Engagement is een belangrijke voorspeller van het succes van een organisatie. Betrokken medewerkers denken actief mee en zetten zich met enthousiasme in om de bedrijfsdoelstellingen te halen. De vraag is hoe je de betrokkenheid van medewerkers succesvol in kaart brengt en hoe je vervolgens omgaat met hun feedback. Je leest het in dit artikel.

Betrokkenheid of ‘engagement’ is een belangrijke voorspeller van het succes van een organisatie. Betrokken medewerkers denken actief mee en zetten zich met enthousiasme in om de bedrijfsdoelstellingen te halen. Ook vertellen ze op verjaardagsfeestjes trots over hun werk. Dat is toch maar mooi gratis reclame voor je bedrijf in deze krappe arbeidsmarkt. De vraag is hoe je goed zicht houdt op de betrokkenheid en wat je als organisatie kunt doen als je merkt dat medewerkers (nog) niet of minder betrokken zijn. Je leest het in dit artikel.

Eén keer per jaar tevredenheid peilen is niet genoeg

Wil je weten hoe het echt gaat met je medewerkers? Dan is het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) een middel dat vaak wordt ingezet. Maar is het ook een geschikt middel? Het antwoord is helaas ‘nee’, want de tevredenheid van medewerkers kan namelijk best snel omslaan. Eén keer per jaar peilen is dan echt niet genoeg. Je wilt het hele jaar door weten hoe het zit met de betrokkenheid van je medewerkers, dan kan je meteen ingrijpen als dat nodig is. Dat is helemaal belangrijk nu de arbeidsmarkt zo krap is. Ontevreden medewerkers zijn anders helaas al weg voordat je iets hebt kunnen doen met hun verbeterpunten. Maar als een jaarlijks MTO niet werkt hoe houd je dan wel goed zicht op hun betrokkenheid?

Zet een paar keer per jaar een korte, anonieme enquete uit

Je hebt geen voelsprieten nodig om te achterhalen hoe tevreden je medewerkers zijn. Het is meetbaar te maken, met bijvoorbeeld een employee Net Promotor Score (eNPS). Met deze enquête meet je met een score van 0 tot 10 de loyaliteit en betrokkenheid van je medewerkers. Deze vraag is daarin essentieel:

  • Hoe waarschijnlijk is het dat je je werkgever aanbeveelt bij jouw vrienden?

Daarnaast kan je een aantal stellingen voorleggen als:

  • Mijn leidinggevende geeft mij voldoende waardering voor mijn werk
  • Ik ervaar voldoende werkgeluk tijdens mijn werk

Het is belangrijk dat je de enquête een paar keer per jaar uitzet. Maak hem niet te lang, maximaal 10 vragen die medewerkers in een paar minuten kunnen beantwoorden. En benadruk dat het invullen anoniem is.

De volgende stap is iets doen met de resultaten, want alleen maar peilen, dat is niet genoeg. Dan komt het goede gesprek om de hoek kijken.

Van MTO naar het goede gesprek

De uitslag van de enquêtes is natuurlijk anoniem, maar waarschijnlijk zijn er antwoorden die opvallen, zowel positief als negatief. Zeker met de negatieve resultaten moet je iets, zonder dat je het persoonlijk maakt. Het goede gesprek tussen medewerker en leidinggevende is dan een uitstekend middel. Daarin kan je met de juiste vragen ingaan op de uitslag.

Waarschijnlijk hebben de meeste leidinggevenden in jouw organisatie bila’s ingepland met hun medewerkers. Vaak is het echter vooral ‘de waan van de dag’ die de agenda van die gesprekken bepaalt. Zou dit leiden tot meer motivatie, betrokkenheid en tevredenheid…? Helaas niet. De oplossing is dan ook om die 1-op-1’s, zo in te steken dat ze daar wel aan bijdragen. Dan worden het echt goede gesprekken. Maar hoe pak ik dat aan?

Met de juiste vragen houd je zicht op wat er speelt

Een goed gesprek wordt grotendeels bepaald door het stellen van de juiste vragen. Het liefst laat je medewerkers hier vooraf alvast over nadenken, dus stuur de vragen van te voren op. Stel ook wat vragen die te maken hebben met de uitslag van de meest recente eNPS. Dan kan je daar ook op inzoomen.

Dit zijn vragen die je medewerkers (vooraf) kunt stellen:

  • Waar ben je het meest trots op?
  • Waarvan heb je het meest geleerd?
  • Wat wil je de komende periode leren?
  • Hoe kan ik je (beter) ondersteunen?
  • Wat heeft een positief/negativiteit effect op je betrokkenheid?

Als leidinggevende kun je de volgende vragen voorbereiden:

  • Welke 3 complimenten heb ik voor de medewerker?
  • Welke groei heb ik de medewerker zien maken?
  • Welke ontwikkelkansen zie ik voor de medewerker?

Je merkt dan dat de gesprekken direct inspirerender en zinvoller worden. En nog belangrijker: dat je medewerkers met een grote smile de deur uitlopen. Het kan natuurlijk ook zijn dat die grote glimlach nog niet zichtbaar is… Maar dan weet je als leidinggevende wel waar dat door komt.

Doe echt iets met feedback, dat leidt tot meer betrokkenheid

Nog even in het kort: Een jaarlijks MTO is niet genoeg. Peil de betrokkenheid van je medewerkers liever een paar keer per jaar met een korte, anonieme enquete. Het goede gesprek helpt je vervolgens om te polsen wat er speelt bij individuele medewerkers. Je komt er dan dankzij de juiste vragen achter wat al goed gaat of beter kan.

En dan is het een kwestie van aanpakken. Je gaat als leidinggevende aan de slag met de suggesties en stopt die dus niet weg in een donkere la. Dan zal je zien dat het stap voor stap de goede kant opgaat met de betrokkenheid van je medewerkers. Als je niet uitkijkt prijzen ze je aan op verjaardagsfeestjes.

Tags: employee experience, , medewerkersbetrokkenheid, medewerkerstevredenheid
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE