Een goed retentiebeleid heeft als doel om de werknemerstevredenheid te vergroten, resulterend in de vermindering van personeelsverloop en het behouden van talent in de organisatie. Werkgevers doen er goed aan om te zorgen voor een goede werk-privébalans, genoeg flexibiliteit, voldoende waardering, consistente communicatie, personeelswelzijn en relevante ontwikkelingsmogelijkheden.

Werknemers blijven wisselen van baan, er staan nog steeds meer vacatures open dan er werkzoekenden zijn en het wordt steeds lastiger om openstaande posities binnen organisaties te vullen. HR-managers staan voor enorme uitdagingen, met als één van de belangrijkste het verminderen van personeelsverloop. De oplossing ligt in het creëren van een goedwerkend retentiebeleid, maar hoe ziet zo’n beleid eruit?

Anderhalf jaar geleden werd de term ‘The Great Resignation’ geïntroduceerd, verwijzend naar een massaal personeelsverloop van organisaties in vrijwel elke sector. Veel medewerkers zegden hun banen op met redenen die varieerden van de hoogte van het salaris en het zoeken naar meer vervulling in hun werk tot de aard van de bedrijfscultuur. De verwachting is dat deze golf ook het komende jaar niet zal afnemen, met voorspellingen dat één op de vijf werknemers verwacht van baan te wisselen in 2023.

Naast het hoge personeelsverloop en het moeilijk kunnen invullen van openstaande vacatures, werd dit jaar een nieuwe trend geïntroduceerd: die van ‘quiet quitting’. Hoewel de term anders doet vermoeden, gaat het hier niet om ontslag nemen, maar om slechts het broodnodige doen op je werk. Dit verschijnsel loopt parallel aan The Great Resignation: in beide gevallen gaat het in de basis om ontevreden werknemers die óf hun baan opzeggen, óf hun baan behouden, maar niet meer doen dan er van ze wordt verwacht.

Feit is dat de ontevredenheid van werknemers negatieve gevolgen heeft op het behoud van personeel: of ze nu aanhangers zijn van de quiet quitting-trend of zich mee laten voeren door de grote vertrekgolf. Een goed retentiebeleid focust zich daarom op het vergroten van werknemerstevredenheid, met als resultaat een vermindering van personeelsverloop en het behouden (en aantrekken) van talent. De invulling hiervan verschilt uiteraard per organisatie en is afhankelijk van welke punten er op de HR-agenda staan, maar de volgende manieren vormen een goede basis om ervoor te zorgen dat de tevredenheid van werknemers vergroot wordt en je retentie omhoog gaat.

Zorg voor consistente communicatie

Regelmatig in gesprek gaan met medewerkers is een belangrijke eerste stap. Consistente communicatie is om verschillende redenen een voorwaarde: ten eerste kom je er op die manier achter wat nieuwe medewerkers verwachten van jou als werkgever. Deze informatie kan je helpen bij het tevreden houden van je werknemers en biedt je daarnaast de mogelijkheid om verwachtingen op het gebied van werkdruk en -geluk beter te managen.

Door deze vorm van communicatie gedurende het jaar consistent in te zetten, ben je daarnaast als werkgever eerder op de hoogte van wat er speelt en kun je op tijd actie ondernemen bij de eerste signalen van ontevredenheid onder je personeel.

Tegelijkertijd zijn de redenen waarom mensen ontslag nemen in je organisatie zeer relevante feedback: komen er in het exitgesprek onderwerpen naar boven waar je invloed op hebt als werkgever?

Creëer een goede balans tussen werk en privé

Aangezien een disbalans tussen werk en privé één van de meest genoemde redenen is om een nieuwe baan te overwegen, doe je er als werkgever goed aan om hier aandacht aan te besteden. Respecteer de vrije tijd van je werknemers door ze bijvoorbeeld aan te moedigen om geen werkgerelateerde e-mails te beantwoorden buiten kantooruren.

