Tags: corporate wellbeing-programma, vitaliteit, vitaliteitsprogramma, welzijn werknemers

Hoe ziet een goed corporate wellbeing-programma eruit?

Investeren in een corporate wellbeing-programma heeft een positieve invloed op het gebied van productiviteit, retentie en verzuim in je organisatie. De meeste programma’s die het welzijn van je werknemers en organisatie beloven te verbeteren, falen uiteindelijk – simpelweg door het feit dat ze tekortschieten op vijf belangrijke punten.

Steeds meer werkgevers zien in dat aandacht voor de vitaliteit van werknemers een noodzakelijk punt op de agenda moet zijn. Het investeren in een programma dat de gezondheid van je medewerkers prioriteert, vergroot de kans op een hogere productiviteit, zorgt voor minder personeelsverloop en voor minder verzuim op de werkvloer. Daarnaast zet je jezelf als organisatie goed op de kaart bij je huidige én toekomstige werknemers, die steeds vaker eisen dat een werkgever actief bezig is met hun welzijn.

De cijfers liegen niet. Het verbeteren van de werknemerservaring kan leiden tot een rendement van 12,6% van de totale omzet van een organisatie, blijkt uit een onderzoek van PwC in juni 2022. Maar: hoe verbeter je de ervaring van je werknemers? Dat kan bijvoorbeeld door het integreren van een geschikt corporate wellbeing-programma. Een vitaliteitsprogramma dat medewerkers op een holistische manier inspireert tot het aanmeten en behouden van een gezondere leefstijl.

Het kiezen van het juiste programma voor jouw organisatie kan echter complex lijken: de meeste programma’s komen uiteindelijk niet na wat zij beloven en falen op de lange termijn. Om ervoor te zorgen dat een vitaliteitsplan succesvol kan worden geïntegreerd op de werkvloer, zetten we vijf punten op een rij waar een goed corporate wellbeing-programma aan moet voldoen.

Het programma moet relevant zijn voor iedere werknemer – niet voor slechts een klein percentage

Het doel van elk wellbeing-programma is het veranderen van gedrag. Als werkgever wil je graag dat je medewerkers zo gezond en gelukkig mogelijk zijn, zodat de productiviteit en efficiëntie optimaal benut worden. Het veranderen van gedrag is echter gecompliceerd: het is immers een extreem persoonlijke aangelegenheid. Wat voor de een werkt, werkt niet automatisch voor de ander – zelfs niet als de gezondheidsproblemen vergelijkbaar zijn.

Er bestaat nu eenmaal geen ‘one size fits all’ in de wereld van welzijn. Wellbeing-programma’s moeten een unieke en gepersonaliseerde oplossing bieden die voor elke werknemer relevant is. Een goed individueel wellbeing-plan voor je werknemers betekent dat de aanpak per persoon verschilt en dat deze beschikbaar is voor iedere medewerker, altijd en overal.

De mate van betrokkenheid van werknemers bij het programma is cruciaal

Als je organisatie de beslissing heeft genomen om met een corporate wellbeing-programma aan de slag te gaan, roept dat de volgende vragen op: hoe stel je je werknemers hiervan op de hoogte en vooral, hoe bereik je degenen die dit programma het meeste nodig hebben?

Medewerkers staan over het algemeen positief tegenover digitale ondersteuning op het gebied van gezondheid en welzijn. De meeste willen echter eerst zien en dan pas geloven, of moeten zelfs overtuigd worden van het nut van een aangeboden oplossing. Daarnaast zijn mensen zich vaak onvoldoende bewust van de voordelen van een gezonde leefstijl.

Het is dan ook zaak niet alleen concrete hulp te bieden met een vitaliteitsprogramma, maar ook het belang van een gezonde leefstijl te benadrukken en daarmee de kans op deelname te vergroten. Engagement als onderdeel van een programma heeft als doel om zo veel mogelijk medewerkers aan boord te krijgen en te houden. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van webinars, challenges, evenementen, bijeenkomsten en podcasts.

