Tags: Pensioencommunicatie, pensioenregeling, veranderingen, werksituatie, Wet Toekomst Pensioenen

Als je dit doet, dan zit je op safe met pensioencommunicatie

Communiceer jij bij een verandering in de werksituatie naar je werknemers? Vanuit de wet Pensioencommunicatie heb je als werkgever een verplichting. Wij geven je handvaten om invulling te geven aan pensioencommunicatie.

Als je nadenkt over pensioencommunicatie, is het goed om te starten met de basis. Wat is je verplichting als werkgever? En wat moet er minimaal gecommuniceerd worden? In dit artikel geef ik een opsomming c.q. checklist.

Aan nieuwe werknemers moet de volgende informatie worden geven:

  • Wat is er verzekerd binnen de pensioenregeling en wat niet?
  • Waar kan de werknemer zien hoeveel pensioen hij krijgt?
  • Hoeveel betaalt de werknemer zelf aan de pensioenregeling?
  • Welke keuzes heeft de werknemer binnen de pensioenregeling?
  • Hoe kan de werknemer zijn oude en nieuwe pensioenregeling vergelijken?
  • Wanneer moet een eventuele partner/kinderen aangemeld worden?
  • Welke mogelijkheden zijn er voor waardeoverdracht?
  • Waar is de informatie over het pensioen voor de werknemer beschikbaar?
  • Hoe is het nabestaandenpensioen verzekerd?
  • Hoe is het pensioen bij arbeidsongeschiktheid?

Als een werknemer verlof opneemt dan is het goed om de werknemer te informeren over het volgende:

  • Wat gebeurt er met de pensioenopbouw tijdens het desbetreffende verlof?
  • Wat gebeurt er met het nabestaandenpensioen tijdens het verlof?
  • Wat gebeurt er met de werknemersbijdrage tijdens het verlof?

Op het moment dat een werknemer meer of minder gaat werken vertel dan:

  • Wat zijn de gevolgen met betrekking tot pensioenopbouw na wijziging van arbeidsduur?
  • Wat gebeurt er met het nabestaandenpensioen na wijziging van arbeidsduur?
  • Wat gebeurt er met de werknemersbijdrage na wijziging van arbeidsduur?

Wanneer een werknemer langdurig ziek is en er sprake is van naderende arbeidsongeschiktheid dan informeer je de werknemer over:

  • Wat zijn de gevolgen in het tweede ziektejaar voor de pensioenopbouw?
  • Wat gebeurt er bij het uitdiensttreden met de pensioenopbouw?

Bij uitdiensttreding van een werknemer communiceer je het volgende:

  • Wat gebeurt er met het nabestaandenpensioen voor de pensioendatum na einde deelname?
  • Welke mogelijkheden zijn er met betrekking tot waardeoverdracht?

Wat als je dit niet doet?

Er geldt geen sanctie of boete wanneer je bovenstaande niet communiceert. Maar als werkgever loop je wel een risico. Wanneer een werknemer verkeerde beslissingen neemt, of juist niet in actie komt, als gevolg van onvolledige informatie vanuit de werkgever, dan loop je het risico aansprakelijk te worden gesteld voor de gevolgen van het niet of verkeerd kiezen. Ik heb in eerdere artikelen al meer geschreven over waarom je zou moeten communiceren over pensioen. En die redenen gaan natuurlijk veel verder dan alleen maar voorkomen dat je aansprakelijk wordt gesteld. Maar ik denk dat het wel goed is om te beseffen dat pensioencommunicatie echt niet vrijblijvend is. En besef, pensioen gaat om veel geld.

Tags: Pensioencommunicatie, pensioenregeling, veranderingen, werksituatie, Wet Toekomst Pensioenen
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.