Tags: employee journey, integron, Offboarding, onboarding

Het belang van goede offboarding: maak van je vertrekkende medewerkers ambassadeurs

Hoe moeilijk of vervelend het ook voor beide partijen kan zijn: aandacht voor een goede offboarding is noodzakelijk. Iets meer dan een derde (36%) van de vertrekkende medewerkers ervaart een bevredigend offboardingsproces, maar de overgrote meerderheid doet dat niet.

Dit terwijl een goede offboarding net zo belangrijk is voor je organisatie én de medewerker als een goede onboarding. Zo laat onze whitepaper Employee Journey Experience 2022 zien. Er valt dus nog veel te winnen. We laten zien wat.

Als medewerkers vertrekken, is aandacht vereist. Het is in het belang van de organisatie om op een goede manier afscheid te nemen. Organiseer iets leuks, een borrel of activiteit bijvoorbeeld. Neem op een nette en waardige manier afscheid. Laat merken dat de vertrekkende medewerker bij wijze van spreken nu al wordt gemist. Je wilt immers dat deze als ambassadeur de organisatie verlaat. Dat weegt en speelt mee in hoe je je als organisatie kunt onderscheiden op de arbeidsmarkt. Maar wees natuurlijk wel eerlijk in je communicatie. Geen hosanna-verhalen vertellen als deze niet blijken te kloppen.

Organiseer iets leuks, een borrel of activiteit bijvoorbeeld. Neem op een nette en waardige manier afscheid.

Positieve verhalen

Zeker in de huidige tijden van personeelstekorten en arbeidsmarktkrapte is het waardevol om positieve verhalen van anderen te hebben. Dat maakt je aantrekkelijk voor potentiële nieuwe medewerkers. En wie weet keert de vertrekkende medewerker ooit nog weleens terug. Helemaal niet onlogisch. Dat gebeurt vaker. Deze ‘terugkeerders’ worden ook wel ‘boemerangmedewerkers’ genoemd. Voordeel is dat ze de organisatie en de cultuur al kennen, hoewel deze in een paar jaar tijd natuurlijk ook wel wat veranderd kunnen zijn. Maar het is leuk om weer herenigd te worden met de ex-collega’s. Pas geleden keerde bij ons een medewerker na vijf jaar terug op zijn vertrouwde plek. Daar zijn wij uiteraard heel blij mee. En hij ook!

Zeker in de huidige tijden van personeelstekorten en arbeidsmarktkrapte is het waardevol om positieve verhalen van anderen te hebben. Dat maakt je aantrekkelijk voor potentiële nieuwe medewerkers.

Fans zijn schaars

Dat het belang van goede offboarding en de werkelijke praktijk soms ver uit elkaar liggen, laat de eNPS over het offboardingsproces zien. Het zegt helaas alles over het gevoel en beleving van de medewerker. Slechts een op de tien zou namelijk de vorige werkgever aanbevelen. Deze promoters, of fans, zijn schaars. Slechts 9% van de medewerkers beveelt hun vorige werkgever aan. Daarentegen geeft 63% van de vertrekkende medewerkers aan niet of in mindere mate de vorige organisatie aan te bevelen. Dat zijn dus de detractors. Het aandeel detractors is vergeleken met 2020 zelfs met 10% gestegen. Uiteraard is dat geen goede ontwikkeling, omdat je vooral promoters binnen je organisatie wilt hebben en ook promoters wilt hebben die jouw bedrijf ook na een mogelijk vertrek een warm hart toedragen.

Leer van de redenen van vertrek

Het is belangrijk om te weten waarom een medewerker vertrekt. Dat zorgt voor wederzijds begrip. Ook kun je er wellicht mee voorkomen dat meer medewerkers om diezelfde reden de deur achter zich dicht doen en voorgoed vaarwel tegen je zeggen. Zaken als inhoud van het werk, mogelijkheden of liever: geen mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen, een slechte sfeer of een onveilig gevoel kunnen redenen zijn voor vertrek. Om hierachter te komen is het exitgesprek een van de beste middelen. Hoewel die gesprekken lang niet altijd worden gevoerd, is het positief dat in 2022 44% van de medewerkers wel een exitgesprek heeft gehad. Dat is iets meer dan in 2021. Ook zagen we dat de totale ervaring met het offboardingsproces wat beter uit de verf kwam, maar deze is absoluut nog voor verbetering vatbaar.

Vertrek echt nodig?

Belangrijke vraag in het hele offboardingsverhaal is natuurlijk of het in alle gevallen echt nodig is dat medewerkers kiezen voor een andere baan. Had je als werkgever het vertrek van een medewerker kunnen voorkomen? Uit onze whitepaper blijkt dat maar liefst een op de drie medewerkers vindt dat hun werkgever hen had kunnen behouden. Hier ligt dus een enorm groot potentieel voor organisaties. Wat je daaraan kunt doen? Luister meer en beter naar je medewerkers, vraag ze vaker om feedback en acteer ook echt op hun wensen en behoeften. Dan heb je meer kans om ze binnenboord te houden. Dit alles ligt niet alleen op het bord van HR, maar ook op dat van de leidinggevenden. Al met al is offboarding een organisatiebreed issue. Voorkomen is vaak beter dan laten vertrekken!

Luister meer en beter naar je medewerkers, vraag ze vaker om feedback en acteer ook echt op hun wensen en behoeften.

Sollicitatiegedrag voorspelt medewerkerverloop

We zien zeker in deze tijd dat mensen weer wat meer rondkijken op de arbeidsmarkt. De afgelopen twaalf maanden heeft 26% van de medewerkers gesolliciteerd. Een op de vijf medewerkers is ook van plan om dit ook de komende tijd te gaan doen. Net als in 2021 zijn dit hoge cijfers. Dat betekent dat organisaties voorlopig nog te maken hebben met een hoge uitstroom van hun goede medewerkers. Vaak zijn het jonge talenten die een switch maken. Zo solliciteert de generatie Z (70%) maar liefst vijf keer vaker dan babyboomers (13%). En die jonge generatie doet dat ook vaker dan vorig jaar. Toen solliciteerde 50%. Vooral voor deze groep jonge mensen is de inhoud van het werk, de leidinggevende en ontwikkelingsmogelijkheden belangrijk. Medewerkers boven de 57 jaar hechten vooral aan het belang van goede arbeidsomstandigheden.

Offboardingstips voor organisaties

Vergeet je vertrekkende medewerker niet!

  • Emoties kunnen bij veel werkgevers de overhand krijgen, omdat ze het vertrek niet zien aankomen. Steun de ‘vertrekkers’ in hun keuze, maak kenbaar dat ze worden gemist en blijf in gesprek voor een goede (en leuke) overdracht en laatste paar weken.
  • Leer van je vertrekkende medewerker. Organiseer daarom exitgesprekken en/of exit surveys om inzicht te krijgen in de belangrijkste redenen van hun vertrek.
  • Neem op een goede manier afscheid. Met een gezellige borrel of een leuke activiteit.
  • Laat de medewerker als promoter vertrekken.
  • Behandel je oud-collega’s goed en blijf in contact. Goed voor je netwerk. En wie weet, keren ze ooit terug.

Meer weten over offboarding en employee journey experience?

Kijk op www.integron.nl of neem contact op met Guido van Buul, consultant employee experience via tel. 010 4115966 / 06 303 086 30 of mail [email protected].

De whitepaper Employee Journey Experience 2022 bekijken? Dat kan: download het document hier.

Tags: employee journey, integron, Offboarding, onboarding
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.