Tags: administratie, Gommer, pensioen, pensioenreglement

Waarom je als werkgever pensioen altijd moet controleren

Als werkgever ben jij de belangrijkste schakel in het pensioen van je werknemers. Als werkgever zeg je het pensioen toe. Maar vervolgens faciliteer je het pensioen door de premie (deels) te betalen en ook regel je de hele administratieve afhandeling. En die administratieve afhandeling moet je goed controleren!

Werknemers hebben recht op pensioen op basis van de toezegging

Je doet als werkgever een pensioentoezegging. Die ligt vast in het pensioenreglement. Een werknemer heeft recht op het pensioen dat is toegezegd en niet op het pensioen dat is geadministreerd. Je kunt op basis van het pensioenreglement als werknemer precies uitrekenen hoeveel pensioen je hoort te krijgen. En of dat pensioen ook zo is geadministreerd maakt niet zoveel uit.

Een fout is snel gemaakt in het pensioen

Pensioen is gebaseerd op het salaris van de werknemer. Dat salaris verandert regelmatig. En ook het aantal uren dat een werknemer werkt verandert regelmatig. Maar het salaris bestaat niet alleen uit een vast loon en vakantiegeld, maar vaak ook nog uit andere bestanddelen.

Welke onderdelen tellen wel mee voor de pensioenopbouw en welke onderdelen niet? Dat verschilt per pensioenregeling. En ook wanneer een wijziging moet worden doorgevoerd en wanneer niet verschilt per regeling en salarisbestanddeel.

Werkgevers draaien op voor de schade

Wanneer het pensioen niet klopt van een (ex)werknemer dan kan die dus altijd aankloppen bij het pensioenfonds of de werkgever. Bij wie dat gebeurt, maakt niet zoveel uit. Want als een werknemer aanklopt bij een pensioenfonds en er moet een fout worden hersteld, dan zal het fonds de rekening vervolgens naar de werkgever sturen. Dus je komt altijd bij de werkgever uit.

Hoe groot is de schade?

Waarom zou je hier veel aandacht en energie aan besteden? Hoe groot is de potentiële schade? Ik denk dat er twee belangrijke aspecten zijn. Als eerste de benadering vanuit de werknemer. Ook al gaat het om een klein bedrag, als werknemer moet je gewoon krijgen waar je recht op hebt. En als werkgever moet je daar een maximale inspanning voor verrichten. Het tweede aspect is de omvang van de schade. Wanneer je een fout maakt, is de kans groot dat die niet bij 1 persoon wordt gemaakt, maar dat het voor iedereen geldt. En dat niet alleen een keer, maar vaak wordt die fout meerdere jaren herhaald. Op die manier wordt het als snel veel geld.

Wij, en ook andere pensioenadviseurs of pensioenadvocaten, worden regelmatig benaderd door werknemer die vermoeden dat hun pensioen niet klopt. En vaak wordt dat vermoeden bevestigd.

Ik heb op dit moment 3 dossiers op mijn bureau liggen waarin het pensioen van een individuele werknemer niet klopt. De kleinste schade is ongeveer 60.000,-. De grootste gaat richting 1 miljoen. Die laatste gaat over een goed betaalde werknemer die is aangemeld bij de verkeerde pensioenregeling!

Hoe voorkom je fouten?

Start met een nulmeting. Controleer de pensioenopbouw tot nu toe en kijk welke fouten er in zitten. Dat geeft je de mogelijkheid om fouten uit het verleden te herstellen maar ook om die voor de toekomst te voorkomen. Daarbij zijn er drie opties om fouten te voorkomen.

  1. Pas, indien mogelijk de regeling (of zelfs je beloningsbeleid) aan, zodat je ingewikkelde situaties die fouten veroorzaken kunt voorkomen.
  2. Wijzig je proces, zodanig dat fouten voorkomen worden.
  3. Bouw een efficiënt controlemechanisme in.

Tenslotte

Wanneer het pensioen van een werknemer verkeerd is geadministreerd, draait de werkgever uiteindelijk op voor de schade. Vaak leidt dat niet alleen maar tot het moeten betalen van een groot bedrag, maar zet het ook de relatie met de (ex)werknemer onder druk. En dat grijpt vaak diep in het leven van de (ex)werknemer in. Een fout in de pensioenregeling gaat niet alleen over geld, maar vaak ook over het welzijn van de werknemer.

 


De sleutel tot duurzame inzetbaarheid

Uitval, verminderde productiviteit, vertrekregelingen en regelingen voor vervroegde pensionering. Bijna altijd draaien werkgevers op voor deze kosten. Werkgevers zijn er in toenemende mate voor verantwoordelijk dat werknemers in goede gezondheid en op een productieve manier de pensioendatum halen. Maar hoe doe je dat?

In deze whitepaper een concreet 3-stappenplan waarbij gebruik wordt gemaakt van een combinatie van pensioenadvies en pensioencoaching.

Op een schaal van 1 tot 5, wat vind je van Workwize?(Vereist)
1 = zeer slecht 5 = fantastisch
Hoe groot acht je de kans dat je het product of de dienst van Workwize in de toekomst gaat gebruiken?(Vereist)
1 = zeer klein 5 = heel groot
Wat vind jij van de presentatie skills van Workwize?(Vereist)
1 = ondermaats 5 = uitstekend
Naam(Vereist)
Toestemming(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Tags: administratie, Gommer, pensioen, pensioenreglement
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.