Tags: , , , ,

#25 Over de schemerzone rond grensoverschrijdend gedrag

Een feestelijke 25e aflevering over een serieus onderwerp! Vermeend grensoverschrijdend gedrag is een onderwerp dat veel aandacht trekt, maar waaraan veel verschillende kanten zitten. Omdat het gaat over 'beleving' en tegelijk ook een reactie oproept van 'normering' is het een nogal drassig terrein. Het rapport over de sociale (on)veiligheid van de Tweede Kamer biedt iets van houvast én veel stof om over door te praten.
Beluister de Podcast van: Melissa Schouman
Beluister de Podcast van: Melissa Schouman

Iedere twee weken – op zondagochtend, met lekkere koffie, aan de keukentafel – een ontspannen gesprek met stress- en burnoutcoach Melissa Schouman. Over alles wat je als medewerker en manager moet weten over werkdruk, stress en burnout. Over voorkomen, herkennen en oplossen.

Het schemerzone-effect van een onderwerp als grensoverschrijdend gedrag begint al bij het zoeken naar een definitie voor dit soort gedrag. Het heel generieke ‘gedragingen waar één van de partijen niet (vrijwillig) mee instemt bijvoorbeeld op fysiek of emotioneel vlak’ biedt wel erg veel ruimte voor uiteenlopende interpretaties. Bij Slachtofferhulp stelt men het iets scherper: dat iemand een ander schade toebrengt op fysiek of emotioneel vlak. In het recent opgeleverde rapport Kracht zonder Tegenkracht – over de sociale veiligheid in de Tweede Kamer organisatie – heeft men ervoor gekozen om vooral de bedoelde gedragingen specifiek te benoemen. Van schreeuwen, schelden, druk zetten, pesten, roddelen tot discriminatie en intimidatie en van alles daar tussenin.
In werkomgevingen kan de spanning die met dit gedrag gepaard gaat leiden tot uitval of vertrek van medewerkers die eronder gebukt gaan. Als het verder gaat dan losse incidenten kan zelfs een hele werkomgeving sociaal onveilig worden. Maar ook het onderwerp op zich en het praten over ‘wat nu precies een grens is’, brengt inmiddels de nodige spanning met zich mee. De aandacht zit momenteel volop aan de kant van diegenen die zich slachtoffer van iets voelen. Terwijl aan de andere kant van zo’n vermeende grens ook mensen zitten die steeds benauwder worden om zich open over bepaalde zaken te uiten.

Het blijft dus een belangrijke zaak om er met élkaar over in contact te zijn en te blijven. Maar wat je nu juist ziet bij die organisaties waar men afgelopen tijd duidelijke aanleiding had om extra maatregelen te treffen… Daar zoekt men vooral heil in zaken als extra en externe vertrouwenspersonen en onafhankelijke klachten- en integriteitscommissies waarmee de drempel om klachten te melden wordt verlaagd. Maar is dit toch ook niet een vorm van ‘uitbesteding’ van ingewikkelde kwesties? Kwesties die het nodig hebben om allereerst eens goed en diepgravend met elkaar over in gesprek te zijn zonder snel te willen oordelen en te veroordelen… Luister voor meer naar deze jubileum-uitzending!

Tags: , , , ,
Ook Interessante Podcast

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE