Tags: , , ,

Dit zijn de 7 bouwstenen voor een effectieve feedbackcultuur in je organisatie

De geschiedenis leert ons dat je door samen te werken meer bereikt dan alleen. Een belangrijk onderdeel van effectief teamwork is een open cultuur waarin iedereen zich comfortabel voelt om regelmatig feedback te geven en te ontvangen. Effectory, Europese marktleider op het gebied van medewerkersfeedback, legt uit waarom deze feedbackcultuur zo belangrijk is en wat hieraan ten grondslag ligt.

Wat is een feedbackcultuur?

Een organisatie heeft een sterke feedbackcultuur wanneer medewerkers regelmatig en constructief feedback geven en ontvangen. Met andere woorden: het is een cultuur waarin individuen elkaar op respectvolle en ondersteunende wijze zowel positieve als opbouwende feedback geven. Maar wat maakt of breekt een feedbackcultuur? En wat heeft jouw organisatie nodig om hierin te groeien?

Dit de zeven fundamenten van een gezonde feedbackcultuur:

  1. Vertrouwen
  2. Veiligheid
  3. Kwetsbaarheid
  4. Verantwoordelijkheid
  5. Opbouwende feedback
  6. Constante verbetering
  7. Erkenning

1. Vertrouwen

Vertrouwen is het eerste fundament voor een gezonde feedbackcultuur. Medewerkers dienen niet alleen vertrouwen te hebben in hun collega’s en managers, maar ze moeten er ook op kunnen vertrouwen dat anderen hun feedback serieus nemen en dat de feedback niet tegen hen wordt gebruikt in de toekomst.

Gedurende de afgelopen tien jaar heeft Effectory gegevens en feedback-onderzoeken van tientallen organisaties geanalyseerd. Uit de meta-analyse bleek dat een omgeving waarin medewerkers een hoge mate van vertrouwen ervaren, leidde tot een positieve werksfeer. Ook resulteerde dit in minder stress en een lager personeelsverloop.

Bovendien bevordert een hoge mate van vertrouwen een meer functionele en gezondere feedbackcultuur. Teamleden kunnen zich kwetsbaar opstellen, fouten en zwakke punten toegeven en zich comfortabel genoeg voelen om hulp te vragen.

2. Veiligheid

Veiligheid, zoals beschreven door Daniel Coyle in zijn boek “De Cultuurcode” (2018), betekent een werkomgeving creëren waarin iedereen zich thuis voelt, waar bijdragen worden gewaardeerd en meningen worden gehoord. Als medewerkers zich veilig voelen, spreken ze zich eerder uit, dragen ze ideeën aan, durven ze feedback te geven en wordt slecht nieuws brengen wat makkelijker.

3. Kwetsbaarheid

Volgens Daniel Coyle (2018) is kwetsbaarheid het volgende belangrijke onderdeel van een gezonde feedbackcultuur. Het creëert een omgeving waarin individuen zich comfortabel voelen bij het nemen van risico’s, het maken van fouten en het leren van deze fouten.

Wanneer medewerkers zich kwetsbaar opstellen, is de kans groter dat ze experimenteren met nieuwe ideeën; en dat leidt tot innovatie en groei. Ook zijn deze medewerkers in staat om opbouwende feedback beter te ontvangen en te gebruiken om zichzelf en het team als geheel te verbeteren.

4. Verantwoordelijkheid

In een feedbackcultuur is het essentieel dat medewerkers verantwoordelijkheid durven nemen voor hun acties en bereid zijn feedback te accepteren en indien nodig veranderingen aan te brengen.

5. Opbouwende feedback

Het geven van opbouwende feedback betekent dat managers en teamleden feedback kunnen geven op een respectvolle en constructieve manier. Daarnaast richten zij zich op verbetering in plaats van op verwijten.

6. Constante verbetering

In een cultuur waar de focus ligt op constante verbetering, worden medewerkers aangemoedigd om zichzelf voortdurend te ontwikkelen. Hierbij wordt feedback gebruikt om medewerkers te helpen met het bereiken van hun doelen.

Uit de meest recente Employee Experience Review van Effectory blijkt dat slechts 66 procent van de medewerkers in Europa vindt dat zij voldoende mogelijkheden hebben om nieuwe kennis op te doen. 63 procent is van mening dat ze goede kansen hebben om zich op professioneel en persoonlijk vlak te ontwikkelen.

7. Erkenning

Volgens recent onderzoek is 69 procent van de medewerkers gemotiveerd om harder te werken wanneer zij feedback ontvangen die hun inspanningen erkent. Dit is echter niet alleen de taak van managers. Alle medewerkers van het bedrijf dragen hier verantwoordelijkheid voor door te laten weten dat iemand iets goed doet en door andere medewerkers van feedback te voorzien. Dit draagt ook bij aan het gevoel van veiligheid dat medewerkers ervaren op de werkplek.

Waarom is feedback belangrijk?

  • Het verbetert de prestaties en productiviteit
    Feedback helpt medewerkers om hun sterke punten en zwakheden te begrijpen, wat leidt tot betere prestaties. Het helpt ook organisaties om barrières voor productiviteit te identificeren en aan te pakken, en zelfs ziekteverzuim te verminderen.
  • Het verhoogt de betrokkenheid
    Uit de Employee Experience Review van 2022 van Effectory bleek dat:
    – 34 procent van de medewerkers vaker hun beste beentje voor te zetten als ze zich betrokken voelen.
    – 46 procent van de medewerkers de kans groter acht dat ze bij hun huidige werkgever blijven werken wanneer deze medewerkers betrekt.
    – 45 procent van de medewerkers meer tevreden zijn met hun werkgever als deze focust op de medewerkersbetrokkenheid.
  • Het stimuleert innovatie
    Wanneer medewerkers aangemoedigd worden om hun gedachten en meningen te delen, leidt dit tot meer creativiteit en betere ideeën. Een onderzoek van Effectory bevestigt dit, gezien het aantal nieuwe initiatieven en procesverbeteringen bij een organisatie met twintig procent toenam nadat er meer werd geluisterd naar medewerkers.
  • Het versterkt de binding met medewerkers
    Medewerkers blijven eerder bij een organisatie waar ze het gevoel hebben dat hun bijdragen gewaardeerd worden. Een sterkte feedbackcultuur voorkomt dus dat een organisatie jaarlijks veel nieuwe mensen moet werven en onboarden.
  • Het verhoogt de klanttevredenheid
    Uit het onderzoek van Effectory blijkt dat het gebruik van de oplossingen van Effectory voor het luisteren naar medewerkers heeft geleid tot een verhoogde klantenbinding en herhaalaankopen.
  • Het zorgt voor extra HR-capaciteit
    Door gebruik te maken van effectieve processen voor het ophalen van medewerkers feedback, worden processen vereenvoudigd en zijn tijdrovende processen, zoals het afnemen van enquêtes en het analyseren van resultaten, niet meer nodig.

Wil je meer weten over hoe je met feedback het succes van jouw organisatie kan vergroten? We vertellen je graag meer over hoe we jouw organisatie daarbij kunnen ondersteunen. Boek hier vrijblijvend een demo!

Bronnen:

Lencioni, P. (2023). The Five Dysfunctions of a Team Hardcover – 9 Jan 2006 by Patrick Lencioni (Author).
Edmondson, A. C. (2018). The Fearless Organization: Creating Psychological Safety in the Workplace for Learning, Innovation, and Growth. Wiley.
Coyle, D. (2018). The Culture Code: The Secrets of Highly Successful Groups. Random House.

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel
Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE