Tags: , , , ,

Offboarding verdient net zoveel aandacht als onboarding

Werkgevers onderschatten het belang van een goede afsluiting. Eenmaal weg kan een medewerker niets meer voor je betekenen, denken ze. Die aanname klopt niet. Oud-medewerkers zijn je ambassadeurs: ze delen hun indrukken, inclusief die van de laatste werkdagen, tijdens informele ontmoetingen met mensen onder wie zich mogelijk nieuwe medewerkers bevinden.

Deze potentiële medewerkers denken wel twee keer na voor ze bij je solliciteren na het horen van negatieve verhalen. En vergeet niet dat een medewerker die afscheid neemt, misschien op een dag weer een interessante kandidaat is door nieuw verworven kennis en ervaring. Offboarding is om die redenen minstens zo belangrijk als onboarding. Maar werkgevers laten nu nog veel kansen liggen, blijkt uit ons jaarlijkse onderzoek naar de employee journey experience. Zo heeft slechts een derde van de oud-medewerker een goed proces rondom offboarding ervaren en maar 11% zou hun vorige werkgever bij anderen aanbevelen.

Employee experience versterken

Wat kun je als werkgever doen om het proces rond offboarding te verbeteren? In ons onderzoek komen twee belangrijke aanbevelingen naar voren.

1. Raak niet verbitterd, maar houd het gesprek gaande.

Soms hebben werkgevers het gevoel dat ze in de steek worden gelaten, doordat ze het vertrek totaal niet zagen aankomen.

Zulke verrassingen kun je voorkomen door met medewerkers van begin af aan geregeld in gesprek te gaan over hoe het gaat en wat iemand graag wil. Kijk goed of de visie en cultuur van de organisatie nog wel aansluit op hoe medewerkers in hun werk staan. Vooral in tijden van thuiswerken kan het uitdagend zijn om goed contact met elkaar te houden. Geef het dus extra aandacht.

Dankzij geregeld contact weet je hoe het er op elk moment voor staat en wie weet, mogelijk kun je een medewerker behouden door alternatieve ontwikkelmogelijkheden te bieden. Nu hebben medewerkers die vertrekken, vaak nog de indruk dat ze niet serieus genomen zijn. Ze zijn ontevreden over hun ontwikkelmogelijkheden en gaan elders hun geluk beproeven. Maar liefst één op de drie vertrekkende medewerkers zegt dat hun werkgever ze met een andere houding had kunnen behouden, blijkt uit ons onderzoek.

Vooral onder de jongere generaties is dit gevoel sterk: van de medewerkers uit generatie Z (tot 23 jaar) is maar liefst de helft van plan om de komende jaren te solliciteren. Onder de oudste medewerkers is dit percentage 15%. In de coronatijd is deze sollicitatiedrang niet veranderd: cijfers van het CBS over 2020 laten zien dat er veel beweging is op de arbeidsmarkt. In totaal zijn er in 2020 1,1 miljoen mensen gewisseld van baan. De juiste offboarding wordt dus steeds belangrijker.

Integron - Robert Mentink - Offboarding verdient net zoveel aandacht als onboarding-Employee-Journey-in-2021 - fig 1

2. Organiseer exitgesprekken en leer van vertrekkende medewerkers

Een tweede aanbeveling is om exitgesprekken te organiseren. Een exitgesprek helpt jou en de medewerker om het werkverband goed af te ronden. Je bespreekt met elkaar waarom de medewerker besloten heeft om te vertrekken en bekijkt of de organisatie in de toekomst misschien anders met medewerkers kan omgaan om ze te behouden. Het kan goed zijn dat de sfeer of werkwijze van de organisatie niets te maken heeft met de motivatie om van baan te wisselen. Toch kan zo’n gesprek je extra inzicht geven in hoe medewerkers hun werk ervaren.

Het gesprek is niet bedoeld om medewerkers te overtuigen om alsnog te blijven of om ze verwijten te maken. In een goed exitgesprek laat je de medewerker blijken dat je oprecht het beste voor hebt met je werknemers en de ervaringen van oud-medewerkers wilt gebruiken om de situatie voor zittende en toekomstige werknemers waar nodig te verbeteren. Je wilt leren van je vertrekkende medewerkers.

Een goed exitgesprek kan je nuttige informatie opleveren over je organisatie. Tegelijkertijd kan het de employee experience versterken en bijdragen aan een positieve indruk bij de medewerker. En dat vergroot weer de kans dat de medewerker de organisatie aanbeveelt bij anderen.

Meer lezen? Download hier de whitepaper Employee Journey Experience 2021 van Integron. Of lees eerdere artikelen van Integron:

8 november: Nieuwe medewerkers enthousiaster dankzij inspanningen van werkgevers
16 november: Versterk de employee journey experience met deze 5 adviezen
8 december: Onderscheid jouw organisatie door essentiële ’’employee value proposition’

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper De waardevolle organsiatie

whitepaper arbeidsmarkt
In dit whitepaper staan HR en HRM gerelateerde onderwerpen omtrent de Arbeidsmarkt

Registreer je als lid

Bekijk het HRcommunity Festival magazine hier!

Upload content hier!

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

HR Manager – OPRA Turbines

Boek

Superkrachten - Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken -

Superkrachten – Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken

Kalender

Word een Online Learning Expert | SkillsTown

Whitepaper

Grip en zicht op je flexpool

Grip en zicht op je flexpool