‘Mensenparkbeheer’, klinkt dat bekend in de oren? Klinkt als ‘Wagenparkbeheer’, toch? Een vak apart, met de opgave om zo weinig mogelijk kosten uit te geven voor de mobiliteit van je bedrijf. Met termen als financial lease, operational lease, car-as-a-service en natuurlijk: duurzaamheid.

Met leasemaatschappijen die er alles aan doen om kosten te voorkomen. Gelukkig weten we intussen (bijna) alles over het gedrag van een auto. Dankzij de chips en software, die zijn ingebouwd in de auto. Voorkomen dat er uitval gaat plaatsvinden is in dat geval goud waard. Met uitgekiende programma’s wordt voorkomen dat elk onderdeel van je auto niet alleen voortdurend wordt gecheckt, maar ook wordt beoordeeld wanneer preventief onderhoud aan de orde is. Meten=weten, want uitval is niet alleen vervelend voor de gebruiker, maar ook een zware kostenpost. Goede zaak dus, dat wagenparkbeheer.

Omdenken, please

Nu even een staaltje omdenken. Stel dat we deden aan ‘Mensenparkbeheer’. Als het om kosten gaat, is het kostenbeheer van de mensen die voor je werken de hoogste prioriteit. Dat geldt voor je eigen mensen, maar ook voor de ZZP’ers en de uitzendkrachten. Je zou ze kunnen zien als ‘leasemensen’. Met je eigen mensen als operational ‘leasemens’, de ZZP’er als financial ‘leasemens’ en de uitzendkracht als ‘men-as-a-servicemens’.

Dan klinkt het ineens ook logisch dat we massaal aan preventief onderhoud gaan doen, want elke vorm van uitval is killing voor het kostenmodel. Meten=weten, dus als norm om te voorkomen dat we te laat ingrijpen. Kosten voorkomen, dankzij dit omdenken. Te mooi om waar te zijn?

Winst

Nu even terug naar de realiteit. In plaats van preventie, wachten we tot het mis gaat. Pas dan wordt een bedrijfsarts of coach in stelling gebracht. Als dat al het geval is. En als we al iets aan preventie doen, is het beperkt tot een PMO-testje eens in de 2 jaar (en als je je afvraagt wat PMO betekent is dat ook al veelzeggend).

Iets meten is al helemaal niet aan de orde. Terwijl we weten dat fysieke en mentale signalen als stress, slaap, bloeddruk, saturatie of hartslag heel veel kunnen zeggen over de (positieve) inzet van medewerkers. En dan hebben we het nog niet over de sociale signalen, zoals schulden, relaties of woonsituaties.

Wat laten we hier allemaal niet liggen als het om ‘winst’ gaat? Dat geldt zowel voor winst voor de individuele gezondheid van medewerkers, de collectieve winst aan productiviteit, motivatie, loyaliteit en duurzame inzetbaarheid, maar ook financiële winst voor de aandeelhouder(s).

111 in plaats van 112

Datzelfde omdenken heeft 111.nl opgeleverd, de gezonde tegenhanger van 112. Voorkomen is beter dan genezen. Iedereen zo veel mogelijk de regie over hun eigen gezondheid (terug)geven.

Bij 111 staat meten=weten voorop. Weten hoe je ervoor staat met je gezondheid: fysiek, mentaal en sociaal. Die beïnvloeden elkaar namelijk onderling maximaal. Met een 111 programma ben je in staat niet alleen te weten hoe gezond je bent, maar ook waar er nog verbeteringen kunnen plaatsvinden. En word je uitgedaagd die verbeteringen te realiseren.

High Tech apparaten als een slimme Smartwatch, intelligente weegschaal en bloeddrukmeter worden gecombineerd met een uitgekiende app. Aangevuld met wetenschappelijke vragenlijsten, bloed- en urineonderzoek stelt het de medisch specialist in staat de status van je gezondheid te bepalen en samen met jou de mogelijke verbeteringen te identificeren. Uiteraard is het aan jou om te kiezen waar je aan wilt gaan werken. Daarbij word je ondersteund op de manier die voor jou het beste werkt. App, coach, telefoontje, het kan allemaal. En intussen worden je resultaten in de gaten gehouden door een Data Nurse die samen met de medisch specialist ingrijpt als daartoe aanleiding is.

Meten of vergeten

‘Mensenparkbeheer’, we weten dat het onsympathiek klinkt, maar het zegt veel over de inzet. Gezonde mensen in een gezond bedrijf. Dat laatste kunnen we als 111 desgewenst ook in kaart brengen, door de ogen van de werknemers. Het zijn immers ook de werkomstandigheden die de gezondheid kunnen beïnvloeden. Ook daar is ‘weten’ beter dan vergeten (te meten).

Duurzame inzetbaarheid door een uitgekiende combinatie van High Tech en High Touch. Wie wil dat niet?

Nieuwsgierig naar wat er van je (lease)auto wordt gemeten en opgeslagen? Kijk dan op https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/auto/connected-car/my-car-my-data—adac—fia-test-data-in-auto.pdf. Wees gerust, we gaan zeer zorgvuldig om met privacy en als we iets melden aan een bedrijf is dat op geaggregeerd niveau, zodat niemand de individuele data kan achterhalen.

Tags: duurzame inzetbaarheid, gezondheid, gezondheid medewerkers
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.