Tags: , ,

Tips voor het inzamelen en afvoeren van bedrijfsafval

Al het afval dat een bedrijf produceert, valt onder de noemer ‘bedrijfsafval’. Voor de inzameling en het afvoeren van dit bedrijfsafval, moet iedere ondernemer zich aan enkele wetten en regels houden. In dit artikel lees je wat de regelgeving rondom de verwerking van bedrijfsafval precies inhoudt.

1. Wat is bedrijfsafval precies?

Zoals de naam al suggereert, wordt met bedrijfsafval al het afval bedoeld dat binnen een bedrijf wordt geproduceerd. Bedrijfsafval omvat alle afvalstromen. Een ondernemer is zelf verantwoordelijk voor het scheiden, de inzameling en het afvoeren van het eigen bedrijfsafval. Het is verplicht om bedrijfsafval in ieder geval gedeeltelijk gescheiden aan te bieden.

Afvalsoorten die tenminste gescheiden aangeboden te worden:

  • Elektrische en/of elektronische apparatuur
  • Gevaarlijk en/of chemisch afval
  • GFT en groenafval
  • Glas
  • Hout
  • Karton- en papierafval
  • Kunststof
  • Metalen
  • Textiel

Deze verplichtingen omtrent bedrijfsafval gelden voor iedere ondernemer, ook als je ZZP’er bent of ondernemer met een kantoor aan huis. Kleine ondernemers kunnen echter wel (gedeeltelijk) worden vrijgesteld van het scheiden van bepaalde afvalsoorten. Dit wordt bepaald door de gemeente waarin je woont (en werkt).

2. Hoe regel je de afvalinzameling?

Als ondernemer betaal je zelf de kosten van het inzamelen van jouw bedrijfsafval. Voor de inzameling sluit je een inzamelingscontract af met de gemeente of met een particuliere afvalinzamelaar.

  • Gemeentelijke afvalinzameling: Als het bedrijfsafval overeenkomt met huishoudelijke afvalsoorten, kun je het bedrijfsafval op laten halen door de afvalinzameling van de gemeente. De gemeente rekent hiervoor contractkosten of een reinigingsrecht. Dit bestaat uit een gemeente-afhankelijk bedrag dat je maandelijks aan de gemeente betaalt voor het ophalen en verwerken van je bedrijfsafval.
  • Particuliere afvalinzameling: Particuliere afvalinzamelaars halen vrijwel iedere afvalsoort op. De kosten van particuliere afvalinzameling worden bepaald door wat je betaalt voor een rolcontainer huren, de kosten voor het vervoer van het afval en de verwerkingskosten. Deze verwerkingskosten verschillen per afvalsoort. Om kosten te besparen kun je samen met andere ondernemers een contract afsluiten en jullie MKB afval gezamenlijk verzamelen en in één keer te laten ophalen.
Tags: , ,

Er zijn nog geen beoordelingen. Schrijf als eerste er een.

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper De waardevolle organsiatie

whitepaper arbeidsmarkt
In dit whitepaper staan HR en HRM gerelateerde onderwerpen omtrent de Arbeidsmarkt

Registreer je als lid

Bekijk het HRcommunity Festival magazine hier!

Upload content hier!

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

HR Manager – OPRA Turbines

Boek

Superkrachten - Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken -

Superkrachten – Creëer eigenaarschap en laat je organisatie werken

Kalender

Word een Online Learning Expert | SkillsTown

Whitepaper

Grip en zicht op je flexpool

Grip en zicht op je flexpool