Tags: recruitment, werving, Wervingsstrategie

Slim talent vinden: de kracht van Talent Intelligence in Recruitment

Het aantrekken van het juiste talent, het is de afgelopen jaren bij veel organisaties een onderwerp op de boardagenda geworden, vanwege de aanhoudende schaarste op de arbeidsmarkt. Binnen organisaties zien velen de waarde in van employer branding, referrals, jobmarketing en sourcing. HR- en recruitmentplannen staan er vol mee. Maar in hoeverre zijn deze plannen datagedreven? Maak kennis met de term: Talent Intelligence, de onmisbare basis voor een écht goede workforce planning en wervingsstrategie.

Wat is Talent Intelligence?

Talent Intelligence (TI) gaat om het structureel verkrijgen van doelgroep-, recruitment- en arbeidsmarktdata uit externe bronnen en het slim combineren ervan met eigen beschikbare data. Het verrijkt interne data uit bijvoorbeeld Google Analytics, HR software, Applicant Tracking System (ATS) en Vendor Management System (VMS). TI helpt organisaties bij strategische workforce planning door inzichten te leveren in huidige en toekomstige talentbehoeften, zowel vast als flexibel. Met andere woorden: het biedt zicht op de totale markt, totale doelgroep en het gedrag van het complete arbeidspotentieel en helpt om een beter te begrijpen waar en hoe het beste tijd, geld en middelen geïnvesteerd moeten worden om het juiste talent aan boord te trekken en te behouden.

Combineer data voor unieke inzichten

HR- en recruitment specialisten vertrouwen logischerwijs op wat ze kennen en beheersen. Maar wat als de gewenste resultaten uitblijven? Dan is het tijd om nieuwe wegen te verkennen. In deze snel veranderende arbeidsmarkt is het essentieel om constant nieuwe inzichten te verkrijgen. Hier komt Talent Intelligence om de hoek kijken.

TI biedt nieuwe perspectieven, waarbij verrassende, innovatieve en soms controversiële benaderingen niet worden geschuwd. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van WhatsApp voor recruitment, iets wat enkele jaren geleden nog ondenkbaar leek. Zijn traditionele wervingskanalen zoals LinkedIn en Indeed nog steeds de beste keuzes of zijn er nieuwkomers die beter passen? En welke contractvorm kies je als je talent aan je organisatie verbindt? Dit zijn allemaal onderwerpen waarbij het combineren van externe marktdata en eigen data verbluffende inzichten kan opleveren.

Aan de slag met Talent Intelligence

Als je aan de slag wilt met Talent Intelligence, zijn technologische hulpmiddelen en capaciteiten nodig om informatie uit openbare en/of betaalde bronnen te verkrijgen en de verkregen gegevens te analyseren. Dit vraagt om een zekere mate van volwassenheid op gebied van data analytics binnen de organisatie, maar begint vooral met de vraag: waar haal je de marktdata vandaan? Afhankelijk van of je data nodig hebt over vast of flexibel personeel, of beide, zijn er verschillende opties beschikbaar. In Nederlands is Intelligence Group voorloper op het gebied van arbeidsmarktdata. LinkedIn biedt bijvoorbeeld LinkedIn Talent Insights, dat onlangs standaard onderdeel is van een recruiter seat. En als je internationale data nodig hebt, zijn Jobfeed/Textkernel en Jobdigger ook het verkennen waard. Of overweeg een dataset van een arbeidsmarktdienstverlener die het combineert met advies en praktijkervaring, zoals HeadFirst Group.

Onmisbaar in de ‘war for talent’

Talent Intelligence is een waardevol instrument in de war for talent. Door externe arbeidsmarktdata te gebruiken – in combinatie met eigen data – kunnen organisaties de basis leggen voor datagedreven besluitvorming rond HR- en recruitment vraagstukken. Dit is onmisbaar in de stap naar een proactieve en strategische benadering van talentmanagement, vooral in tijden van structurele schaarste op de arbeidsmarkt.

Daarom Talent Intelligence

HeadFirst Group beschikt over een rijke hoeveelheid eigen data, wat we met marktdata combineren tot unieke insights.

  • Alle data die je nodig hebt voor jouw strategische workforce planning.
  • Combineer marktdata (van HeadFirst Group en derden) met de data van jouw eigen organisatie.
  • Maak slimme, data-driven beslissingen over wervingskanalen, tarieven, arbeidsvoorwaarden en meer.
  • Voorspel trends en plan talent met predictive analytics.
Tags: recruitment, werving, Wervingsstrategie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.