Je wilt je werknemers handelingsperspectief bieden en in actie laten komen op momenten dat het nodig is. Dit bereik je door een juiste communicatiestrategie te bepalen als het gaat om pensioencommunicatie.

Wat moet je wel en wat moet je absoluut niet doen als het gaat om het communiceren over pensioen richting je werknemers. In dit artikel do’s en don’ts.

Don’ts

Pensioentechniek uitleggen

Ik heb het al eerder geschreven, maar het heeft geen zin om pensioentechniek te gaan uitleggen. Het is niet nodig, het is niet verplicht en het voegt waarschijnlijk niet veel toe voor jullie werknemers. Dus niet doen.

Communiceren op verkeerde momenten

Pensioen communiceren op life events lijkt heel logisch. Dan verandert er immers iets in het leven van mensen, dus dan is het belangrijk om werknemers naar hun pensioen te laten kijken. Denk aan verhuizen, of het krijgen van een kind, of een huwelijk. Allemaal goed bedoelde momenten. Maar niemand gaat dan serieus naar zijn of haar pensioen kijken. Je hebt dan wel wat beters te doen. Als jij gaat verhuizen, dan ben je druk met andere dingen en als je een kind hebt gekregen, dan kom je de eerste tijd echt niet toe aan je pensioen. Als je dat al zou willen. Uit onderzoek is gebleken dat communiceren op life events helemaal niet zo effectief is als vaak wordt aangenomen.

Praten over geld

Hoeveel pensioen een werknemer opbouwt, of het voldoende is en wat er aan gedaan kan worden is geen onderdeel van pensioencommunicatie. Wanneer een werknemer wil weten hoeveel pensioen die heeft opgebouwd, dan moet die daarvoor bij de pensioenuitvoerder zijn. En wat er aan een pensioentekort gedaan kan worden kan een werknemer bij een pensioenadviseur navragen. Praten over bedragen is geen taak voor een werkgever of HR.

Do’s

Wanneer moet je in actie komen

Vertel je werknemers wanneer ze in actie moeten komen. Attendeer ze op belangrijke keuzemomenten zoals keuzes bij indienst- en uitdiensttreding, rond hun 50e verjaardag, rond hun 60e en vlak voor hun pensioen. Attendeer ze op belangrijke informatie die ze krijgen en moeten bestuderen.

Wat moet je doen

Vertel vervolgens werknemers wat ze moeten doen. Let op, dat is iets anders dan ze vertellen wat ze moeten kiezen! Dus vertel wanneer ze een keuze moeten maken, of wanneer ze bepaalde informatie moeten lezen, of naar hun pensioenportal moeten gaan. Kort samengevat, geef richting en bied handelingsperspectief.

 

Tags: communicatiestrategie, handelingsperspectief, informeren, pensioen, Pensioencommunicatie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE