierdoor krijg je inzicht in de voortgang en kun je gerichte acties ondernemen.
  2. Maak het vergroten van de employee experience een verantwoordelijkheid van de hele organisatie: Het is van belang dat de verantwoordelijkheid voor het verbeteren van de employee experience niet alleen bij HR ligt. Betrek alle afdelingen en teams, van het management tot de werkvloer. Creëer bewustzijn en zorg ervoor dat iedereen begrijpt hoe hun bijdrage van invloed kan zijn op de ervaring van medewerkers. Stimuleer samenwerking en communiceer regelmatig over de voortgang en successen.
  3. Optimaliseer de employee experience in samenwerking mét medewerkers en laat deze aansluiten bij hun verwachtingen: Luister naar je medewerkers en betrek hen bij het proces van het verbeteren. Organiseer regelmatig momenten waarop je om feedback vraagt of bespreek dit in individuele gesprekken. Gebruik deze inzichten om aanpassingen te maken en verbeteringen door te voeren. Door rekening te houden met de verwachtingen en behoeften van je medewerkers, vergroot je hun betrokkenheid en enthousiasme.

Belangrijke KPI’s die je dus kunt meenemen zijn eNPS, tevredenheid per touchpoint in de employee journey, mate van trots en betrokkenheid en de mate waarop men werkdruk ervaart. Daarnaast is het volgen van verloop en verzuim belangrijk.

Wist je dat het verhogen van de eNPS met 10 punten grote organisaties (500+ medewerkers) het verzuim en verloop drastisch kan terugdringen en je daarmee tonnen kunt besparen onder aan de streep? Bereken hier wat het jouw organisatie kan opleveren.

Hier zijn de drie belangrijkste “don’ts”

Hoewel het belangrijk is om te weten wat je wel moet doen om de beleving van je medewerkers te versterken, is het ook essentieel om te begrijpen welke valkuilen je moet vermijden:

  1. Overvraag je medewerkers niet, maar kies vaste momenten waarop je feedback vraagt: Het is belangrijk om de balans te vinden tussen het verzamelen van waardevolle inzichten en het voorkomen van enquêtemoeheid. Overvraag je medewerkers niet door voortdurend om feedback te vragen. Kies in plaats daarvan specifieke momenten, bijvoorbeeld na belangrijke veranderingen, vaste momenten in het jaar of het moment waarin de medewerker zit in de employee journey. Het overvragen van medewerkers in combinatie met het niet goed opvolgen van feedback werkt negatief op de beleving van je medewerkers.
  2. Laat employee experience niet iets zwevends zijn binnen je organisatie, maar betrek het overal in: De employee experience mag niet worden gezien als een geïsoleerd initiatief, maar moet worden geïntegreerd in alle aspecten van de organisatie. Het moet doordringen in de bedrijfscultuur, processen, communicatie en de manier waarop leiders leidinggeven. Zorg ervoor dat de verbetering van de employee experience een integraal onderdeel is van de strategische doelstellingen van de organisatie en dat het wordt ondersteund door concrete acties.
  3. Negeer het belang van leidinggevenden niet: Leidinggevenden spelen een cruciale rol bij het versterken van de employee experience. ‘People leave managers not companies’. Leidinggevenden zijn de schakel tussen de visie van het management en de werkvloer. Zorg ervoor dat leidinggevenden goed worden geïnformeerd en getraind op het gebied van employee experience. Ondersteun hen bij het begrijpen en implementeren van de gewenste ervaring van medewerkers. Geef hen de tools en middelen om medewerkers effectief te betrekken en te motiveren.

In een tijd van krapte op de arbeidsmarkt, hoog ziekteverzuim, toenemende werkdruk en oplopende verloopcijfers is een optimale employee experience meer dan ooit van cruciaal belang. Een sterke employee experience kan dienen als een competitief voordeel bij het aantrekken en behouden van talent. Bovendien kan het ziekteverzuim verminderen, de werkdruk verlichten en het verloop binnen de organisatie verminderen. Door te continu te investeren in de employee experience en de genoemde “do’s” en “don’ts” toe te passen, creëren organisaties een positieve en productieve werkomgeving waarin medewerkers groeien en de organisatie als geheel floreert.

Hoe volwassen is jouw employee experience (EX-)strategie?

Wij geloven dat feedback vragen van je medewerkers slechts één stukje van de puzzel is. Van belang is dat er wat met de feedback gedaan wordt en dat het je ondersteunt bij je doelen op de langere termijn. Dat de strategie bekend is binnen je organisatie en dat er proactief naar gehandeld wordt. Wil je eens sparren over de volwassenheid van jouw EX-strategie? Zoek me op Linkedin op en stuur me een bericht of stuur een mailtje. Uiteraard kan je ook terecht op www.integron.nl.

Tags: employee experience, eNPS, EX, integron
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.