Tags: Blije werknemers, HR Strategie, OpenUp, retentie

8 impactvolle retentiestrategieën voor 2023

“Oh, maar je vindt zo weer iets nieuws!” klinkt het als iemand vertelt dat ze ontslag heeft genomen. Het is een van de eerste dingen die je hoort wanneer je nu ontslag neemt. De banenmarkt is op het moment ook gunstig. Daardoor is het personeelsverloop hoog: 33% van de werkenden nam vorig jaar in de VS vrijwillig ontslag. Personeelsverloop zorgt voor hoge kosten. Maar medewerkers die vrijwillig weggaan, in hoeverre kun je dat voorkomen? We bespreken 8 impactvolle retentiestrategieën die je dit jaar kunt toepassen.

Met de vertrekkende medewerker vertrekt namelijk ook hun talent. En een vervangende medewerker zoeken en deze opleiden kost veel tijd en geld. Een onderzoek van Gallup schat dat de vervangingskosten per medewerker die weggaat anderhalf tot twee jaarsalarissen bedraagt.

Daarom is het als organisatie belangrijk om te investeren in retentie. Al helemaal wanneer je bedenkt dat tweeënvijftig procent van de vertrekkende medewerkers aangeeft dat hun manager of organisatie hun ontslag had kunnen voorkomen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste retentiestrategieën voor 2023, zodat ook jij persoonsverloop kunt voorkomen.

Waarom gaan medewerkers vrijwillig weg?

Als je weet waarom medewerkers weggaan, kun je iets aan doen aan de specifieke oorzaak of oorzaken. Een uitgebreid eindgesprek of een survey als iemand weggaat kan hierbij helpen.

Onderzoek in de VS laat zien dat de belangrijkste reden voor medewerkers om weg te gaan een gebrek aan carrièrekansen is – denk hierbij aan groei, promotie, training en een gevoel van prestatie. Op een gedeelde tweede plek staan direct werkgerelateerde redenen zoals stress, het takenpakket, en het gevoel tot je recht te komen; welzijn en familie; en werk-privébalans. Andere redenen die genoemd worden zijn salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, management, (bedrijfs)cultuur, verhuizing en pensioen.

De belangrijkste redenen voor medewerkers om weg te gaan:

  • Gebrek aan carrièrekansen en doorgroeimogelijkheden – (22%)
  • Direct werkgerelateerde redenen zoals stress, toegang tot hulpbronnen, takenpakket, het gevoel tot je recht te komen (11%)
  • Gezondheid en familie – van zorg voor een kind of oudere tot (werkgerelateerd) fysiek en mentaal welzijn (11%)
  • Werk-privébalans – denk hierbij aan reistijd en werktijden (11%)
  • Salaris en beloningen (i.e., loon, secondaire arbeidsvoorwaarden en bonussen) (10%)
  • Verhuizing (9%)
  • Management – denk hierbij aan professioneel gedrag, kennis en kunde, communicatie, en een gevoel van steun (8%)
  • Cultuur: bedrijfscultuur, missie en waarden, faciliteiten en fysieke omgeving, veiligheid, diversiteit en collega’s (7%)
  • Pensioen (6%)
  • Overig (5%)

Neem de juiste mensen aan

De ‘beste’ retentiestrategie is om mensen aan te nemen die (voorlopig) geen ontslag nemen. Maar je kunt natuurlijk niet in de toekomst kijken; echt weten hoe lang iemand blijft doe je eigenlijk nooit. Je kunt er wel voor zorgen dat je mensen aanneemt die passen bij de aangeboden positie en bij het bedrijf. Rekening houden met de volgende factoren kan daarbij helpen:

  • De vaardigheden van de sollicitant passen bij de positie óf de sollicitant kan de benodigde vaardigheden ontwikkelen.
  • De positie is een logische vervolgstap in het carrièrepad van de sollicitant.
  • De sollicitant staat er niet om bekend regelmatig van baan te wisselen.
  • De bedrijfscultuur past bij de sollicitant en vice versa óf de sollicitant kan een positieve invloed hebben op de bedrijfscultuur. (Denk hierbij aan het aannemen van mensen met verschillende achtergronden en verschillende persoonlijkheden).
  • De visie van de sollicitant past bij het bedrijf óf de sollicitant kan een positieve invloed hebben op de visie. (Zingeving is voor veel medewerkers steeds belangrijker).
  • De sollicitant kan zich vinden in de bedrijfswaarden.
  • De sollicitant is tevreden met het geboden salarispakket en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Zorg voor een goede start

Een goed begin is het halve werk. De meeste mensen nemen ontslag in hun tweede jaar, wat erop duidt dat ze geen goede start hebben gehad. Een goede onboarding is daarom belangrijk. Als medewerkers de juiste training krijgen, zullen ze zich comfortabeler voelen in hun rol en zullen ze minder snel vrijwillig ontslag nemen. Daarnaast zullen zij beter presteren en nieuwe collega’s kunnen goed kunnen onboarden, waardoor je er ook als organisatie meer uithaalt.

Stippel een groeipad uit

Om een medewerkers langdurig aan te houden is het belangrijk dat je toekomstperspectief biedt. Had jij in de schoolbanken het volgehouden als je niet had geweten wanneer je naar de volgende klas zou gaan? Waarschijnlijk niet. Ook in een carrière geldt: als mensen mijlpalen hebben om naartoe te werken, zullen ze langer (gemotiveerd) blijven.

Zoals eerdergenoemd onderzoek laat zien, gaat tweeëntwintig procent van de werknemers weg wegens een gebrek aan doorgroeimogelijkheden.
Groei ziet er voor iedereen anders uit, maar bestaat vaak onder andere uit steeds uitdagendere werkzaamheden, nieuwe rollen met meer verantwoordelijkheid, een hoger salaris, trainingen en scholing.

Bied (externe) ondersteuning

Stress en problemen op het gebied van zowel fysiek en mentaal welzijn, zijn voor medewerkers belangrijke redenen om te weg te gaan, evenals het ontbreken van toegang tot hulpbronnen. Een platform als OpenUp biedt professionele ondersteuning om stress en uitdagingen op het gebied van mentaal welzijn bij medewerkers te voorkomen.

Wees flexibel met werkplekken en -tijden

Een gezonde werk-privébalans is belangrijk voor het behouden van medewerkers. De afgelopen jaren werkten steeds meer mensen thuis. Door minder reistijd en meer tijd thuis ervaarden ze een betere werk-privébalans. Door medewerkers de mogelijkheid te geven thuis te (blijven) werken, hou je dit gevoel vast.

Wees daarnaast flexibel met werktijden (mits het takenpakket dit toelaat). Zolang het werk gedaan wordt, maakt het niet uit wanneer toch?

Leid je managers goed op

Acht procent van de mensen gaat weg wegens problemen met hun manager(s). Denk hierbij aan de (mate van) professionaliteit, de kennis en kunde, de manier van communiceren en/ of de mate waarin medewerkers zich gesteund voelen door hun manager. Een goede manager speelt een belangrijke rol in het behoud van medewerkers. Vaak groeien medewerkers door tot manager omdat ze inhoudelijk sterk zijn. Maar een team leiden is écht een vak apart. Houd daar rekening mee.

Creëer een prettige bedrijfscultuur

Een aantal belangrijke stappen in het creëren van een prettige bedrijfscultuur:

  1. Zorg voor een duidelijke visie en doelstellingen. Zo begrijpen medewerkers waar het bedrijf naar toe wil en hoe ze daaraan bijdragen. Medewerkers hechten steeds meer waarde aan zingeving en zoeken naar een baan die aansluit bij hun eigen waarden. Denk hierbij aan bijdragen aan een duurzame en eerlijke wereld.
  2. Focus op inclusie en respect. Zorg ervoor dat iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt.
  3. Wees open en transparant.
  4. Geef medewerkers de ruimte en het vertrouwen om hun eigen ideeën en initiatieven in te brengen en uit te werken. Zo creëer je eigenaarschap en verantwoordelijkheid.
  5. Ondersteun je medewerkers, vanuit HR en management. Luister naar ze en neem hun behoeftes en zorgen serieus.

Door de gunstige banenmarkt is het personeelsverloop hoog. Hopelijk helpen deze retentiestrategieën jou om medewerkers toch te behouden, in 2023 en daarna!

Benieuwd hoe OpenUp ook jouw organisatie kan ondersteunen op het gebied van een positieve bedrijfscultuur en mentaal gezonde medewerkers?

Lees hier meer.

Tags: Blije werknemers, HR Strategie, OpenUp, retentie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.