Dit artikel is onderdeel van een reeks artikelen waarin ik tips geef over hoe je als HR-professional een gezonde leefstijl kunt stimuleren op de werkvloer. In dit artikel ga ik in op voldoende slaap. Het volgende artikel gaat over stressmanagement en vergeet niet mijn vorige artikelen te lezen:acht tips voor gezonde leefstijl op de werkvloer en vijf tips voor voldoende beweging op de werkvloer.

In veel vooruitstrevende bedrijven wordt er al aandacht aan besteed: slaap en powernaps. Google, Nike, Apple en Ben & Jerry’s hebben bijvoorbeeld een snooze– of nap room zodat hun medewerkers een powernap kunnen doen. Deze bedrijven begrijpen dat een goede gezondheid meer is dan alleen gevarieerd eten en voldoende bewegen. Ook slaap is hierbij essentieel. Besteedt jullie bedrijf al aandacht aan slaap?

Slaap onder de aandacht

De laatste jaren wordt steeds meer aandacht besteed aan slaap, maar veel bedrijven beschouwen slaap nog niet als onderwerp op de werkvloer. Een gemiste kans, want het loont om werk te maken van een gezonde slaapcultuur. Slaap is namelijk van invloed op het functioneren van medewerkers. Slaperig zijn op het werk beïnvloedt het concentratievermogen, de nauwkeurigheid, stemming, productiviteit en creativiteit van medewerkers. Bovendien lopen medewerkers met een slaapgebrek een groter risico op gezondheidsproblemen zoals diabetes en depressie[1].

Wat kan je als bedrijf doen om een gezonde slaapcultuur te creëren?

1.   Maak het belang van slaap bespreekbaar

Veel mensen zijn zich nog niet bewust van de gevolgen van een slaaptekort op hun functioneren. Andere zaken krijgen vaak voorrang als het gaat om op tijd naar bed gaan. Nog even op je telefoon scrollen, een serie op Netflix afkijken of een mailtje versturen. Slaap zou net zoals gezond eten en voldoende bewegen een prioriteit moeten zijn.

Je mag als bedrijf verlangen van je medewerkers dat ze goed voor zichzelf zorgen om optimaal te kunnen presteren op de werkvloer. Een goede slaapgewoonte vormt hier een onderdeel van. Ga met een open houding het gesprek aan met medewerkers over hun slaapgewoonten en het effect van slaap. 

2.   Sta open voor powernaps

Volgens een vertegenwoordiger van Ben & Jerry’s is openstaan voor powernaps net zo normaal als een gezonde lunch verzorgen. ‘We look out for our employees’ quality of life, and providing space and time for naps is just another way for us to take care of the people who work there’, zegt de vertegenwoordiger van Ben & Jerry’s. ‘If people need to catch a little snooze during the day to do the best possible job they can do, we’re behind it’, aldus de vertegenwoordiger[2].

We hebben allemaal een ingebouwde 24-uursklok in ons lichaam. Dit wordt het circadiaan ritme genoemd. Deze biologische klok zorgt voor ons dag- en nachtritme. Onderzoek naar dit ritme wijst uit dat we rond 14:00 – 15:00 een dip krijgen in energie en slaperig worden. Een powernap biedt dan de oplossing voor een nieuwe frisse boost[3]. Een powernap is een reset voor je lichaam. Het zorgt onder andere voor stressvermindering, meer alertheid en een verbetering van het concentratievermogen en motorische vaardigheden[4].

3.   Beperk het mailcontact buiten werktijd

Misschien heb je je er zelf weleens schuldig aan gemaakt. ’s Avonds om 20:30 uur nog een mail sturen naar een collega met een agendapunt voor de meeting morgen. Jij bent het kwijt, maar je zadelt jouw collega ermee op. Door jouw mail moet jouw collega een uur eerder opstaan of ’s avonds doorwerken. Of wellicht heb jij weleens een dergelijke mail ontvangen net voor het slapengaan. Hoe dan ook, mailcontact buiten werktijd kan een gezond slaapritme in de war schoppen.

In Frankrijk is er onlangs een wet ingesteld rondom mailcontact. Bedrijven met meer dan 50 medewerkers zijn verplicht om een beleid op te stellen over de uren waarbinnen medewerkers een mail mogen versturen en beantwoorden[5]. Ook buurlanden België en Duitsland hebben dergelijke regels om de non-stop e-mailstroom aan banden te leggen. Hebben jullie al een e-mailbeleid?

4.   Zet sociale bewijskracht in

Geef medewerkers voorbeelden van mensen die slaap al prioriteren binnen het bedrijf. Bij voorkeur collega’s met verschillende functies. Wij mensen zijn erg beïnvloedbaar door acties van anderen, met name als we niet zeker zijn over hoe we ons moeten gedragen in een bepaalde situatie. Dan kijken we graag naar anderen voor sociaal bewijs[6].

Als je vooruitstrevende bedrijven als Google en Ben & Jerry’s mag geloven, is een gezonde slaapcultuur zonder twijfel onderdeel van het HR-beleid. Ook niet gek als je ziet wat de gevolgen zijn van onvoldoende slaap op het functioneren van medewerkers. Als je het hebt over wat medewerkers duurzaam inzetbaar maakt, voeg daar dan ook maar een gezonde slaapcultuur aan toe. Is slaap al onderdeel van jullie HR-beleid?


[1] https://www.sleep.org/articles/napping-at-work/

[2] https://www.theguardian.com/cities/2015/jul/07/urban-nap-stigma-snoozing-stay-awake-work

[3] https://www.psychologytoday.com/us/blog/sleepless-in-america/201609/secrets-napping

[4] https://www.webmd.com/balance/features/the-secret-and-surprising-power-of-naps#1

[5] https://nos.nl/op3/artikel/2150987-mailt-je-baas-in-de-avond-in-frankrijk-hoef-je-niet-meer-te-reageren.html

[6] https://www.marketingfacts.nl/berichten/20101007_interview_dr._robert_cialdini_tijdens_psychologie_van_overtuigen

Lisa Huiskamp

Gepost door Lisa Huiskamp

Lisa Huiskamp, voedingsdeskundige en leefstijlcoach, van The Body Practice helpt en begeleidt particulieren en bedrijven op het gebied van gezondheid. Dit doet ze met behulp van drie essentiële pijlers: voeding, lichaamsbeweging en balans. Deze elementen vormen, naar eigen zeggen, de basis voor een gezond en fit lichaam. ‘Als je deze elementen op een harmonieuze wijze toepast in je leven creëer je de randvoorwaarden voor een gezond en fit lichaam.' Lisa verzorgt persoonlijke- en groepsbegeleiding, workshops en voorlichtingen.