De laatste jaren wint het besef dat als je de medewerker écht op de eerste plaats zet en hem een geweldige employee experience biedt, dit de manier is om een topwerkgever te zijn en te blijven. Of zoals Richard Branson zegt: ‘Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employee, they take care of your clients.’ Medewerkers die zich happy, betrokken en bevlogen voelen, zetten zich immers meer in voor hun werk, de klant en hun collega’s. Hun productiviteit ligt hoger en het verloop en ziekteverzuim is lager. Voldoende onderzoeken hebben inmiddels het verband tussen succesvol zijn in de business en happy medewerkers aangetoond.

Hoe gelukkig zijn medewerkers in Nederland? Onderzoek van Integron, met een steekproef onder 4400 medewerkers in 12 branches, laat zien dat de gemiddelde score in Nederland voor werkbeleving van een 6,7 (2017) naar een 7 (2018) is gegaan. Die stijgende lijn is goed nieuws, maar er is nog veel te winnen:

  • (slechts) 23% haalt het beste uit zichzelf voor de organisatie
  • 24% is in sterke mate betrokken bij de organisatie, 26% is niet of nauwelijks betrokken
  • 12% reageert positief op de vraag ‘mijn organisatie zorgt ervoor dat ik het beste uit mezelf kan halen’
  • de beleving van de werkdruk stijgt verder naar 34% en 36% ziet het aantal burn-outs binnen haar organisatie toenemen
  • de gemiddelde eNPS score is -4, dus nog steeds meer ‘detractors’ dan ‘promoters’. De eNPS van topperformers onder de organisaties is 70!

Om het werkgeluk van medewerkers te vergroten leg je de focus niet op de uitkomst, maar op de weg daar naartoe: de employee experience. Employee experience is de beleving van een (potentiële) medewerker in alle contacten met de organisatie en hoe dit overeenkomt met zijn of haar verwachtingen. Centraal staat de vraag: ‘Wat heb jij nodig om in deze organisatie het beste van jezelf te kunnen geven?’

Met een goede employee experience richt je je op alle interactie van medewerkers met hun organisatie. Dus van het eerste contact tot het vertrek en zelfs daarna, om van medewerkers echte ambassadeurs van je organisatie te maken. Alle interactie tussen medewerkers en hun werkgever dient te leiden tot een maximale positieve ervaring. Dat vraagt samenwerking met andere afdelingen zoals ICT, Communicatie en Facility Management. Werken aan employee experience betekent een stap terug doen en analyseren: wat is de impact van wat we doen? Welk gevoel geeft het onze mensen? Is het efficiënt wat we doen? Sluit het aan bij verschillende wensen, past het bij onze mensen? Brengen we onze companywaarden echt in praktijk? Geven we échte service? Dat is een uitdaging omdat generaties verschillen en individuen onderling ook. Dus moet je je medewerkers goed leren kennen: welke verwachtingen hebben zij? Hoe matchen we die?

Employee experience vraagt een andere mindset van management en HR. Je gaat naar een onderscheidende visie op werkgeverschap: hoe willen wij onze klanten behandelen en hoe willen wij dus onze medewerkers behandelen? Van top-down denken vanuit de organisatie naar bottom-up vanuit de medewerkers. Van denken in ‘wat’ naar denken in ‘waarom’ en in ‘hoe’.

Volgens internationaal onderzoek onder HR-managers (KennedyFitch 2018) zegt 93% van de respondenten dat employee experience in 2019 ( zeer) belangrijk gaat worden voor de eigen organisatie. Bijna 60 % was al aan de slag gegaan om de employee experience op een hoger peil te krijgen. De organisatiegrootte is daarbij niet van belang: van de kleine start-ups tot de grote corporates, ze zien allemaal dezelfde toekomst.

