Tags: , , , ,

#16 Over de ‘aandachtsofficier’

Stine Jensen (filosoof, schrijver, programmamaker) schreef in december een column over een mogelijk nieuw fenomeen… de aandachtsofficier. Leuke aanleiding om eens dieper in te zoomen op het thema 'aandacht'. Van alle tijden, heel belangrijk, maar waarom zijn we er toch zo zoekend in?

Podcast is beschikbaar voor Leden

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Beluister de Podcast van: Melissa Schouman

Iedere twee weken – op zondagochtend, met lekkere koffie, aan de keukentafel – een ontspannen gesprek met stress- en burnoutcoach Melissa Schouman. Over alles wat je als medewerker en manager moet weten over werkdruk, stress en burnout. Over voorkomen, herkennen en oplossen.

Bij omroep HUMAN is kortgeleden een nieuwe functie geïntroduceerd: de aandachtsofficier. Nu de organisatie groeit gaat één persoon zich bezighouden met ‘aandacht’. Want aandacht is een belangrijke waarde. Het aandachtsdossier bevat: kaartjes en bloemetjes sturen bij diverse levensgebeurtenissen. Stine Jensen (filosoof, schrijver én medewerker van omroep HUMAN) vraagt zich af of we niet eerst aan de werknemer zelf moeten vragen wat die eigenlijk onder aandacht verstaat?

Helemaal eens met Stine: behoefte aan personele aandacht vraagt om maatwerk en om meer dan alleen ‘attenties’ als kaartje en bloemetjes op het juiste moment versturen. Het lijkt wel of we de weg een beetje beginnen kwijt te raken als het over dit onderwerp gaat. Terwijl het harder nodig is dan voorheen, om dit goed voor elkaar te hebben. Kijk alleen maar naar alle data over hoge werkdruk, personeelstekort en hoog ziekteverzuim. We kunnen er simpelweg niet omheen dat leidinggevenden, maar ook de afdeling HR, hier nog altijd de belangrijkste taak in hebben. In onze VUCA-maatschappij, gecombineerd met een werknemers-arbeidsmarkt, is het echt zaak om ‘het aandachtsdossier’ op orde te krijgen.

Maar uiteraard bij voorkeur niet in de vorm van het zoveelste ‘dossier’. Goede personele aandacht moet oprecht zijn en ook passen bij het type organisatie dat je met elkaar wilt zijn. Wanneer een organisatie zich in haar werving- en selectieproces helder (en eerlijk!) weet neer te zetten – ook op dit vlak – dan krijg je de juiste verwachtingen over en weer tussen werkgever en werknemer. Ook is het zaak om regelmatig te checken of het type organisatie dat je wilt zijn en de manier waarop personele aandacht dan moet worden ingevuld, nog steeds met elkaar in lijn zijn. Een en ander zal regelmatig wat aanpassing nodig hebben, zeker als een organisatie groeit of nieuwe markten gaat betreden. Verstandig om daarover in gesprek te zijn en te blijven met je medewerkers.

Kortom, het kost tijd en energie om dit goed voor elkaar te hebben en te houden. Maar weet: wat je als werkgever aan aandacht en liefde in je mensen stopt mag je ook terugverwachten!

Tags: , , , ,
Ook Interessante Podcast

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper De waardevolle organsiatie

whitepaper arbeidsmarkt
In dit whitepaper staan HR en HRM gerelateerde onderwerpen omtrent de Arbeidsmarkt

Registreer je als lid

Bekijk het HRcommunity Festival magazine hier!

HRtop100 Sponsor Headfirst Group

HRtop100 Sponsor Headfirst Group

Upload content hier!

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

HR Manager – OPRA Turbines

Boek

Superkrachten - Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken -

Superkrachten – Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken

Kalender

Word een Online Learning Expert | SkillsTown

Whitepaper

Van Human Resource Management naar een optimale medewerkerbeleving

Van Human Resource Management naar een optimale medewerkerbeleving