Amsterdam, 17 December 2020 – Sinds de pandemie kijken bedrijven in Nederland steeds meer naar het talent dat ze al in huis hebben om nieuwe en openstaande functies te vervullen, zo blijkt uit nieuwe cijfers van LinkedIn. De interne aanwerving is tussen april en augustus 2020 met 17% gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De top 5 sectoren waarin de interne werving het hoogst is, is finance, de energiesector, hardware, consumer goods en transport & logistiek. 

Aangezien veel bedrijven vanwege de aanhoudende onzekerheid niet in staat zijn om nieuw talent van buitenaf aan te nemen in hetzelfde tempo als vóór COVID-19, heeft LinkedIn onderzocht hoe bedrijven omgaan met veranderende personeelsbehoeften. Daarnaast geeft het onderzoek inzicht in hoe zij het gat tussen kennis en kunde dichten door interne trends te analyseren. LinkedIn onderzocht daarbij het percentage werknemers dat hun functietitel veranderde in een andere rol binnen dezelfde organisatie, om zo te achterhalen hoe bedrijven openstaande functies vervullen met bestaande werknemers. 

De toename van interne werving is zichtbaar in landen over de hele wereld, met onder andere Duitsland (25%), de UK (20%) en Mexico (20%) die boven het wereldwijde gemiddelde scoren (19,6%).

Leidinggevenden moedigen interne werving aan 

Bijna een derde (29%) van de leidinggevenden in Nederland geeft aan werknemers de kans te willen geven om in de komende zes maanden intern een andere functie te bekleden, 28% zegt dat omscholing en bijscholing van medewerkers een topprioriteit is voor 2021. 37% van de leiders wil een leercultuur creëren om medewerkers te helpen de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor de toekomst, en 27% is gericht om het gat te dichten tussen vaardigheden en vraag binnen de organisatie. 

Ontwikkeling van vaardigheden topprioriteit voor HR 

Niet alleen leidinggevenden hebben interne werving hoog op de agenda staan. Uit aanvullend onderzoek van LinkedIn blijkt dat bijna tweederde (61%) van de HR professionals in de Benelux aangeeft dat COVID-19 hen heeft gedwongen hun aannamebeleid  te veranderen, 55% geeft dat interne werving op dit moment topprioriteit is. Om werknemers te ondersteunen bij hun overgang naar verschillende rollen, richt 61% van de HR-leiders zich op het helpen van werknemers bij het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden, en nog eens 61% ontwikkelt daarvoor interne mobiliteitsprogramma’s. 

Arno Nienhuis, Director LTS voor de Benelux bij LinkedIn: “De aanhoudende onzekerheid rondom COVID-19 heeft ertoe geleid dat veel bedrijven bestaande medewerkers willen aandragen voor nieuwe kansen binnen de organisatie. Dit biedt uitstekende mogelijkheden voor interne mobiliteit en professionele ontwikkeling voor individuen die nieuwe vaardigheden willen leren, een andere ervaring willen opdoen en vooruitgang willen boeken binnen hun bedrijf. Het aanmoedigen van interne mobiliteit verhoogt niet alleen de retentie en verbetert de werknemersbetrokkenheid, maar het kan bedrijven ook helpen om de organisatie van binnenuit te ontwikkelen en het gat tussen kennis en kunde te dichten. Om ervoor te zorgen dat medewerkers klaar zijn voor de toekomst en over de vaardigheden beschikken om een andere functie te bekleden, zijn omscholings- en bijscholingsinitiatieven van vitaal belang. HR-professionals zullen een cruciale rol spelen bij het faciliteren hiervan.”

Meer informatie over het rapport vind je hier.

Gepost door Persberichten

Laat een opmerking achter.