De financiële omgeving waarin equensWorldline opereert is complex: de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Dit stelt onverbiddelijke kwaliteitseisen aan externe inhuur. Door het uitbesteden van het inhuurproces zijn de transparantie, de controle en het overzicht over de inhuur en administratieve processen in Nederland merkbaar toegenomen. Deze werkwijze krijgt navolging in Italië, Duitsland en mogelijk andere Europese landen waar de betalingsverwerker actief is. Hoe verklaart zich het succes en waar liggen de uitdagingen? Lees de ervaringen van de Recruitment and Resource Management Advisor.

Complexiteiten

Voor de inhuur van voornamelijk IT-professionals werkt equensWorldline in Nederland al sinds 2013 samen met Staffing Management Services (onderdeel van HeadFirst Group). Na de oprichting van equensWorldline, ontstaan uit een fusie tussen Worldline en Equens in 2016, kreeg de samenwerking een nieuwe, internationale dimensie.

Vóór onze samenwerking met Staffing MS werkten we nog in Excel en per mail. We hadden zes preferred suppliers met allemaal verschillende contactpersonen,’ vertelt Carolien Polman, Recruitment and Resource Management Advisor bij equensWorldline. ‘Alleen al het managen van het heen-en-weer-mailen was een fulltime job. We wilden het contact met de preferred suppliers in stand houden én een hiring desk met support van Staffing MS opzetten. Dus voerden we bij de start een hybride model in. We gingen werken met de hiring desk, maar gaven onze preferred suppliers een voorsprong van 24 uur waarna de vacature op de markt kwam. Al na een jaar ontdekten we dat marktwerking – wat Staffing MS bij haar werving en selectie hanteert – een positief effect had op zowel de kosten als de kwaliteit van het inhuren van professionals. Professionals die vaak lastig te vinden zijn, want goede, betrouwbare én betaalbare kandidaten zijn veelgevraagd en schaars in de financiële sector.’

Compliancy

Met het gebruik van de hiring desk heeft equensWorldline nu meer informatie, data en tijd voor haar managementtaken. Compliancy, oftewel naleving van geldende wet- en regelgeving, is cruciaal in de financiële wereld en sterk gebaat bij transparantie. ‘Nu plaatsen we een verzoek bij de hiring desk en krijgen we binnen een afgesproken termijn een overzicht van vijf kandidaten toegestuurd. Dat overzicht omvat uurtarief, kwaliteiten en andere bijzonderheden. Hierdoor wordt het overzichtelijk en transparant waarom iemand wordt aangenomen, of juist afgewezen. Het is voor iedereen inzichtelijk en dat vergroot de acceptatie.’

‘‘De Hiring desk is in het grootste gedeelte van de organisatie op orde en draait goed. Die werkwijze willen we nu overal en in alle andere landen uitrollen.’

Carolien Polman, Recruitment and Resource Management Advisor bij equensWorldline

Internationale groei

In 2016 fuseerde Equens met Worldline. Het bedrijf werd nog internationaler en dat gaf nieuwe uitdagingen: elk land heeft weer een andere (bedrijfs)cultuur en opereert in een andere marktdynamiek. ‘Onze locatie in Duitsland heeft te maken met extreme arbeidskrapte. Daar plukken ze mensen bij wijze van spreken voor een paar tientjes meer van de straat. Ook in Finland is er krapte. In Italië is de inhuur juist weer een stuk goedkoper. In Nederland lopen we voorop met flexwerken. De hiring desk is hier op orde en draait goed. Die werkwijze willen we daarom nu naar de andere landen uitrollen: in een aantal landen, zoals Duitsland en Italië, hebben we dat al gerealiseerd, nu volgt de rest.

Interne uitdaging

Door het interne goedkeuringsproces, wat soms wat meer tijd kan kosten, merken we dat sommige managers toch liever het eigen netwerk zelf benaderen, maar daarmee mis je de gewenste transparantie. Met webinars en trainingen willen we de hiring desk intern beter onder de aandacht brengen, zodat we de bekendheid vergroten en de processen verder kunnen versnellen. En in onze evaluatie met Staffing MS gaan we kijken hoe we verder kunnen omgaan met onze internationale groei. En daarmee een volgende stap in onze samenwerking kunnen zetten.’

Geo van der Wilk

Gepost door Geo van der Wilk

Geo van der Wilk is Chief Commercial Officer (CCO) bij HeadFirst Group, marktleider op het gebied van organiseren van inhuur van externe professionals. Vanuit zijn rol is hij eindverantwoordelijk voor de commerciële activiteiten: het optimaal bedienen van de huidige opdrachtgevers en het succesvol verwerven van nieuwe opdrachtgevers. Van der Wilk is al meer dan 25 jaar actief in de IT- en flexmarkt - eerder bij Myler (in 2018 overgenomen door HeadFirst Group), 4Synergy, Fujitsu Benelux en Logica (inmiddels CGI) - waardoor hij zich expert mag noemen op het gebied van de flexibele arbeidsmarkt en het oplossen van personeelsvraagstukken.