Het jaar afsluiten; waar moet je als werkgever aan denken?
Aan het eind van het jaar worden voor verschillende afdelingen processen afgerond en voorbereid voor het komende jaar. Als werkgever is het noodzakelijk om je administratieve zaken goed op orde te hebben, om je ervan te vergewissen dat je geen deadline mist en effectief gebruik blijft maken van de beschikbare voordelen. Graag zetten we enkele zaken voor je op een rij.
Wet tegemoetkomingen loondomein
De Wtl bestaat uit drie tegemoetkomingen voor werkgevers, het LKV, het LIV en het jeugd-LIV. Het doel van de Wtl is om medewerkers met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in dienst te nemen of te houden. Wanneer je medewerkers in dienst hebt die vallen binnen het LKV is het belangrijk om te zorgen dat alle registraties juist en volledig zijn doorgevoerd. Zo loop je in het volgende jaar geen financieel voordeel mis.
WW-premie
Voor de WW-premie is het van belang dat alle BBL-registraties juist en volledig zijn doorgevoerd, anders bestaat de kans dat een verkeerde WW-premie wordt berekend. De juiste toepassing is belangrijk, want je kan zomaar teveel betalen of geld moeten terugbetalen.
Stagefonds en Praktijkleren
Aan het eind van het jaar wordt het nieuwe normbedrag voor de regeling Praktijkleren bekend gemaakt. Ook worden voor Stagefonds en Praktijkleren de beschikkingen opgesteld. Het is goed om hier alert op te zijn in verband met de financiële administratie.
Instroom studie
In het nieuwe jaar is direct een nieuw instroommoment voor leerlingen en stagiaires met een leer-werktraject. Treft alvast de benodigde voorbereidingen, zodat in het nieuwe jaar de administratie juist en kloppend is. Denk hierbij aan een geldige praktijkleerovereenkomst, dit is voor elke subsidieregeling van belang.
Gedifferentieerde premie Werkhervattingskas
Jaarlijks ontvangen werkgevers die publiek verzekerd zijn een beschikking gedifferentieerde premie Whk. Deze premie heeft betrekking op de uitkeringen van (ex-) medewerkers die zijn uit dienst zijn gegaan en/of in de WGA terecht zijn gekomen. In het verleden is gebleken dat deze beschikking soms niet helemaal klopt, het is hierom van belang deze beschikking goed te controleren. Het is mogelijk om fouten in de beschikking te corrigeren, hierop zit een maximale termijn van vijf jaar. Voor dit jaar is dat dus 2016, correcties over de periode hiervoor zijn niet meer door te voeren.
Het is gedurende het hele jaar van belang om je personeelsadministratie goed bij te houden, dit voorkomt veel werk aan het eind van het jaar en draagt bij aan een maximaal gebruik van de beschikbare financiële voordelen. Dit vraagt echter wel om een flinke tijdsinvestering.
Het je hulp nodig bij het verzamelen van de juiste personeelsgegevens of weet je niet waar te beginnen? Dan kan OAZ je helpen. We ondersteunen je in het volledige proces en nemen je veel werk uit handen. Neem voor meer informatie contact op met Alex Veldkamp via [email protected] of bel direct 088-5600700.
Download hier de whitepaper ‘Sociale Zekerheid’ van OAZ.
Deze inhoud is alleen voor leden toegankelijk
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE