Een serie blogs over responsieve organisaties. Dit keer: de visie en missie

In responsieve organisaties staan mensen en hun onderlinge relaties op de voorgrond. Zij zijn belangrijker dan de plannen zelf. Daardoor zijn deze organisaties beter in staat om in te spelen op veranderingen en gebeurtenissen en te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. Verandering wordt geïnspireerd, niet ‘gemanaged’. Hiervoor zijn nieuwe manieren van leiden, samenwerken en besluitvorming nodig. In de vorige blog bespraken we dat traditionele management modellen hiervoor niet meer voldoen.

Maar als jij jouw organisatie responsief wilt maken, waar moet je dan beginnen? 

Zelfbewustzijn en potentieel

Responsieve organisaties zijn op de eerste plaats zelfbewust over hun toegevoegde waarde en het potentieel voor hun klanten en overige stakeholders. Dit vertalen zij in een duidelijke visie en missie. De visie geeft richting aan de onderneming en maakt duidelijk waarom zij bestaat. De missie voegt daar energie aan toe en maakt duidelijk wat men wil bereiken. Dit trekt de juiste medewerkers aan, bepaalt de voorkeur van klanten en de reputatie van het merk. Goede visies en missies zijn duidelijk, aantrekkelijk en gemakkelijk te onthouden.

Goede visies en missies zijn duidelijk, aantrekkelijk en gemakkelijk te onthouden.

Helaas wordt de waarde ervan vaak onderschat. Bezoek eens de websites van concurrenten in jouw markt. Lees hun visie en missie. Hoeveel ervan voelen oprecht, authentiek, sterk en overtuigend? Hoeveel kun jij je herinneren na het lezen ervan? Welke geven het gevoel dat zij het bedrijf correct beschrijven maar noch overtuigend, noch onderscheidend zijn?

Doe eens een quiz met je collega’s en raad welke visie en missie bij welke concurrent horen. Zeer waarschijnlijk heeft niemand het 100% goed. Want de meeste concurrenten lijken op elkaar. Hoe meer dat het geval is hoe harder de concurrentie op prijs. Want daar zit dan nog het enige verschil dat klanten kunnen ervaren. Terwijl het werkelijke verschil bepaalt wordt door de mensen in de organisatie en de manier waarop zij onderscheidende waarde leveren.

Visie

De visie in visie en missie geeft aan waarom het bedrijf bestaat en wat de richting ervan is. Een goede visie is duidelijk, beknopt en oprecht. Een goed voorbeeld is de Hendrik Veder Group (HVG), de oudste leverancier van kabels voor sleep- en hijsdoeleinden en ‘Hollands Glorie’ in de Nederlandse industrie. Hun markt kenmerkt zich door  ‘commoditization’. Terwijl men er bij HVG ervan overtuigd is dat er veel waardepotentieel is: kabels raken vaak zoek, soms worden ze weggegooid terwijl ze, eenmaal opgeknapt, nog uitstekend dienst zouden kunnen doen (duurzaam!). Ook weten klanten vaak niet welke kabels zij al op voorraad hebben en bestellen dan onnodig bij. Kortom: veel mogelijkheden om, met behulp van informatietechnologie, de kabels en dienstverlening eromheen slimmer, sneller en kosten-effectiever te maken. 

Maar hoe verwoord je deze visie nu zodanig dat je mensen erin mee kunt nemen? Vooral je eigen mensen op de werkvloer? HVG heeft het als volgt verwoord: ‘HVG levert fantastische kabel-producten, kabeltechnologie, kennis, diensten en innovaties’. Deze visie maakt voor iedereen duidelijk waarom dit bedrijf bestaat en bovendien wordt zij  aantrekkelijk en overtuigend gevonden.

Missie

De missie in visie en missie levert vervolgens de energie die het bedrijf in beweging brengt. Om bij HVG te blijven: ‘Wij leveren iedere klant, in elke situatie, de meeste meerwaarde en een geweldige ervaring.’

Ook hier geen wollig taalgebruik, of zinnen die zoveel informatie bevatten dat het je duizelt. Deze visie en missie laten geen misverstand bestaan waarom mensen in dit bedrijf iedere dag naar het werk komen. Iedereen kan ze onthouden, voelt direct of zij er wel of niet mee verbonden zijn en kan ze gebruiken bij hun werk.

Leidraad

Een goede visie en missie geven ook een duidelijke leidraad voor het handelen van het bedrijf naar zijn stakeholders toe. Want als de mensen betrokken zijn bij jullie missie en zich verantwoordelijk voelen voor de realisatie, hoever zullen zij dan gaan? Hoe zou jij jullie medewerkers in dat geval willen betrekken, inspireren en leiden? Als zij zich ermee verbinden, hoe kan dat hun ambities en betrokkenheid vergroten?

Wat zou het betekenen voor de relatie met jullie klanten? Gaan jullie verkopers het vooral hebben over de prijs of gaat het meer over jullie onderscheidende meerwaarde, de problemen die jullie oplossen zoals geen ander kan? En hoe beïnvloedt dat de relatie met jullie leveranciers? Natuurlijk gaan jullie inkopers  voor een goede prijs-kwaliteit verhouding. Maar wat als zij aan leveranciers vragen hoe hún producten jullie kunnen helpen? Zodat hun innovatie afdeling geprikkeld wordt om in beweging te komen voor jullie? Wat zijn de mogelijkheden? Welke toon ga je zetten – naar medewerkers, klanten, leveranciers, en alle andere belanghebbenden?

Een responsieve organisatie begint met een duidelijke visie en een inspirerende missie. Aantrekkelijk, makkelijk te onthouden en in niet mis te verstaan taalgebruik. Dat opent een wereld aan mogelijkheden en zorgt ervoor dat mensen met en voor jouw bedrijf in beweging komen. 

En ‘in beweging komen’ betekent: veranderen. Hoe kun je nu een organisatie ontwikkelen waarin verandering organisch plaatsvindt? Om die vraag te beantwoorden is het belangrijk om te begrijpen welke factoren bepalend zijn voor het feit dat de meeste verander projecten falen of hun doelen niet halen. Daarover gaat de volgende blog.

Gepost door Theo Kroese

Theo Kroese is organisatie-adviseur, ervaringsdeskundige en oprichter van Moving As One: “Verandering is nauwelijks te managen: die moet je inspireren”.

Laat een opmerking achter.