De meeste managers baseren hun leiderschapsstijl op hun opvoeding, wat ze geleerd hebben van anderen en hun intuïtie. Zonde, vinden Dennis Siliacus en Ward Grootens, want dankzij wetenschappelijk onderzoek is al lang bekend wat werkt, en wat niet.

Ward Grootens en Dennis Siliacus trainen en coachen managers, en ze vragen hen regelmatig hoe veel tijd ze nou eigenlijk doorbrengen met hun teamleden, de mensen die ze geacht worden te managen. En elke keer zijn ze weer verbaasd als ze horen dat het amper een halve dag per week is. Of niet meer dan een enkel uur.

Volgens Grootens is dat veel te weinig: ‘Als je wilt dat je medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt en als je wilt dat ze gemotiveerd zijn, dan moet je de vloer op. Dan moet je op de plaats zijn “waar de actie is”. Het werkt, maar bijna niemand doet het.’

Vergaderen en rapporten schrijven

De vloer op gaan en medewerkers begeleiden is een van de tien managementprincipes waarvan door gedragswetenschappers bewezen is dat ze werken, maar die volgens Grootens en Siliacus nog veel te weinig worden toegepast. Op zich begrijpelijk: managers worden opgeslokt door uitvoerende taken die ze van de directie opgedragen krijgen. Ze moeten bijvoorbeeld eindeloos vergaderen en verantwoordingsrapportages schrijven. Of ze leiden niet, maar werken juist mee. Allemaal taken die met leidinggeven weinig of niets te maken hebben.

In hun boek De vloer op pleiten Grootens en Siliacus ervoor dat managers gaan doen waarvoor ze op de wereld zijn: leidinggeven.

Verwachtingen uitspreken

Een van de bewezen effectieve methoden om de productiviteit van je team te vergroten is het uitspreken van je verwachtingen. Het is volgens Grootens en Siliacus een van de dingen die managers erg moeilijk vinden. Ze weten wel wat ze van hun mensen verwachten, maar om uiteenlopende redenen vinden ze het moeilijk om die verwachtingen uit te spreken.

Siliacus: ‘Veel managers werken vanuit de aanname dat hoogopgeleide professionals zelfsturend kunnen werken en gemotiveerd de juiste dingen doen. Deze aanname is niet alleen naïef, maar ondermijnt ook het vertrouwen in managers. Want wat gebeurt er in de praktijk: een medewerker weet niet wat er van hem wordt verwacht, doet vervolgens niet wat er van hem wordt verwacht en krijgt dan geheel onterecht kritiek. Zo’n medewerker heeft vervolgens geen vertrouwen meer in zijn manager.’

Medewerkers betrappen op wat ze goed doen

Grootens en Siliacus roepen managers op om op te houden met ‘management by exception’: negeren wat goed gaat en mensen corrigeren op wat ze niet goed doen. Ze raden hen aan om aandacht te schenken aan wat medewerkers goed doen of wat de goede kant op gaat. Aan de hand van onderzoek, hun eigen ervaringen en cases beschrijven ze in De vloer op wat je eraan kunt doen om een betere manager te worden. En niet alleen omdat de productiviteit ervan stijgt, maar ook omdat de stemming er meestal beter van wordt. Grootens: ‘Een goede manager hebben, is veel belangrijker dan mensen denken. Mensen solliciteren ergens omdat het werk hen inhoudelijk leuk lijkt, maar ze vertrekken omdat ze niet tevreden zijn over hun baas.’

De vloer op – de tien principes om het beste uit je mensen te halen is beschikbaar vanaf 26 juni 2020. Paperback (ISBN 9789461263940) €17,95

Gepost door Redactie HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events en interviews voor HR-professionals samen.