Tags: employer branding, Gezondheid werknemers, Top employers, wellbeing

Het toenemend belang van wellbeing voor succesvolle Employer branding

Voor organisaties is het van belang dat ze aandacht besteden aan de wellbeing van hun medewerkers. Wellbeing van medewerkers beïnvloedt namelijk zowel hun eigen prestaties als de prestaties van een organisatie. Top Employers zien dit in en geven daarom prioriteit aan de mentale gezondheid en psychologische veiligheid van hun medewerkers.

In de huidige krappe arbeidsmarkt is een effectieve Employer Branding cruciaal voor een organisatie. Maar waaraan moet een effectieve Employer Branding voldoen? En hoe zorg je er als organisatie voor dat alle onderdelen van je HR-beleid naadloos aansluiten op je Employer Brand? HRcommunity wijdt in samenwerking met Top Employers Institute in de komende maanden een serie artikelen aan dit onderwerp. In het vijfde artikel gaan we in op het toenemende belang van wellbeing van medewerkers en waarom het belangrijk is dat een organisatie zowel mentale als psychologische veiligheid aan de medewerkers biedt.

De pandemie onderstreepte nogmaals het belang van wellbeing. Daarvóór was echter al duidelijk waarom het belangrijk is dat organisaties aandacht geven aan wellbeing en het tegengaan van stress. Zo bleek uit een groot onderzoek van YouGov in de UK – nota bene uitgevoerd in de pre-corona jaren! – dat bijna driekwart van de ondervraagden het voorgaande jaar zo gestrest waren geweest dat ze zich overweldigd voelden of niet in staat waren om ermee om te gaan. De gevolgen van stress zijn ernstig. Drie op de vijf van de gestreste medewerkers geven ook aan zich angstig te voelen, terwijl meer dan de helft zei zich daardoor depressief te voelen.

Door de tegenspoed van de twee coronajaren heeft de gemeenschap een centrale rol gekregen in de wellbeing van medewerkers en zijn organisaties proactiever geworden in het ondersteunen van medewerkers. Daarbij blijkt dat organisaties die werk willen maken van wellbeing impact kunnen maken door aan de slag te gaan met thema’s als inclusie en het gemeenschapsgevoel. Dit inzicht was eerst voorbehouden aan de leiders, maar inmiddels wordt, zo blijkt uit onderzoek onder gecertificeerde Top Employers, dit inzicht door alle lagen van de organisatie gevoeld.

Breathe Network

Een mooi voorbeeld van een organisatie met aandacht voor wellbeing is Konica Minolta met het Breathe Network, een door medewerkers geleide groep gericht op bewustmaking en het leiden van initiatieven op het gebied van wellbeing in al zijn aspecten. Het bedrijf zegt dat het alles wat het doet verankert rond het mentale, fysieke of sociale welzijn van haar werknemers. Ze delen middelen en moedigen gesprekken en betrokkenheid aan over veel onderwerpen, waaronder het belang van het zorgen voor ons eigen algehele welzijn, de gezondheidsvoordelen van naar buiten gaan, actief blijven, gezond eten en de wetenschap achter waarom goed slapen zo cruciaal is.

Well Placed initiatief

Een andere best practice is de locatie van Pfizer in Sandwich in Kent. Daar heeft het senior leiderschapsteam met het Well Placed initiatief zwaar geïnvesteerd in het opbouwen van hun gemeenschap door middel van wellbeing, om ervoor te zorgen dat collega’s zich gesteund en gelukkig voelen op het werk, en een solide en duurzame levensbalans hebben. Het initiatief zorgt ervoor dat medewerkers over de juiste middelen en interventies beschikken om hen te helpen zich gelukkig en gesteund te voelen op het werk. Pfizer is ervan overtuigd dat het in een sterke gemeenschap binnen een organisatie niet alleen draait om het verhelpen van een slechte geestelijke gezondheid. Het gaat net zo goed om elkaar inspireren. Daarom biedt Pfizer ook talks, speeches en webinars over wellbeing aan. Daarbij worden inspirerende sprekers van buiten de organisatie ingeschakeld zoals Dame Kelly Holmes, een tweevoudig Olympisch kampioene die vertelt hoe ze tijdens haar carrière een depressie overwon.

