Tags: medewerkersbetrokkenheid, Nieuwe medewerker, onboarding, onboardingproces

Waarom is onboarding belangrijk? 5 voordelen van een goede start

Een goed onboardingproces is van onschatbare waarde voor de HR-strategie van een bedrijf. Maar waarom is onboarding zo belangrijk? In deze blog delen we 5 voordelen die laten zien welke impact een onboardingproces heeft.

Een goed onboardingproces is van onschatbare waarde voor de HR-strategie van een bedrijf. Het helpt om nieuwe medewerkers een positieve start te geven en kan daarmee het succes van de organisatie beïnvloeden. Maar, op welke manier precies? In deze blog delen we 5 voordelen die laten zien welke impact een goed – of slecht – onboardingproces heeft.

1. Minder stress voor je nieuwe medewerker

Een eerste werkdag is leuk, maar kan ook best spannend zijn. Gelukkig helpt een effectief onboardingproces om de zenuwen bij een nieuwe medewerker tot een minimum te beperken. Bijvoorbeeld door al voor de eerste werkdag (in de preboardingfase) informatie te verstrekken over de organisatie en praktische zaken, zoals kledingvoorschriften, werktijden, en de makkelijkste weg naar kantoor. Maar ook in de rest van het inwerktraject neem je stress weg door duidelijk te zijn over verwachtingen en doelen en de benodigde informatie te geven om de functie succesvol te kunnen uitvoeren.

2. Geld besparen met een effectief onboardingproces

Een effectief onboardingproces kost geld, maar het is de investering waard omdat het je op twee manieren geld bespaart.

1. Minder personeelsverloop = minder kosten. Wist je dat 64% van de werknemers geneigd is om een nieuwe baan binnen het eerste jaar te verlaten als ze een negatieve onboardingervaring hebben gehad (Hibob)? En dat heeft financiële gevolgen: de directe kosten om een medewerker te vervangen kunnen oplopen tot 50 procent van het jaarsalaris. Dit omvat onder andere het recruitmentproces, de tijd van de manager en collega’s om taken (tijdelijk) over te nemen en het opnieuw inwerken van een nieuwe medewerker. Een succesvol inwerktraject vergroot daarentegen de kans dat medewerkers langer blijven. Het kan de retentie van nieuwe medewerkers tot wel 82% verbeteren (Brandon Hall Group).

2. Bespaar tijd (en dus geld) door HR-processen te automatiseren. Met een digitaal onboardingplatform, zoals dat van Appical, bespaar je tijd door onder andere administratieve taken, het delen van informatie en het versturen van berichten en reminders te automatiseren. Bijkomend voordeel: jij hebt extra tijd om nieuwe medewerkers het warme welkom te geven dat ze verdienen.

3. Hogere productiviteit

Natuurlijk heeft een nieuwe medewerker tijd nodig om te wennen aan de nieuwe functie. Maar met een goed onboardingprogramma zorg je ervoor dat je collega sneller zelfstandig aan de slag kan en waarde toevoegt aan jouw bedrijf. Onderzoek laat zien dat een positieve onboardingervaring de productiviteit met maar liefst 70% kan verhogen (Brandon Hall Group).

Zorg er dus voor dat je nieuwe medewerkers de juiste middelen, informatie en training krijgen. Zo kunnen ze hun taken begrijpen, vertrouwd raken met de bedrijfsprocessen en systemen, en hun werk optimaal uitvoeren.

4. Sterker werkgeversmerk (employer branding)

Als je dolgelukkig bent met je nieuwe baan, wil je dat maar al te graag van de daken schreeuwen of, in dit tijdperk, delen op LinkedIn. Maar, zorg jij er met je onboarding voor dat je nieuwe medewerker jou als werkgever wil aanraden?

Een effectief onboardingproces is essentieel voor het opbouwen van een positief werkgeversmerk. Het legt de basis voor een succesvolle reis van je nieuwe medewerkers en bevestigt dat zij een goede keuze hebben gemaakt. Bovendien zorg je voor uniformiteit in informatievoorziening. Door belangrijke informatie centraal te communiceren, zijn nieuwe medewerkers niet afhankelijk van de beschikbaarheid van managers of collega’s om zaken uit te leggen.

Op deze manier hebben alle nieuwe medewerkers dezelfde positieve ervaring en kunnen ze uitgroeien tot merkambassadeurs die weer nieuw talent aantrekken.

5. Hogere medewerkersbetrokkenheid

Slechts 52% van de medewerkers is tevreden met hun onboardingproces (Paychex). Dat is zonde, want een goede start is dé manier om het enthousiasme van nieuwe medewerkers vast te houden en te vergroten.

Medewerkers die een effectief onboardingprogramma hebben gehad, ervaren tot wel 18x meer betrokkenheid bij hun werkplek (BambooHR).

Door de tijd te nemen om nieuwe medewerkers te trainen, uit te leggen hoe hun rol bijdraagt aan de missie en doelen van de organisatie en ze zich thuis te laten voelen, toon je aan dat het bedrijf toegewijd is aan de medewerkers. Dit legt de basis voor een sterke band tussen de medewerker en organisatie, wat weer leidt tot loyaliteit op de langere termijn.

Kortom, een effectief onboardingproces heeft vele voordelen, voor jou en de nieuwe medewerker: het bespaart geld, zorgt voor minder stress, verhoogt productiviteit, versterkt employer branding, en zorgt voor een hogere medewerkersbetrokkenheid. Het is daarom een waardevolle investering voor elke organisatie.

Verrassende onboardingstatistieken

Wil je ontdekken hoe jouw organisatie kan profiteren van een succesvol onboardingproces? Download het e-book: “Verrassende onboardingstatistieken (2024)“.

Tags: medewerkersbetrokkenheid, Nieuwe medewerker, onboarding, onboardingproces
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.