Tags: , , , ,

#35 Over stress-eten

Het idee voor deze aflevering kwam op, toen ik laatst weer eens door Rineke Dijkstra's boek 'Weten van (h)eerlijk eten' bladerde. Daarin staan zulke goede en toepasbare dingen over voeding - o.a. in relatie tot stress - dat ik dit graag wil delen. Bij veel stress maakt het lichaam cortisol aan. Dat maakt ons klaar voor actie én het maakt ons hongerig... Hoe lukt het dan toch om gezonde(re) keuzes te maken?
Beluister de Podcast van: Melissa Schouman
Beluister de Podcast van: Melissa Schouman

Iedere twee weken – op zondagochtend, met lekkere koffie, aan de keukentafel – een ontspannen gesprek met stress- en burnoutcoach Melissa Schouman. Over alles wat je als medewerker en manager moet weten over werkdruk, stress en burnout. Over voorkomen, herkennen en oplossen.

Bij veel stress vraagt het lichaam om cortisol aan te maken. Dit zet o.a. aan tot vechten of vluchten maar… het stimuleert ook de eetlust. Het maakt je vooral behoeftig aan suiker en vet. Hierdoor wordt het onder druk extra lastig om de juiste dingen te blijven eten en drinken. Terwijl ongezonde dingen (snelle suikers en vetten) het stressgevoel juist verergeren. Letterlijk in je lijf en figuurlijk door het schuld/schaamtegevoel dat je zeer waarschijnlijk krijgt van je te gemakkelijke keuze. Dat letterlijke effect in je lijf heeft overigens te maken met een omhoog gejaagde bloedsuikerspiegel; dat is namelijk wat die snelle suikers en vetten doen. Die bloedsuikerspiegel gaat vervolgens ook weer heel snel omlaag en dat geeft ons een slecht gevoel en maakt ons opnieuw behoeftig aan diezelfde slechte dingen.

Streng diëten of overstappen naar lightproducten zijn geen aanraders. Dieet volgen geeft extra stress en light producten hebben ook zo weer hun eigen bijwerkingen. Wat wél helpt is om op vaste momenten per dag te drinken en te eten. En in tijden van spanning mogen dat best wat meer momenten zijn. Het gaat er dan vooral nog om, wat je zo al tot je neemt. Het loont zeer om naar producten te zoeken met een lage glykemische index; dit zijn producten die de bloedsuikerspiegel langzaam en langdurig omhoog brengen. En daartussen zitten dan ook nog producten die helpen tegen spanning en onrust of die extra veel energie leveren. Denk bijvoorbeeld aan noten (m.n. amandelen, walnoten, hazelnoten), bananen, avocado, gember, munt, ei, groene thee, pure chocolade (70% cacao of hoger), dadels, meloen, haring, kokosrasp, magere kwark, pijnboom/pompoen/zonnebloempitten. En zo zijn er nog veel meer goede en toch ook wel gemakkelijke keuzes te maken (bijvoorbeeld over beperkte hoeveelheden en afwisselend eten). Luister maar naar deze aflevering en lees gewoon ook dat boek van Rineke Dijkstra (Weten van (h)eerlijk eten).

Tags: , , , ,
Ook Interessante Podcast

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE