In het onderwijs, zelfhulpboeken én HR is het inmiddels een bekend begrip; de ‘growth mindset’. Toch wordt de term weleens verkeerd begrepen. Wat is een growth mindset écht? En hoe bevorder je die in een organisatie?
Wat positieve psychologie je leert over de mythes en kansen van een Growth Mindset
In 2006 bracht psycholoog prof. dr. Carol Dweck een boek uit dat een ongekende invloed had op hoe we over talent denken. Al decennialang deed ze onderzoek naar wat topsporters, grote wetenschappers en succesvolle leiders met elkaar gemeen hebben. Hoe komt het dat sommige mensen tot grote hoogtes komen en anderen blijven steken? In Mindset liet ze zien dat de kracht zit in de instelling die mensen hebben, de zogenoemde groeimindset.
Lang leve falen
Zij met een groeimindset zijn altijd op zoek naar uitdagingen en kansen om te leren. Ze zien falen niet als teken van incompetentie, maar als – essentieel – bijproduct van ontwikkeling. Het fundament van deze denkwijze ligt in de overtuiging dat intelligentie en talenten niet aangeboren zijn, maar aangeleerd. De growth mindsetters vinden groei en ontwikkeling op zichzelf belangrijker dan het behalen van prestatiedoelen. De growth mindset staat lijnrecht tegenover de ‘fixed mindset’, die zich kenmerkt door de angst om fouten te maken en het verzot zijn op prestatie en succes. Mensen met een fixed mindset doen het liefst wat ze al kunnen en gaan uitdagingen uit de weg, waardoor ze zich minder snel ontwikkelen. Het is niet voor niets dat Einstein zei: Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Groeimindset in een complexe tijd
De theorie werd initieel toegepast in het onderwijs, maar is tegenwoordig in het HR-beleid van veel vooruitstrevende organisaties terug te vinden. Want op de werkvloer, waar we streven naar talentontwikkeling, is de groeimindset natuurlijk zeer wenselijk. En in onzekere tijden wordt de groeimindset nog belangrijker. Bij verandering kunnen we niet afgaan op wat we al kunnen en weten, maar moeten we ons ontwikkelen.
Niet gek dat het idee van de groeimindset een grote vlucht nam in een tijd die door velen wordt omschreven als VUCA, een acroniem voor Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity. Vrij vertaald: complete chaos. Wie complexiteit ziet als uitdaging, in plaats van bedreiging, floreert.
Mythes, misvattingen en valkuilen
Wat kan je binnen een organisatie wel en niet doen om een groeimindset te bevorderen? Allereerst is het van belang om je verder te verdiepen in de positieve psychologie. Waar de ‘traditionele’ psychologie zich bezighoudt met psychische problemen, is de positieve psychologie gericht op het welbevinden en floreren van mensen. Growth mindset is door Dweck en anderen uitvoerig bestudeerd binnen de positieve psychologie. Hun werk helpt ons om enkele misverstanden en mythes die over groeimindset de ronde doen, te ontkrachten. We zetten de grootste mythes en misvattingen op een rij.
Mythe 1: Mindsets zijn onveranderbaar
Omdat denkpatronen al op jonge leeftijd gevormd worden door onze omgeving, onze opvoeding en in het onderwijs, hebben velen het idee dat de mate waarin je mindset ‘fixed’ of ‘growth’ is al op jonge leeftijd vaststaat. Het goede nieuws: Dat is niet het geval. Mindsets blijven gedurende de hele levensloop veranderbaar. Wel is het zo dat onze omgeving onze mindset sterk beïnvloedt. De waarden en druk die mensen in hun jeugd hebben meegekregen heeft dus zeker invloed op de ontwikkeling van hun mindset, maar ook wat ze later meekrijgen en zelf ontwikkelen is van belang.
Wanneer er binnen een organisatie wordt geloofd dat een mindset niet te veranderen is, zal er op zoek worden gegaan naar mensen die al een groeimindset hebben. In de organisatie zal er verder misschien weinig worden gedaan om de groeimindset te bevorderen. Dit kan ervoor zorgen dat mensen de groeimindset kwijtraken in de context van hun werk. Wanneer succes en prestatie in een organisatie structureel worden beloond, maar er weinig erkenning is voor groei en ontwikkeling, wordt het lastig voor mensen om op deze werkplek een groeimindset te houden, laat staan te creëren.
