Waarom constructieve feedback zo belangrijk is

Door werknemers feedback te geven tijdens beoordelings- of functioneringsgesprekken, kun je het beste in de werknemer naar boven halen. Tenminste, als deze feedback op een constructieve manier wordt overgebracht.

En daar schort het in de arbeidswereld regelmatig aan. Dit artikel een korte feedback training waarin je leert waarom het belangrijk is om constructieve feedback te geven en hoe je dat het beste kunt doen.

  • De ’’gouden regels’ van constructieve feedback geven
  • Benoem het probleem: Draai er niet te lang omheen, maar haal zo snel mogelijk het pijnpunt aan. Probeer dit over te brengen als aanmoediging, in plaats van een beschuldiging.
  • Onderbouw de feedback: Het doel van het gesprek is dat de werknemer begrijpt waar het aan schort. Het is daarom belangrijk dat je het probleem duidelijk, open en eerlijk (DOE) schetst. Onderbouw de feedback met feitelijke observaties van het gedrag van de ander. Door het feitelijk te houden en geen verwijten te maken, voorkom je een meningsverschil of conflict.
  • Biedt je hulp aan: Probeer gedurende het gesprek de onderliggende oorzaak van het probleem te achterhalen. Geef aan hoe jij het gedrag van de ander graag zou willen zien en vraag of je de werknemer ondersteuning kan bieden bij het oplossen ervan.
  • Check of je begrepen wordt: Het is belangrijk om na te gaan of de boodschap daadwerkelijk over is gekomen en de werknemer precies begrijpt wat je bedoelt en van hem verwacht.
  • Houd zicht op de voortgang: Vanzelfsprekend wil je dat jouw werknemer zo snel mogelijk het probleem oppakt. Push dit echter niet teveel, maar spreek een moment af om de voortgang samen te bespreken.
  • De noodzaak van constructieve feedback

Beoordelings- en functioneringsgesprekken worden veelvuldig gezien als beleefdheidsritueel, waarin ’’slecht nieuws’ bij voorkeur uit de weg wordt gegaan. Soms worden dergelijke gesprekken zelfs volledig overgeslagen. Dit is behoorlijk kwalijk, aangezien de kans groot is dat de medewerker onder het mom van ’’geen bericht, goed bericht’ de conclusie zal kunnen trekken dat hij goed functioneert, terwijl dit wellicht niet het geval is. Op die manier ontneem je de werknemer de gelegenheid om zijn functioneren te verbeteren.

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE