Terwijl velen zich al voor de pandemie bewust werden van het gebrek aan vaardigheden dat in hun organisatie en in diverse sectoren ontstond – grotendeels veroorzaakt door de introductie van nieuwe technologie – werd dit gebrek extra voelbaar toen bedrijven organisatorische wendbaarheid aan de dag moesten leggen en gedwongen werden om over te stappen naar werken op afstand. 

Toch blijven werkgevers in deze periode vol vertrouwen over hun vermogen om medewerkers te helpen om cruciale vaardigheden te ontwikkelen. En wat met de werknemers zelf? Raken werknemers het vertrouwen in de werkgever kwijt? Uit ons onderzoek blijkt dat medewerkers veel minder zeker van hun zaak zijn.

In een wereldwijd onderzoek heeft ons team van het Cornerstone People Research Lab (CPRL) gekeken hoe organisaties omgaan met nieuwe vaardigheden aanleren en ontwikkelen. Op het hoogtepunt van de coronapandemie ondervroeg CPRL rond de 1.000 werknemers en 500 bestuurders en HR-managers uit de hele wereld over hun ideeën over vaardighedenontwikkeling op de moderne werkplek. 

De resultaten, te vinden in ons rapport ‘A License to Skill: Embracing the Reskilling Revolution’, tonen dat maar liefst 90% van de bestuurders en HR-managers vol vertrouwen is over de mate waarin ze de vaardigheden van hun werknemers kunnen ontwikkelen. Ook heeft 87% de indruk dat ze voldoende toegerust zijn om nieuwe vaardigheden aan te leren, een afspiegeling van de investeringen die ze de afgelopen jaren deden.

Vertrouwen in de werkgever kwijt

De werknemers laten echter een ander beeld zien: slechts 60% heeft de indruk dat hun organisatie ze kan helpen om effectief vaardigheden te ontwikkelen. Ook heeft maar 62% het gevoel dat ze voldoende middelen tot hun beschikking hebben om zich nieuwe vaardigheden eigen te maken. Werknemers vinden dat ze niet genoeg tijd of begeleiding krijgen om goed om te gaan met de leermiddelen waarin de organisatie voorziet. Raken werknemers hiermee het vertrouwen in de werkgever kwijt?

Deze onzekerheid was te verwachten: de oorzaak ligt bij de huidige technologische veranderingen en nieuwe werkplekken. Het rapport ‘The Future of Jobs’ van het World Economic Forum stelt bijvoorbeeld dat ‘in 2025 mensen en machines evenveel tijd kwijt zullen zijn aan de huidige taken’. Kortom, medewerkers beseffen dat de waarde van hun vaardigheden aan voortdurende verandering onderhevig is.

Wat betekenen deze resultaten? Het is niet genoeg als organisaties investeren in professionalisering en organisatorische ontwikkeling. Ze moeten holistisch nadenken over de organisatiecultuur om positieve verandering teweeg te brengen, om de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden aan te moedigen en de organisatorische wendbaarheid op te bouwen. 

Een eenvoudige manier om iets aan de huidige situatie te veranderen is door het medewerkers tijdens hun werk makkelijker te maken om ze te laten leren en ze ontwikkeltools aan te bieden op het moment dat ze deze echt nodig hebben. Door toegepast leren aan te moedigen wordt leren gezien als ‘een deel van’ het werk en niet als iets wat er los van staat. De sleutel is om leren een onlosmakelijk onderdeel te maken van de organisatie, om helder te zijn over de noodzaak om vaardigheden te ontwikkelen en om een lerende cultuur te creëren, waarin de ontwikkeling van vaardigheden niet alleen een kernwaarde is, maar ook gestimuleerd wordt door sterk leiderschap.

Download voor meer informatie over het wereldwijde vaardighedenonderzoek het rapport ‘A License to Skill: Embrace the Reskilling Revolution’.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de website van Cornerstone. Lees ook de bijdrage van Cornerstone in het HR magazine ‘The future of HR’.

Gepost door Mike Bollinger

Laat een opmerking achter.