Tags: gespreid leren, leermethode, microlearning, prestatieverbetering

Microlearning: een concept, methode of product?

Hoewel Microlearning meer en meer terrein heeft gewonnen binnen het leren, is de term voor sommigen nog steeds wat abstract. Want, wat is Microlearning eigenlijk? Een concept, methode, of product? Zolang dat niet duidelijk is, zal Microlearning eerder als leukigheid worden ingezet, dan als een doelmatige manier om te leren en prestaties daadwerkelijk te verbeteren. Zonde natuurlijk!

Het doel van Microlearning

Je kunt Microlearning benaderen als iets wat ‘een ding’ is, of Microlearning inzetten aan de hand van dat wat je al weet over het opzetten van een training of cursus. Maar daar doe je Microlearning te kort mee. Want daarmee ga je voorbij gaan aan het doel van het inzetten van Micorlearning, namelijk het verbeteren van de prestaties. Als je hier geen oog voor hebt en lukraak een minicursus samenstelt van video’s en quizzes, dan zet je geen Microlearning in. Dan serveer je gewoon oude wijn in nieuwe zakken.

Het nieuwe leren

Inmiddels zijn we er wel achter dat leren meer is dan het stellen van doelen, de daarvoor benodigde stof aanbieden en naderhand toetsen of de stof voldoende begrepen en geleerd is. Immers, leren is niet alleen presteren bij de eindtoets. Je laat de lerenden iets leren om het geleerde naderhand in de praktijk toe te laten passen. Zeker als het om prestatieverbetering, bijscholing en omscholing gaat. Prestaties op de werkvloer vereisen kennis én vaardigheden. En precies daar biedt Microlearning uitkomst. Omdat Microlearning zich veelal richt op het behalen van competentiegerichte doelen. Zowel als concept, als methode én als product.

Microlearning als concept, methode en product

Als je het hebt over Microlearning als concept, dan heb je het over het creëren van leerinterventies gericht op het aanscherpen van vaardigheden en prestaties in de loop van de tijd. Op deze manier is het mogelijk om facetten van die vaardigheid op te delen in kleine leereenheden om gerichte oefening mogelijk te maken terwijl op die vaardigheid wordt voortgebouwd.
Heb je het over Microlearning als methode, dan heb je het over de manier waarop je het concept van Microlearning uitwerkt. Hoe ga je te werk om dat concept te gebruiken zodat je de gewenste prestatieresultaten behaald? Welke methode werkt het beste? Als methode biedt Microlearning gerichte inhoud die met herhaling in de loop van de tijd competentie ontwikkelt.
Heb je het tenslotte over Microlearning als product, dan heb je het over Microlearning zoals velen Microlearning zien: als een ding, een tastbaar item. Want als ons concept bekend is en de methode gekozen, welk “ding” zullen we dan creëren om de mogelijkheid te bieden om na te denken, te oefenen en te evalueren? Juist. Een Microlearning.

Microlearning als een set ontwerpprincipes

Microlearning is dus als een set ontwerpprincipes. Het is zowel een concept, methode én product. Voor gedragsverandering, wat Microlearning beoogt, moet je meer doen dan alleen informatie uitdelen. Zinvolle, gecontextualiseerde en beknopte ervaringen bieden een individu mogelijkheden om na te denken, te oefenen en te evalueren. Precies wat een goede Microlearning doet. Overweeg je het inzetten van Microlearning, weet dan dat Microlearning niet alleen een “ding” is. Het is ook een manier om prestaties te veranderen door de learning te ontwerpen met het affectieve domein in gedachten. Dat vergt een andere manier van leren en instructies geven. Als bedrijf of afdeling L&D moet je daar klaar voor zijn. Zeker als het concept en de methode afwijkt van hoe tot op heden tegen leren werd aangekeken.

Wil je diepgaander in de materie duiken? Lees dan het artikel: ‘A review of the trend of microlearning’ door Kelvin Leong en Anna Sung (Chester Business School, University of Chester, Chester, UK), David Au (Department of Geography and Resource Management, The Chinese University of Hong Kong, Hong Kong, China) en Claire Blanchard (University of Wales Trinity Saint David, Carmarthen, UK).

Overweeg je Microlearning te implementeren binnen jouw organisatie? En wil je weten hoe je dit aanpakt? Let’s Learn! Informeert je hier graag over.

Tags: gespreid leren, leermethode, microlearning, prestatieverbetering
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.