Tags: goed werkgeverschap, intelligent process automation, personeel, talent, war for talent

Een aantrekkelijkere werkplek door intelligent process automation

Getalenteerd personeel vinden én behouden is een ware uitdaging voor bedrijven vandaag de dag. Dit jaar lijkt daar niet snel verandering in te komen. De pandemie, weinig talent dat een nieuwe professionele uitdaging zoekt en een aantrekkende economie bemoeilijken de zoektocht naar geschikt personeel.

Maar wat als je technologie kan inzetten om talent aan te trekken en te behouden? Ik zie drie manieren hoe intelligent process automation (IPA), wat volgens Gartner ook dit jaar een belangrijke trend blijft, kan helpen om bekwame werknemers verder aan je bedrijf te binden.

Gevarieerde jobinhoud

IPA of hyperautomation schept via geavanceerde technologieën mogelijkheden voor automatisering binnen een bedrijf (Harvard Business Review). Voor jouw werknemers betekent dat dat ze ontlast worden van repetitieve, vaak eentonige taken. Zo ontstaat een meer afwisselende en uitdagende jobinhoud, zo schrijft ook Forbes. Dat gevarieerd takenpakket zonder hersenloze handelingen is een stuk aantrekkelijker om nieuw talent aan te trekken en de eerste manier waarop IPA helpt bij het werven en behouden van gekwalificeerde werknemers. Niemand houdt immers van saai, repetitief werk. We oefenen liefst waardevol werk uit, waarbij we iets doen wat ertoe doet.

Minder werkdruk

Een tweede voordeel van IPA is dat de bestaande werknemers minder werkdruk ervaren omdat eentonige en repetitieve zaken geautomatiseerd verlopen. Dat maakt het mogelijk om met eenzelfde groep mensen meer, gevarieerder en uitdagender werk te verzetten (IBM). Tegelijk verlaagt het de kans op een bore out. Als je door automatisatie en optimalisatie meer werk kan verzetten zonder daarvoor je team te moeten uitbreiden, hoef je minder snel op zoek naar nieuw talent op de huidige uitdagende jobmarkt.

Intelligent process automation: investeren in mensen

Via IPA wordt het takenpakket dus uitdagender, wat opportuniteiten biedt voor lager opgeleide medewerkers. Hun jobinhoud is vaak eenvoudiger te automatiseren, waardoor zij elders ingeschakeld kunnen worden en via opleidingen verder kunnen doorgroeien en zichzelf ontwikkelen. Door te investeren in je eigen mensen toon je als werkgever veel betrokkenheid en geloof in je personeel. Dat straalt doorgaans positief af op je reputatie.

Bovendien blijkt uit onderzoek van Weber Shandwick dat een dergelijke positieve reputatie een van de belangrijkste factoren is bij het zoeken naar een nieuwe job. Zo maak je van je organisatie een aantrekkelijke plaats waar talent spontaan bij solliciteert. Tegelijk draag je zorg voor je hoger opgeleide medewerkers. Die groep loopt al eens sneller weg op het moment dat ze repetitief werk aan het uitvoeren zijn.

Eigen ervaring met intelligent process automation

Die voordelen merken we trouwens zelf aan den lijve. Bij het ontwikkelen van IPA-toepassingen worden onze mensen namelijk zelf geconfronteerd met repetitieve taken, hoe uitdagend deze ook mogen zijn. Daarom streven we ernaar om ons eigen werk zo veel mogelijk te automatiseren, volledig in de geest van hyperautomation.

IPA bewijst op deze manier haar nut door talent aan te trekken en te behouden door het automatiseren van repetitieve taken. Dat is belangrijk, want de coronapandemie en de nadruk op thuiswerk heeft de nood aan een efficiënte bedrijfsvoering en een uitdagende, afwisselende werkinvulling alleen maar groter gemaakt.

Tags: goed werkgeverschap, intelligent process automation, personeel, talent, war for talent
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE