Tags: , , , , ,

Nummer 1-uitdaging van werkgevers voor 2023: medewerkers behouden en binnenhalen

De employee journey experience is veranderd en vraagt om meer aandacht van HR Nederland. Onboarden, maar ook offboarden is belangrijker dan ooit. Organisaties moeten meer oog hebben voor nieuwe, bestaande én vertrekkende medewerkers. Zo blijkt uit onderzoek naar de beleving van werkend Nederland tijdens de on- en offboarding fase bij hun werkgever.

De coronapandemie heeft er de afgelopen twee jaar mede voor gezorgd dat medewerkers andere wensen en behoeften hebben. Online, thuis- en hybride werken zijn anno 2022 niet meer weg te denken begrippen. De employee journey experience is veranderd en vraagt om meer aandacht van HR Nederland. Onboarden, maar ook offboarden is belangrijker dan ooit. Organisaties moeten meer oog hebben voor nieuwe, bestaande én vertrekkende medewerkers. Zeker in deze tijden van enorme personeelstekorten. Zo blijkt uit het onderzoek Employee journey experience 2022 van Integron.

Werkgevers die nog steeds denken dat alles wel weer wordt zoals voor corona komen de komende jaren bedrogen uit. Medewerkers hebben definitief gewijzigde behoeften. Denk aan hybride werken, de werk- en privébalans en de groter wordende behoefte aan ontwikkeling en ontplooiing. Daar komt bij dat er het afgelopen anderhalf jaar een sterke economische groei was. De krapte op de arbeidsmarkt brak in de eerste helft van dit jaar alle records. Volgens CBS stonden er 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen. Bijna iedere werkgever in Nederland heeft dus te maken met de nummer-1-uitdaging: hoe behoud ik mijn medewerkers en weet ik nieuwe medewerkers aan me te binden?

26% medewerkers constateert ander beeld werkgever dan van tevoren geschetst

De onboarding fase, ofwel: het moment dat een medewerker start binnen het bedrijf is enorm belangrijk. Niet alleen voor hem of haar, maar ook voor de organisatie. Dat gaat zeker niet altijd goed. Momenteel geeft maar liefst 26% van de medewerkers aan dat het van tevoren geschetste beeld over de werkgever niet overeenkomt met de huidige realiteit. Medewerkers vinden onder meer dat doorgroeimogelijkheden, de cultuur en werkomstandigheden anders zijn dan ze is voorgesteld. De onboarding experience scoort gemiddeld zelfs iets slechter dan in 2021. Alleen de mate waarin de medewerker zich opgenomen voelt in het team scoort positiever (+16%). Werkgevers moeten daarom echt meer werk maken van onboarding. Bijvoorbeeld door duidelijk te maken waarom ze specifiek voor de nieuwe medewerker hebben gekozen. Ook kunnen ze een onboarding-dag organiseren en de leidinggevende duidelijk maken dat het gaat om oprechte aandacht aan de medewerker.

Aandacht voor een goede offboarding is essentieel

Ook de offboarding kan stukken beter, zo blijkt uit het onderzoek. Iets meer dan een derde (36%) ervaart een goed offboardingsproces. En slechts 9% van de medewerkers beveelt hun vorige werkgever aan. Hoe moeilijk het ook is voor beide partijen; aandacht voor een goede offboarding is essentieel. Werkgevers zouden meer en beter naar hun medewerkers moeten luisteren en ze vaker om feedback vragen. Dan kunnen ze beter acteren op de wensen en behoeften en mensen waarschijnlijk binnenboord houden. Medewerkers die op een goede manier weggaan, kunnen ook ambassadeurs voor hun vorige werkgever zijn. Dat weegt en speelt mee in hoe een organisatie zich onderscheidend maakt. Positief is dat in 2022 44% van de medewerkers een exitgesprek heeft gehad. Dat is meer dan in 2021. Ook de totale ervaring met het offboardingsproces kwam wat beter uit de verf, maar is zeker voor verbetering vatbaar.

Lichte daling enthousiasme medewerkers

De on- en offboardingsontwikkelingen lijken zich te vertalen naar het enthousiasme, berekend via de zogenoemde employee Net Promoter Score (eNPS). Deze bedroeg in 2021 +12 en is in 2022 +11. Dat is dus geen vooruitgang. Sterker nog: een op de vijf medewerkers geeft aan weinig tot niet enthousiast te zijn. Over de gehele linie ligt de gemiddelde tevredenheid van Nederlandse medewerkers op een 7,4. Hetzelfde niveau als vorig jaar.

Download gratis het whitepaper

In het whitepaper ‘Employee journey experience in Nederland’ gaan we dieper in op de beleving per fase van de employee journey. Download het hier gratis.

Tags: , , , , ,

Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper De waardevolle organsiatie

whitepaper arbeidsmarkt
In dit whitepaper staan HR en HRM gerelateerde onderwerpen omtrent de Arbeidsmarkt

Registreer je als lid

Bekijk het HRcommunity Festival magazine hier!

Upload content hier!

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

HR Manager – OPRA Turbines

Boek

Superkrachten - Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken -

Superkrachten – Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken

Kalender

Word een Online Learning Expert | SkillsTown

Whitepaper

Denk hieraan als jouw bedrijf meerdere uitzenders inzet

Denk hieraan als jouw bedrijf meerdere uitzenders inzet