Hoe creëer je de beste Employee Experience? 5 tips

Aan HR en andere leiders in een organisatie dus de taak om de beste employee experience te bedenken, deze vorm te geven en te onderhouden. Hoe doe je dat? Daarvoor zijn de volgende elementen van belang: cultuur, de werkplek, leiderschap, HR-processen en technologie. Deze vijf vormen de basis van ons HEART-model voor de beste employee experience:

heartmodel.png

Een Figuur 1 Het HEART-model

Tip 1: Zorg voor een positieve en aansprekende cultuur met vertrouwen en purpose als basis

Vernieuwende organisaties zetten in op een ‘happy cultuur’. Dat begint met een heldere en inspirerende why en openheid in relaties en over resultaten. Medewerkers kunnen werken aan hun ontwikkeling en mogen zichzelf zijn. Er wordt flexibiliteit geboden in privébehoeften. Samenwerken gebeurt op basis van vertrouwen, maar is niet vrijblijvend. En er is ruimte voor plezier: van onboardingsborrels tot feestelijke kwartaalafsluitingen.

Tip 2: Creëer werkplekken waar medewerkers energie van krijgen

Waar werk je liever: in een mistroostig kantoor waar je hoofdpijn krijgt of in een energiegevend pand dat flexibel inspeelt op jouw behoeften? De inrichting van de werkplek ligt nu vaak bij Facility Management, maar is óók de verantwoordelijkheid van HR. Een inspirerend kantoor heeft grote invloed op de werkbeleving, sociale interactie, gezondheid en productiviteit. Of je nu voor een ballenbak kiest of niet: een kantoor moet passen bij de organisatiewaarden en de behoeften van het personeel.

Tip 3: Definieer werkgeluk van medewerkers als KPI voor nieuw leiderschap

Voor de beste employee experience is behendig leiderschap van groot belang. Leiders die een inspirerende visie delen en een voorbeeldrol vervullen, dragen bij aan de motivatie en betrokkenheid van medewerkers. Goede leiders bieden een empathische en structurele dialoog waarin de medewerker zich gehoord voelt. Ze bieden kansen om talenten te ontwikkelen, ruimte om fouten te maken en nieuwe uitdagingen om de tanden in te zetten.

Tip 4: Herontwerp elke stap in de medewerkersreis voor meer waardering en werkgeluk

Van employer branding tot pensioen: HR moet zijn instrumenten, processen en regelgeving stroomlijnen naar de beste employee experience. Vragen die HR zich moet stellen, zijn:

  • Passen we onze waarden en kerncompetenties (altijd) toe?
  • Doen we aan living the brand?
  • Benutten we werkelijk talenten?
  • Helpen we elkaar om ons werk efficiënter, makkelijker en simpeler te doen?
  • Bieden we de beste service?
  • Bieden we maatwerk?
  • Kunnen we met minder regels werken?

Tip 5: Zorg voor technologie die voor je organisatie en medewerkers werkt

De technologie die nodig is om het werk goed te kunnen doen, is van groot belang voor de employee experience. Dat begint bij basale zaken: goede apparatuur, snel internet en eigen keuzes voor hardware en software. Veel organisaties laten nog altijd kansen liggen op het gebied van technologie. Luister hierbij vooral goed naar de behoeften van medewerkers.

Wil je meer weten hoe je door de beste employee experience te creëren een topwerkgever kunt worden met gelukkige medewerkers en loyale klanten? Bestel dan het nieuwe Nederlandstalige boek Employee Experience – Happy People Better Business.

 

 

Heleen Mes & Gea Peper

Gepost door Heleen Mes & Gea Peper

Heleen Mes en Gea Peper delen de missie om van gelukkig werken de norm te maken in Nederland (en daarbuiten) en om van iedere werkgever een topwerkgever te maken. Zij zijn (internationale) keynote speakers en geven opleidingen en workshops over employee experience, employee journey mapping & design en gelukkig werken. Heleen en Gea zijn editors van de succesvolle nieuwssite Happy People Better Business Nieuws (www.hpbbnieuws.nl en www.hpbbnews.com) en oprichters van de LinkedIn group Employee Experience Nederland/België. Gea is oprichter van het HappinessBureau waar Heleen als partner aan verbonden is (www.happinessbureau.nl).

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.