Tags: burn-out, overspanning, stress, vitaliteit, werkdruk

#38 Over Rust met een grote R

In deze 1e aflevering van 2024 een evident maar zeer belangrijk onderwerp in kader van stresspreventie: rust! Rust gedefinieerd als 'een herstellende, doelbewuste, ontspannende activiteit, niet zijnde slaap'. Wat doet rust precies voor ons lichaam en onze geest en hoe kunnen we de positieve effecten hiervan optimaliseren? Het acroniem DRAMMA komt langs als handig hulpmiddel.
Beluister de Podcast van: Melissa Schouman
Beluister de Podcast van: Melissa Schouman

Iedere twee weken – op zondagochtend, met lekkere koffie, aan de keukentafel – een ontspannen gesprek met stress- en burnoutcoach Melissa Schouman. Over alles wat je als medewerker en manager moet weten over werkdruk, stress en burnout. Over voorkomen, herkennen en oplossen.

Om wetenschappelijk onderzoek naar ‘rust’ op een hoger plan te krijgen is het van groot belang om heldere definities te hanteren. Wat dat betreft heeft ‘slaap’ een eenduidiger basis voor onderzoek, hetgeen dan ook al decennialang gebeurt. De aandacht voor rust ‘in wakkere toestand’ neemt de laatste jaren sterk toe – ook vanwege het almaar groeiende aantal mensen met burn-outachtige klachten – dus tijd om de meest bruikbare en verhelderende inzichten op een rijtje te zetten. De definitie van rust die we daarbij hanteren luidt: een herstellende, doelbewuste, ontspannende activiteit.

Wat we inmiddels al weten is dat rust de volgende effecten heeft:

  • Fysieke effecten: lagere bloeddruk, lagere stress hormoonspiegels
  • Beter herstel van ziekten
  • Langer cognitief presteren
  • Beter onthouden wat je leert

Het loont dus absoluut de moeite om je rust – en de effecten daarvan – verder te optimaliseren. Allereerst is er de optimale rusttijd; die zit tussen de 5 à 6 uur per dag. Daarnaast is het verstandig om tijdens je werk regelmatige micropauzes in te bouwen. Even enkele minuten afstand nemen van je bezigheden. En dan niet als beloning voor iets wat je met pijn en moeite hebt afgerond. Maar op gezette tijden tussendoor terwijl je nog bezig bent met je klus. Zo’n pauzetje verfrist je brein en helpt je juist om dat werk tot een sneller/beter einde te brengen.

Hoogleraar toegepaste psychologie Jessica de Bloom (o.a. Rijksuniversiteit Groningen) scherpt onze mogelijkheden voor effectieve rust nog verder aan. Zij heeft het Engelse acroniem DRAMMA (Detachment, Relaxation, Autonomy, Mastery, Meaning, Affiliation) ontwikkeld om ons te helpen de weldadigste rust-activiteiten voor onszelf te creëren. Ook heeft zij onderzocht wat vakanties voor ons doen en hoe lang het effect daarvan aanhoudt.

In deze aflevering hoor je er meer over. Luisteren maar!

Tags: burn-out, overspanning, stress, vitaliteit, werkdruk
Ook Interessante Podcast
Uit De Thema Wellbeing & Vitaliteit

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.