Mythe 2: Een growth mindset heb je, of heb je niet
Ondanks dat veel artikelen de illusie creëren dat een mindset óf fixed óf growth is, is dit in de realiteit niet het geval. Je kunt het voor je zien als een as, met twee uiteinden. Iemand kan zich meer aan de growth of fixed kant van de as bevinden.
De mate waarin je mindset meer growth of fixed is, kan ook per vaardigheid verschillen. Het kan dus zo zijn dat je met betrekking tot publiekelijk spreken over een mindset beschikt die relatief growth is, maar dat je mindset met betrekking tot wiskundige problemen meer fixed is. Dit betekent dat vrijwel iedereen, in bepaalde mate, zijn of haar mindset meer groeiend kan maken. Een mindset is nooit ‘af’.
Mythe 3: Een growth mindset is makkelijk en in korte tijd ontwikkeld
Een mindset is een patroon van cognities en gedragingen, en slaat daarom niet in een week om van de ene kant naar de andere kant van de as. Een keer over de theorie lezen en achter het idee staan, is niet genoeg om ons gedrag ook gelijk compleet te veranderen. Maar, door er voldoende, aandacht, tijd en energie in te steken, kunnen de denkpatronen van de groeimindset, langzaam, steeds meer geïnternaliseerd raken. Doordat het niet alles-of-niets is, is het mogelijk om mensen te helpen hier stappen in te zetten.
Hoe zit het dan wél?
Hoe creëer je als organisatie dan wél een klimaat waarin er op een duurzame manier gewerkt kan worden aan de ontwikkeling van een groeimindset? Verreweg het belangrijkst is dat je een cultuur bevordert waarin er ruimte is om fouten te maken, en waarbij groei belangrijker is dan prestatie.
Een voorbeeld van een manier om uit te dragen dat fouten maken normaal is, is door op een open manier fouten te bespreken en leerpunten te benadrukken. Geef werknemers het vertrouwen dat ze, door te leren van de gemaakte fout, nog competenter zijn geworden.
Daarnaast is het ook belangrijk om je waardering uit te spreken over inzet en groei. Complimenteer individuele medewerkers op hun inspanning en vooruitgang, en niet op hun prestaties of successen. Natuurlijk kun je successen wel vieren, maar vier het objectieve succes met de hele groep, in plaats van een individu te complimenteren op zijn of haar prestatie. Hierdoor stimuleer je ontwikkelingsgericht gedrag, in plaats van prestatiegericht gedrag, wat bijdraagt aan de groeimindset.
Het klinkt misschien eenvoudig maar in de uitvoer is het dat zeker niet. We zijn namelijk zo gewend om fouten af te straffen en prestaties te prijzen. Merk je dat je hier toch weer als vanzelf op terugvalt? Goed dat het je opvalt! Dat betekent dat je kunt groeien.
Er mogen dan veel valkuilen en misvattingen zijn omtrent de groeimindset, de voordelen maken een wezenlijk verschil voor mens én organisatie. Het is het dan ook meer dan waard om je te verdiepen in deze wetenschap.
De kracht van positieve psychologie
Wil je nog meer leren over het toepassen van de growth mindset op de werkvloer? Schrijf je in voor het online programma ‘De kracht van positieve psychologie voor organisaties’ van The School of Life. Tijdens dit programma verdiep je je zes weken lang in de wetenschap van de positieve psychologie. Je krijgt handvatten aangereikt om een positieve werkcultuur te creëren, die gericht is op groei en zelfontwikkeling.
Vond je dit een interessant artikel? The School of Life komt naar het HRfestival. Bekijk meer hier:
Het vitaliteitsbeleid: nog een flinke slag te slaan in de activatie van medewerkers
Bezoeker!
Laatste nieuws
Vacatures
Kalender
Downloads
Kennis
Blijf op de hoogte
WORD LID
Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.