Hoe haal je de doelen die jouw organisatie stelt? De succesvolste organisaties in de wereld maken gebruik van de meest recente inzichten uit de psychologie en de neurowetenschappen: zorg dat mensen iets te verliezen hebben en maak gebruik van de oerdrift tot groepsvorming.

Ambitie is de kern van de groepsidentiteit. Het is de raison d’être van een organisatie, afdeling of team. Hoe maak je deze impactvol? Nou, gewoon door je hersenen voor de gek te houden. Organisaties kunnen namelijk nog veel leren van de psychologie en de neurowetenschappen. Als je een sterke en ambitieuze groepsidentiteit wilt smeden, komen de volgende twee life-hacks sowieso aan bod. Hoe zetten wij onze hersenen aan het werk bij het formuleren van een gezamenlijke ambitie?

1. Zorg dat mensen iets te verliezen hebben

Uit onderzoek blijkt ten eerste dat als we onszelf een concreet doel stellen we ons betrokken voelen bij dit doel alsof we het al bereikt hebben, alsof het al in ons bezit is. Dat dit doel nog niet behaald is, voelt als een verlies. Mensen die weleens een blauwtje hebben gelopen, kennen dit gevoel, net als een kind dat toch geen koekje mag. Ze verliezen iets dat ze feitelijk nog niet hadden, maar beleven het als een verlies. Dat komt doordat ons brein geen onderscheid maakt tussen dingen die we willen en dingen die we hebben.

Door het stellen van een doel gelooft ons brein dus dat dit gewenste doel al een deel is van onszelf. Het (nog) niet bereikt hebben van dit doel veroorzaakt een spanning die ons brein wil oplossen. En daardoor creëert het de juiste omstandigheden om het doel te bereiken. Dit stimuleringseffect heet het endowment effect. Het idee dat iets in de toekomst van ons zou kunnen zijn, is genoeg om iets als een deel van onze identiteit te laten voelen. Het verlies of niet behalen ervan voelen we zelfs zo sterk dat onze dopaminetoevoer tijdelijk stokt. Maak je ambitie dus concreet en SMART. Geef mensen iets dat ze kunnen verliezen!

Diamant werkblad DEF

Lees de whitepaper van Lagerweij over identiteit

2. Formuleer de ambitie niet in een ivoren toren

De tweede neurologische omweg waar je rekening mee moet houden bij het opstellen van je ambitie is dat mensen geneigd zijn om doelen van de eigen groep als waardevol te beschouwen. Het is een belangrijke menselijke behoefte om bij een groep te horen. Ook als we willekeurig in een groep worden gezet, hebben we bij de eerste taak al een positief oordeel over onze groepsgenoten. Ook bepalen we meteen wat de groep beter maakt, door de doelen van de groep te vergelijken met die van andere groepen.

Dus wil je effectief de ambitie van je organisatie vormgeven, creëer dan verbinding binnen de organisatie. Deel je organisatie op in hechte units, stimuleer de samenwerking en maak ze verantwoordelijk voor delen van de organisatieambitie. Pas als de organisatie doorleefd is van dit groepsgevoel, kan je jouw werknemers laten committeren aan de ambitie.

Dus..

We kunnen veel leren van de sluiproutes in ons brein. Deze kunnen we gebruiken om zo effectief mogelijk een gezamenlijke ambitie op te stellen en te implementeren. Die ambitie vormt de kern van de groepsidentiteit en moet expliciet en gezamenlijk worden gemaakt. Dit doe je met logica en verbinding. Formuleer je doelen logisch: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Voeg hier vervolgens een flinke dosis magie aan toe. Mensen komen namelijk in beweging door beleving. Maak je doel onderscheidend, gedurfd, ambitieus en  samen. Dus luister naar je hersenen!

Maak doelen expliciet, onze hersenen zorgen ervoor dat we hier vanzelf naar gaan handelen

Jitze Reeder

Gepost door Jitze Reeder

Jitze Reeder maakt potentie vrij bij bedrijven en personen. Zijn jarenlange ervaring als communicatiestrateeg en merkbouwer in binnen- en buitenland zet hij nu in het HR-veld in. Als commercieel directeur en senior consultant bij Lagerweij, richt hij zich op het formuleren van een collectieve ambitie, het positioneren van de leiders van morgen en het betrekken van bevlogen mensen. Lagerweij is het HR-adviesbureau voor maximaal mens effect op uw organisatiedoelen. Wij verzorgen al meer dan 20 jaar assessments, coaching, training en advies voor organisaties die vertrouwen op hun menselijk kapitaal. Samen met u ontwikkelen onze specialisten programma’s voor duurzame effectiviteit, doelgericht leiderschap en nieuwe vormen van samenwerking. Altijd op basis van harde data en een waarderende benadering. Want hoe uitdagend uw organisatiedoel ook is, uiteindelijk maakt een unieke menselijke eigenschap het verschil. Dat noemen wij Het Mens Effect.