Wellbeing hub

Molson Coors werkt net als Pfizer met externe sprekers, zoals de tweevoudig Olympisch kampioen Jack Green die zijn ervaring deelt over veerkrachtig blijven in stressvolle en drukke omgevingen. Daarnaast is er een wellbeing hub met een speciale ruimte voor geestelijke gezondheid, inclusief stressrisicobeoordelingen, veerkrachttraining en nog veel meer.

Healthy Company

Top Employer Discovery benadert het thema mentale wellbeing actief. Daar is een duidelijke reden voor: Discovery ziet preventie als maatstaf voor succes. Dit betekent niet afwachten tot het misgaat, maar met de medewerker op zoek gaan naar mogelijke problemen en proberen die proactief te beheersen. De organisatie beschikte al over de nodige resources zoals financiële regelingen, een geïntegreerd beloningsplatform, webinars en corporate wellness. Toch organiseerde het ook een webinar rond vier thema’s – wegkwijnen, rouw, burn-out en angst. Het leidde vervolgens tot een aantal experimenten. Daarbij ging het onder meer om een vijfdelige serie over mentale wellbeing, teaminitiatieven zoals meetingloze middagen en om het meten van succes, onder meer via medewerkersbetrokkenheid-enquêtes.

Discovery benadert mentale wellbeing niet alleen actief, maar ook holistisch. Daarom is er het programma Healthy Company, met een ambitieuze kijk op alle vier de pijlers van wellbeing (mentaal, fysiek, financieel en emotioneel). Het is gericht op een alomvattend begrip van de wellbeing van de medewerkers. Het is zowel diagnostisch als proactief, waardoor het zich onderscheidt van andere tools in de branche. Bij de diagnose worden zowel data als coaches ingezet.

Conclusie

De voorbeelden laten zien dat de beste organisaties het belang van mentale wellbeing en het voorkomen van stress vanwege de ernstige consequenties die stress kan hebben voor hun medewerkers hebben begrepen. Daarom herdefiniëren ze hoe een werkplekgemeenschap moet denken, voelen en zich moet gedragen om stress het hoofd te bieden. Het biedt hen echter ook zelf voordelen: ze profileren zich als Top Employer, die daadwerkelijk de wellbeing van de medewerker centraal stelt. Daarmee wordt aandacht voor wellbeing van de medewerker ook een speerpunt in de Employer Branding. En dat is des te meer relevant in een tijd waarin werkgevers te maken hebben met krapte op de arbeidsmarkt en een war on talent. Want uiteindelijk vertaalt, zoals we al in het begin van het artikel zagen, aandacht voor wellbeing zich ook in succes van een organisatie.

Bronnen:

Tags: employer branding, Gezondheid werknemers, Top employers, wellbeing

1 reactie. Plaats een nieuwe

  • Jos van Snippenberg
    Jos van Snippenberg
    04/07/2023 09:16

    Being Well is de randvoorwaarde om je talent goed in te kunnen zetten. Hoe kun je structureel werken aan well being, zonder dat je verzand in fluffy programma’s en dat er oog is waar het om draait “betekenisvol bijdragen aan het realiseren van bedrijfs-,organisatiedromen en doelen”. Zet in op het verhogen van inzicht en verbinding. Inzicht in wie je bent, wat je belangrijk vindt en waarom je bijdraagt in je rol. Bewust zijn welke werkomstandigheden stimuleren dat je met energie, zelfvertrouwen en een motivatie om te groeien werkt. Dit frequent toetsen, dialoog voeren en op sturen verhoogt effectiviteit, welbevinden en voorkomt dat mensen uitvallen.

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.