Tags: e-gids, employee experience, generaties op de werkvloer, organiseren

Het talentmanagement waarmee HR iedere generatie tot recht laat komen

Binnen veel bedrijven wordt er druk gepraat over het nieuwe jaar. Wat zijn de consequenties van de politieke aardverschuiving? Hoe gaan de energieprijzen zich ontwikkelen? Welke acties moeten we ondernemen om de juiste mensen te krijgen, ze gemotiveerd te houden en ze te laten groeien? Er ligt enorm veel druk op de HR afdeling om alle schotels van de employee experience draaiend te houden.

In oktober deed BCG/WFPMA een onderzoek naar de grootste bedrijfsuitdagingen van dit moment onder ruim 6.000 directeuren en HR professionals. Met afstand (72%) worden talent uitdagingen genoemd; werving, kwaliteit, prestatie en de talent inzetbaarheid.

Meer en meer druk ligt er op HR en het leiderschap om te voorkomen dat medewerkers uitvallen. Het is te kostbaar en de mensen zijn hard nodig in het arbeidsproces. Dit vraagt van HR om het beschikken over de juiste inzichten die zowel de korte termijn besluitvorming als het leveren van waarde voor het gehele bedrijf verhogen.

Maar wat zijn de juiste inzichten nu steeds duidelijker wordt dat het overgrote deel van initiatieven ter bevordering van lekker werken en presteren falen? Veel programma’s ter verbetering van binding en ontwikkeling schampen slechts aan het oplossen van de essentie en blijven te ver weg van het aanpakken van de ware oorzaak. Zo publiceerde het Amerikaanse MindGym in november dat van de aangeboden vitaliteit programma’s slechts door 27% van de medewerkers proactief wordt ingetekend. Van diegene die intekenen heeft het overgrote deel dit het minst nodig.

Hoe kan HR betere besluiten nemen op de hele employee cyclus? Inzoomen op de generatie generieke aanjagers van effectieve inzetbaarheid, tevredenheid en welbevinden. HR expert en professor Dave Ulrich groepeerde met zijn team drie essentiële drijfveren van de employee experience:

  • Geloof in missie (Believe): Het vinden van betekenis en zingeving in het werk.
  • Iemand zijn (Become): Leren en groeien door het werk.
  • Ertoe behoren (Belong): Relaties en verbindingen opbouwen op het werk.

Deze inzichten komen overeen met wat generatie experts zeggen zoals de Nederlands socioloog Aart Bontekoning. De essentiële drijfveren van de employee experience worden gekatapulteerd in belangrijkheid door Generatie Z (geboren tussen 2000-2015). Laura Bas en Arno Molenaar signaleren dat Generatie Z een verschuiving teweeg brengt in de traditionele opvattingen over werk. Naast algemene werkbehoeften hechten zij bijzonder veel belang aan sociale ontwikkeling, maatschappelijke bijdrage, zelfregie, zinvol werk, persoonlijke groei, financiele waardering, gelijkheid, inclusieve samenwerking en een gepersonaliseerde benadering in het werk.

Deze inzichten vragen enerzijds een evolutie van de voorwaarden waarop bedrijven zich verbinden met talent (employee value propositie). Daarbij ook een update van de parameters waarop HR stuurt om een effectieve employee experience te verzorgen.

Ben jij benieuwd op welke manier jij het essentiële inzicht krijgt hoe je het talent van iedere generatie in je bedrijf tot recht laat komen? Vul onderstaand formulier in om de E-gids te downloaden.

Naam(Vereist)
Akkoord(Vereist)
Tags: e-gids, employee experience, generaties op de werkvloer, organiseren
Ook Interessante Document

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.