Dit artikel is onderdeel van een reeks artikelen waarin ik tips geef over hoe je als HR-professional een gezonde leefstijl kunt stimuleren op de werkvloer. In dit artikel ga ik in op voldoende beweging. Volgende artikelen: voldoende slaap en stressmanagement. En vergeet niet mijn acht tips voor een gezonde leefstijl op de werkvloer te lezen voor nog meer tips.

Veel mensen brengen hun werkdagen grotendeels zittend door. Als je een beroep hebt waarbij je achter een bureau zit, ontkom je er eigenlijk niet aan. Dit betekent echter niet dat je hier als bedrijf geen verandering in kan brengen. Want ook met een overwegend zittend beroep is het mogelijk om overdag voldoende te bewegen. En het goede nieuws is: dit hoeft absoluut niet veel tijd, geld of energie te kosten. In dit artikel geef ik vijf tips waarmee je jouw medewerkers kan stimuleren om voldoende te bewegen op de werkvloer. Doe er je voordeel mee.

1. Wandel-vergaderen

Wandelend vergaderen is hot! Onderzoek wijst uit dat wandel-vergaderen zorgt voor meer creativiteit, een hogere productiviteit, meer betrokkenheid en laagdrempelige communicatie.[1] Daarnaast is even de buitenlucht opzoeken goed voor de gezondheid.

Volgens Ted Eytan, MD, Medical Director van the Kaiser Permanente Center for Total Health, zijn deze voordelen goed te verklaren. Onze hersenen zijn meer ontspannen tijdens een wandeling doordat er bepaalde hormonen zoals serotonine worden aangemaakt. Dit zorgt voor meer creativiteit en een hogere productiviteit. Ook is de setting van een wandeling anders. Je loopt zij-aan-zij in plaats van dat je oog-in-oog tegenover elkaar zit. Dit resultaat in meer betrokkenheid en laagdrempelige communicatie.[2]

Niet alle vergaderingen kunnen overigens wandelend plaatsvinden. Als je met meer dan drie of vier collega’s bent, wordt het al minder interessant. Er ontstaat dan eerder ruis doordat je elkaar bijvoorbeeld minder goed kan verstaan. Bovendien heb je in sommige gevallen attributen zoals een whiteboard of laptop nodig waardoor je gebonden bent aan een vergaderruimte. Beoordeel daarom per vergadering of het waardevol is om te wandel-vergaderen.

2. Een beweeg-app

Breng je de meeste tijd op het werk achter je bureau door? Dan is het belangrijk om regelmatig even in beweging te komen. Volgens de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad moeten we teveel stilzitten zoveel mogelijk voorkomen. Veel zitten hangt samen met een hoger risico op hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden[3]. Doorbreek te lang stilzetten door gebruik te maken van een app die je hieraan herinnert, zoals Stand Up! en 1 Minute Desk Workout, of zet je wekker ieder uur ter herinnering.

3. Start een challenge

Een challenge onder collega’s is een goede manier om een gezonde leefstijl aan te moedigen op de werkvloer. Maak het leuk en laagdrempelig met oefeningen die overal op kantoor uitgevoerd kunnen worden. En voor wat extra motivatie kan je er ook een leuke beloning tegenover stellen. Bijvoorbeeld een abonnement op een tijdschrift, tickets voor een evenement of een snipperdag. Je kan dit uiteraard zo groot maken als je zelf wil.

Een voorbeeld is een bedrijf dat een maandlange challenge “Niet Met de Auto” heeft opgezet. Werknemers verdienden één punt voor elke reis naar of van werk waarvoor ze de auto lieten staan. Een lokale fietsenwinkel bood aan om een ??gratis fiets-APK te verzorgen voor elke werknemer die meer dan 30 punten had verzameld.

Gedurende de maand werd er veel gelopen, gefietst, gecarpoold en met het openbaar vervoer gereisd. Aan het eind van de maand behaalden een aantal werknemers meer dan 30 punten en konden ze gebruikmaken van de gratis fietsdienst. Alle medewerkers die deelnamen aan de challenge genoten van de unieke ervaringen die deze maand met zich meebracht[4].

Waar kan je nog meer een challenge van maken? Er zijn gelukkig veel vormen van beweging die zich goed lenen voor een challenge. Bijvoorbeeld:

  • Een stappenteller competitie: 10.000 stappen per dag
  • Traplopen: alleen nog maar de trap nemen
  • Planken: iedere uur 30sec of zolang mogelijk
  • Squats
  • Lunges op de plaats of lopend
  • Wall sit na elke koffiebreak

Wees creatief en vraag wat medewerkers leuk vinden om te doen.

4. Samen bewegen met collega’s

Uit onderzoek blijkt dat samen bewegen een gunstig effect heeft op de motivatie, het doorzettingsvermogen en de onderlinge relatie tussen collega’s. De band die je met een collega opbouwt buiten het werk tijdens het sporten, zorgt voor een betere relatie op de werkvloer. Je kan je medewerkers stimuleren om samen te sporten door een sportgroep op te zetten, zoals een hardloop-, fitness- squash- of wandelgroep. Laat ook hierin medewerkers meedenken in wat zij leuk vinden om samen met collega’s te doen.

5. Een kantoorhuisdier

Je ziet het steeds vaker in grote bedrijven zoals Google, Amazon, WorkDay en Ticketmaster. Een huisdiervriendelijk kantoor waar je iedere dag je huisdier mag meenemen. Google heeft zelfs een speciale naam voor hondenbezitters, namelijk Dooglersdog-owning Googlers. En bij Amazon verwelkomen ze dagelijks 6.000 honden die samen met hun baasje naar het werk komen[5]. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers minder stress ervaren als er een hond op kantoor aanwezig is. Wetenschappers onderzochten hoeveel cortisol medewerkers in hun bloed hadden. En wat bleek? Medewerkers die in de buurt van de hond hadden gewerkt, hadden lagere cortisol levels in hun bloed dan collega’s zonder hond[6].

Een kantoorhond zorgt er ook voor dat meer wordt bewogen op kantoor. Een hond moet immers een paar keer per dag uitgelaten worden. Ook als je het druk hebt of als het slecht weer is. RTL maakte hier een leuk item over:

Een kantoorhond, plank-challenge of potje squash. Allemaal manieren om op een leuke en laagdrempelige manier medewerkers te motiveren en stimuleren om te bewegen. Je kunt het zo groot of zo klein maken als je zelf wil. Zolang je maar met elkaar in beweging komt. Hoe zorg jij ervoor dat medewerkers voldoende bewegen op kantoor?


Lisa Huiskamp

Gepost door Lisa Huiskamp

Lisa Huiskamp, voedingsdeskundige en leefstijlcoach, van The Body Practice helpt en begeleidt particulieren en bedrijven op het gebied van gezondheid. Dit doet ze met behulp van drie essentiële pijlers: voeding, lichaamsbeweging en balans. Deze elementen vormen, naar eigen zeggen, de basis voor een gezond en fit lichaam. ‘Als je deze elementen op een harmonieuze wijze toepast in je leven creëer je de randvoorwaarden voor een gezond en fit lichaam.' Lisa verzorgt persoonlijke- en groepsbegeleiding, workshops en voorlichtingen.