Maak van flexibiliteit de norm

De meeste werknemers geven ook na de pandemie de voorkeur aan hybride werken: voor de meerderheid ziet dit eruit als een combinatie tussen thuis en op kantoor. Je flexibel opstellen als werkgever wat betreft thuiswerken, maar ook wat betreft het inplannen van eigen werktijden, is de toekomst. Hoe eerder je dit omarmt, hoe meer je je werknemers tegemoetkomt in hun behoeften en positief bijdraagt aan de tevredenheid van je personeel.

Waardering tonen loont

Onderzoek wijst uit dat organisaties die regelmatig de tijd nemen om hun waardering te uiten naar medewerkers 41% meer kans hebben om een hogere retentie te behalen. Dit kan in de eerste plaats door middel van salaris: betaal je personeel genoeg om geld überhaupt geen onderdeel van de discussie te laten zijn. Tegelijkertijd kan je ook je waardering uiten door middel van sociale erkenning. Laat je medewerkers zien dat zij naast hun resultaten, ook voor hun inspanningen worden beloond – dit motiveert om een volgende keer nóg beter hun best te doen.

Besteed aandacht aan (mentale) gezondheid

Investeren in het welzijn van je werknemers heeft, naast het verhogen van productiviteit en het verlagen van verzuim, een positief effect op je retentiebeleid. Goed zorgen voor je werknemers betekent enerzijds actief aan de slag gaan met het verminderen van burn-outs op de werkvloer. Anderzijds kan het aanbieden van een wellbeing-programma een goede gezondheid motiveren en het werkplezier en -ervaring een flinke boost geven.

Bied mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling

Uit onderzoek blijkt dat de betrokkenheid van medewerkers wordt bepaald door de mate van enthousiasme waarmee ze de vraag ‘Maakt mijn werk goed gebruik van mijn vaardigheden?’ beantwoorden. Het gevoel van onbekwaamheid in een werknemer zorgt al snel voor ontevredenheid en het risico om een organisatie te verlaten. Het investeren in de ontwikkeling en vaardigheden van werknemers is daarom van groot belang bij zowel het aantrekken van talent als het behouden ervan.

Maak corporate wellbeing onderdeel van je retentiebeleid

In een wereld waarin er van werkgevers wordt verwacht dat zij goed voor hun werknemers zorgen, is een corporate wellbeing-programma als onderdeel van het retentiebeleid niet meer weg te denken. Investeren in een programma dat als doel heeft de gezondheid van medewerkers en organisaties blijvend te verbeteren, draagt bij aan de algehele werknemerstevredenheid – wat op diens beurt weer resulteert in een vermindering van personeelsverloop.

HABTIC biedt een holistisch all-in-one programma aan met als doel blijvende, gezondere gewoontes te creëren die zorgen voor gezondere en gelukkigere werknemers. Door middel van persoonlijke coaching, motiverende oefeningen en wetenschappelijk onderbouwde content – welke altijd en overal beschikbaar is – ligt de focus op het verhogen van de engagement per werknemer, zodat gezonde gewoontes niet alleen gecreëerd, maar ook behouden worden. Het programma biedt gebruikers daarnaast handvatten op het gebied van het omgaan met werkdruk en stress, het (vroegtijdig) herkennen en voorkomen van burn-out en stimuleert het vergroten van veerkracht. Het resultaat? Minder absenteïsme, meer productiviteit, een verbeterde retentie en waardevolle inzichten in de gezondheid van je organisatie.

Ontdek waarom je nú actie moet ondernemen op het gebied van corporate wellbeing in onze whitepaper of bezoek habtic.nl voor meer informatie.

Meer lezen van HABTIC? Klik hier.

Tags: corporate wellbeing, personeelsverloop, quiet quitting, the great resignation, werknemerstevredenheid
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Laatste nieuws

Kalender

Downloads

🙁

Blijf op de hoogte

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.