Toegankelijkheid en bereik zijn hierbij overigens essentieel: een dergelijk programma moet voor de gebruikers altijd en overal bereikbaar zijn en niet afhankelijk zijn van locaties, materialen of trainers.

De focus moet liggen op het behalen van langetermijnresultaten

Het aanmeten van een gezonde leefstijl vraagt om motivatie en consistentie, twee factoren die leidend zijn in het succes. Initieel enthousiasme vanuit je werknemers is fijn, maar de intrinsieke motivatie die uiteindelijk bepaalt of gezonde gewoontes een kans krijgen op de lange termijn, is niet te forceren. Met andere woorden: het behalen van een bepaald doel is relatief gemakkelijk – de uitdaging zit juist in het behouden van dit resultaat.

Gemiddeld duurt het 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Om een gezonde leefstijl te bereiken én te behouden, moet een corporate wellbeing-programma als doel hebben om gedrag permanent te veranderen. Dit kan door het bieden van blijvende support en motivatie, volledig gepersonaliseerd en te allen tijde beschikbaar.

Het programma moet inzicht bieden in de effecten

Het behalen van resultaten en het inzien van verbeteringen zijn een krachtige motivator. Van een goed corporate wellbeing-programma mag je daarom verschillende inzichten verwachten:

  • Inzichten in de gezondheid van de organisatie: hoe staat het ervoor met de vitaliteit van je werknemers? Deze punten bieden handvatten om preventief te kunnen handelen in de gezondheid van werknemers, maar laten ook zien wat er nu in het bedrijf speelt.
  • De effecten van het programma: heeft het effect gehad? Hoeveel mensen doen actief mee?

Idealiter wil je dat een wellbeing-programma zo specifiek mogelijk is in het identificeren van de pijnpunten van een organisatie: is er een te hoge werkdruk of missen werknemers juist ontwikkelingsmogelijkheden? En dat allemaal met inachtneming van de privacy, uiteraard.

Betrokkenheid van het management in het programma

Een corporate wellbeing-programma werkt alleen als naast HR, ook het management betrokken is in de integratie van het programma. Werknemers die de support van hun werkgevers voelen op het gebied van gezondheid, nemen vaker deel aan wellness-activiteiten, ervaren minder stress op de werkvloer en hebben meer motivatie om gezond te blijven.

HABTIC: de corporate wellbeing-oplossing

De meeste programma’s die het welzijn van je werknemers en organisatie beloven te verbeteren, falen uiteindelijk – simpelweg door het feit dat ze tekortschieten op bovenstaande punten. Een goed wellbeing-programma is persoonlijk afgestemd op iedere werknemer, makkelijk te vinden en te gebruiken, gericht op de lange termijn en biedt inzichten in de effectiviteit. Daarnaast moet het management volledig achter het programma staan om het überhaupt een kans te geven om te slagen.

HABTIC biedt een holistisch all-in-one programma aan met als doel blijvende, gezondere gewoontes te creëren die zorgen voor gelukkigere en gezondere werknemers. Door middel van persoonlijke coaching, motiverende oefeningen en wetenschappelijk onderbouwde content – welke altijd en overal beschikbaar is – ligt de focus op het verhogen van de engagement per werknemer. Een toegewijd customer success-team werkt nauw samen met het management van je organisatie, zodat gezonde gewoontes niet alleen gecreëerd, maar ook behouden worden. Het resultaat? Minder absenteïsme, meer productiviteit, verbeterde retentie en waardevolle inzichten in de gezondheid van je organisatie.

Ontdek waarom je nú actie moet ondernemen op het gebied van corporate wellbeing in onze whitepaper of bezoek habtic.nl voor meer informatie.

Tags: corporate wellbeing-programma, vitaliteit, vitaliteitsprogramma, welzijn werknemers
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE