In 2019 beschouwde, volgens onderzoek van het World Economic Forum [1], minder dan 10% van de bedrijfsleiders uit G20 en OESO-landen de verspreiding van infectieziekten als een dreigend wereldwijd risico. Ook hadden bedrijven niet verwacht dat een pandemie zou kunnen plaatsvinden die hun reputatie als verantwoordelijke werkgever en het HR-beleid op de proef zou stellen.

Begin 2020 worden alle organisaties wereldwijd toch geconfronteerd met precies zo’n crisis, en de noodzaak om de ernstige zorgen van verschillende categorieën medewerkers op te pakken en te ondervangen:

  • Degenen die op afstand kunnen en blijven werken;
  • Medewerkers die werken op afstand niet gewend waren, maar dat met de juiste ondersteuning wel kunnen;
  • Degenen die om verschillende redenen niet kunnen werken;
  • Degenen die op locatie of kantoor willen of moeten blijven werken.

Veel bedrijven in verschillende sectoren waren ook niet ingericht voor flexibel of op afstand werken. Zij moesten met spoed nieuwe faciliteiten inrichten en processen, procedures en het HR-beleid vernieuwen – meestal zonder eerdere vergelijkbare ervaringen hierin.

Vijf principes van verantwoord HR-beleid

De volgende principes kunnen organisaties helpen bij het vormgeven van een verantwoorde koers, maar ook bij het nemen van maatregelen die de druk van de korte termijn in evenwicht houden met de behoeften op middellange en lange termijn.

Leiderschap

Zie deze crisis als een bepalend leiderschapsmoment en blijf de best mogelijke resultaten leveren voor alle belanghebbenden. Trouw blijven aan het doel, de waarden, principes en cultuur van een organisatie begint bovenaan in de organisatie. Effectieve leiders zijn transparant, empathisch, scheppen vertrouwen. Met hun gedrag helpen en ondersteunen zij werknemers, of geven zelfs energie zodat deze zich goed en vertrouwd voelen bij nieuwe manieren van werken Dit alles met een gedeelde missie, doelstellingen en bedoelingen.

Wendbaarheid en leren

Neem een mentaliteit van agility en continu leren aan, om ervoor te zorgen dat jouw gedrag past bij ‘het nieuwe normaal’. De onbekende wateren van deze crisis vragen om flexibiliteit, innovatie en aanpassing aan snel veranderende systemen en regelgeving.

Luister en begrijp

Begrijp de perspectieven van – en betrek – alle belanghebbenden (bijv. medewerkers, aandeelhouders, klanten, leveranciers, vakbonden, zorgaanbieders, gemeenschap) bij het nemen van besluiten. Houd de veranderende behoeften en prioriteiten van alle belanghebbenden in de gaten, net als de ontwikkeling van concurrerende en innovatieve praktijken.

Oog voor verschillende belangen

Focus op het snijvlak van zowel het welzijn van de werknemer, als van de organisatie. De kostendruk van de huidige inkomstenproblematiek legt aanzienlijke druk op leiders. Zij moeten voldoen aan de behoeften van aandeelhouders in een tijd waarin het welzijn van werknemers, met name de meest kwetsbare, ernstig wordt bedreigd. Maar de risico’s – en voordelen – van het welzijn de medewerkers en het welzijn van de organisatie zijn sterk op elkaar afgestemd.

Toekomstbestendig handelen

Neem beslissingen en maatregelen die rekening houden met de behoeften op middellange termijn, maar ook de lange-termijn (zakelijke) doelstellingen. Besluitvorming in de huidige, snel verschuivende en onzekere omgeving, vereist dat organisaties weerstand bieden aan de druk om kortetermijnacties te ondernemen die essentieel lijken in de chaos van nu, maar de duurzaamheid van het bedrijf op langere termijn schaden.


[1] World Economic Forum

Gepost door Redactie HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events en interviews voor HR-professionals samen.

Laat een opmerking achter.