Tags: employee experience, , onboarding

Ontwikkeltools: de candidate journey én de employee journey

Iedereen weet hoe lastig de huidige overspannen arbeidsmarkt is. Het lijkt onmogelijk om kandidaten voor jouw organisatie te interesseren en nieuwe medewerkers aan je te binden en ze te houden. Het liefst zou je ze iets praktisch aanbieden, waar ze echt iets aan hebben.

Met een ontwikkeltool kan je als organisatie tijdens het selectieproces verschillende groepen mensen direct aan de slag laten gaan om zichzelf te verbeteren. Nieuwe medewerkers kan je bijvoorbeeld door middel van zo’n ontwikkeltool een inhoudelijke boost aan hun ontwikkeling geven. Maar hoe en wanneer zet je zo’n ontwikkeltool nou precies in?

Candidate journey

Sollicitanten zijn leidend in de huidige arbeidsmarkt en het aantrekken van de juiste kandidaten wordt steeds moeilijker. Hoe zorg je er als organisatie voor dat sollicitanten je ’’aan de voorkant’ weten te vinden? Hoe laat je kandidaten hun candidate journey als positief ervaren? Ook“ of misschien wel júist“ als de sollicitatie eindigt met een afwijzing.

Je kan kandidaten die een assessment hebben gedaan bijvoorbeeld een ontwikkeltool meegeven als cadeau, waarmee je als het ware zegt: ’’Fijn dat je bij ons hebt gesolliciteerd, je bent het niet geworden, maar we geven je een ontwikkeltool mee waar je zelf verder mee aan de slag kan.’

Een ontwikkeltool kan hiervoor goed ingezet worden, omdat het geen uitsluitsel geeft of de kandidaat geschikt is of niet. De kandidaat krijgt wel een uitslag, maar het geeft hem vooral inzicht in hoe hij zichzelf kan verbeteren. Een positieve ervaring dus.

Onboarding

Op het gebied van Onboarding past een ontwikkeltool ook goed in het selectieprogramma. Want hoe mooi is het om een nieuwe medewerker op het moment dat hij binnenkomt in de organisatie zijn ’’eigen’ ontwikkeltool te laten doorlopen, in het kader van Onboarding? Zo maakt de nieuwe medewerker meteen de stap naar ontwikkeling. Vooral omdat de medewerker door het assessment tijdens de selectieperiode al bezig is met zijn eigen kennis en kunde, en zodoende open staat voor ontwikkeling. Met een ontwikkeltool geeft hij daar gelijk mooi opvolging aan.

Op die manier maak je Onboarding van de nieuwe medewerker makkelijker, want met behulp van de ontwikkeltool is hij sneller ingewerkt en thuis in de organisatie. De ontwikkeltool noodzaakt hem namelijk om na te denken over zijn doelen en hoe hij die wil gaan bereiken. Door zijn eigen doelen te koppelen aan die van de organisatie en wat er van hem wordt verwacht, weet hij beter hoe de organisatie in elkaar zit en zal hij er sneller zijn draai vinden. Die snelle start scheelt niet alleen hem, maar ook de organisatie veel tijd en daarmee geld.

Trainees

Ook voor trainees die net nieuw zijn bij de organisatie is een ontwikkeltool een eenvoudige en snelle manier om meer te doen met de gegevens die je als organisatie toch al hebt. En het sluit naadloos aan op een traineeprogramma: door meteen in te zetten op het persoonlijke groeipotentieel geef je een flinke boost aan de ontwikkeling van de trainee en aan zijn eigen verantwoordelijkheid over die ontwikkeling. Het helpt hem na te denken over vragen als: hoe kan ik met de organisatie mee, hoe kan ik bijblijven? Iedere trainee neemt zijn eigen ontwikkelplannen mee tijdens het gezamenlijke programma. Daardoor ligt meer focus op leren en delen.

Zo kan een ontwikkeltool ook bij de trainees zorgen dat ze sneller zijn ingewerkt. Want het zorgt ervoor dat ze beter weten wat de doelen van de organisatie zijn en tegelijkertijd vergroot het hun betrokkenheid bij de organisatie.

Kapitaal

Een ontwikkeltool vormt een handige, waardevolle toevoeging aan het selectieproces. Je kan het niet alleen inzetten om deelnemers tijdens de candidate journey een positieve ervaring te geven maar ook tijdens Onboarding daadwerkelijk binnenboord te houden en snel hun plek te laten vinden binnen de organisatie. Het zorgt voor een focus op ontwikkeling bij de deelnemers, zonder dat je ze er uitgebreid in hoeft te trainen hoe ze de ontwikkeltool moeten gebruiken. Door middel van concrete, praktische tips die ze zelf kunnen kiezen, werken ze aan hun eigen ontwikkeling en dat betaalt zich terug: als organisatie heb je sowieso baat bij de ontwikkeling van je medewerkers en dat ze snel hun draai vinden binnen de organisatie. Want het belangrijkste kapitaal van een organisatie, dat zijn nog altijd haar mensen.

 

Tags: employee experience, , onboarding
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE