Veelal zie je organisaties die leven vanuit een zogenaamd ‘handboek soldaat’, vol met procedures en regels, waarvan niemand eigenlijk weet waarom die ooit zo bepaald zijn. Een visie opgeschreven in een document betekent nog niet dat deze gedragen en geleefd wordt in alle lagen van de organisatie. De wereld verandert en daarmee veranderen organisaties én mensen. Natuurlijk is het belangrijk dat aan de randvoorwaarden wordt voldaan, nog belangrijker het is een vereiste dat de basis goed is. Maar waarmee onderscheidt een organisatie en organisatiecultuur zich?

Great Place to Work ziet dat dit voornamelijk ligt aan drie facetten. Ten eerste wordt er meer gedaan dan wat er wettelijk van hen wordt verwacht en ten tweede past het bij het DNA van de organisatie. Als je weet waar je organisatie voor staat, welke mensen daarbij passen en hoe je de toekomst ziet, dan weet je hoe je je wervingsproces moet inrichten, je visie kunt uitzetten en hoe je je programma’s moet vormgeven. Als laatste zien ze dat de leiders binnen deze organisaties leidinggeven op basis van vertrouwen in plaats van controle. Hiermee maak je een stap van transactioneel naar relationeel werkgeverschap. Maar hoe doe je dit in de praktijk?

Ieder jaar publiceert Great Place to Work een verzameling van Best Practices over het werven van de juiste mensen (werven), onboarding (verwelkomen), medewerkers meenemen in de visie (inspireren), transparante communicatie (spreken), betrekken van medewerkers (luisteren), vieren van successen (vieren), waardering tonen voor (individuele) prestaties (bedanken), gelijke beloning en bijdrage aan de maatschappij (delen), zorg voor elkaar (zorgen), medewerkers laten ontwikkelen (ontwikkelen), leiderschap, betekenisvolle waarden en innovatiekracht.

Enkele Best Practices voor een succesvolle organisatiecultuur

Inspireren

Crossphase is druk bezig met de ontwikkeling van een nieuw initiatief onder de naam: focus track personal branding. Dit betekent dat collega’s in 13 weken kunnen ontdekken wat hun personal brand is; ofwel, wat ze uitstralen naar de buitenwereld. En zijn ze daar niet 100% happy mee, dan helpen zij ze met het bedenken van een branding strategie. Kortom, be who you want to be! 

Vieren

Naast samen sporten, kan ook samen creatief zijn een belangrijke bron van ontspanning en plezier vormen. Voor de muziekliefhebbers is er de IG&H band, bestaande uit enkel medewerkers, die regelmatig optreedt op organisatie events. De naam van de band, Hondius Revelation, refereert naar het kantoorpand in Utrecht en het moment dat aan het licht kwam hoeveel verscholen muzikale talenten er eigenlijk binnen de organisatie aanwezig waren; een ware ‘revelation’. De filosofie van de band is dat zij erin geloven dat de band bijdraagt aan het voorkomen van silo’s die normaliter hadden kunnen ontstaan tussen teams. Bijna alle IG&H teams zijn dan ook vertegenwoordigd met medewerkers vanuit verschillende disciplines en andere nationaliteiten. Het gaat hen om het principe ‘slim samenwerken’ en de mogelijkheid om de kracht van diversiteit te demonstreren. 

Delen

Sinds afgelopen jaar nemen de locaties Amsterdam en Rotterdam van We are you deel aan het MVO-programma JINC. JINC strijdt voor een maatschappij waarin je achtergrond niet bepalend is voor je toekomst. JINC helpt jongeren van 8 tot en met 16 jaar op weg naar een goede start op de arbeidsmarkt. Dit zijn jongeren die opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen. We are you draagt bij aan de JINC projecten door medewerkers beschikbaar te stellen als vrijwilliger, in de rol van trainer of coach. Via het JINC-programma maken jongeren kennis met allerlei beroepen, ontdekken ze welk werk bij hun talenten past en leren ze solliciteren. De We are you-ers in Rotterdam en Amsterdam dragen hun steentje bij door het organiseren van bliksemstages (bedrijfsbezoeken voor leerlingen); het geven van een digitale vaardigheden training en carrière coaching (hulp bij opleidingskeuze).

Download het rapport met alle best practices hieronder

Gepost door René Brouwers

Mijn werk bestaat uit een leuke combinatie van werk als directeur van de Nederlandse vestiging van Great Place to Work, werk als consultant onder andere door het geven van workshops en inspiratiesessies en het onderhouden van de contacten binnen ons wereldwijde netwerk van Great Place to Work-vestigingen. En als mooiste: Zoveel mogelijk in gesprek zijn met klanten over hun ontwikkeling en verandering als organisatie, veelal vanuit hun ambitie een Best Workplace te zijn.

Laat een opmerking achter.