Jil staat op het punt naar Nederland terug te verhuizen. Lang woonde hij in Spanje, waar hij zorgde voor zijn gehandicapte dochter en voor zijn sociale onderneming Teaming.

Jil heeft de ambitie om de sprekerscarrière die hij in Spanje heeft opgebouwd, voort te zetten in Nederland. De Nieuwe Rede helpt hem daarbij. Het verhaal van Jil van Eyle lijkt in het begin niet echt te gaan over het veranderen van organisaties, maar hij laat zien hoe moeilijk, belangrijk en uiteindelijk fijn het kan zijn om zaken anders te zien en doen. En zoals ze bij De Nieuwe Rede altijd zeggen, ‘het kan anders’.  Het verhaal van Jil is daar weer een mooi voorbeeld van.

De nodige wake-up call

Op 8 oktober 1998 veranderde mijn leven plotseling persoonlijk en uiteindelijk ook professioneel zeer sterk. Mijn eerste dochter Mónica werd geboren met een waterhoofd en is zwaar gehandicapt gebleven. Voordat Mónica ter wereld kwam, was ik nooit bezig met goede doelen of manieren om de wereld te verbeteren. Sterker nog: tot 1998 dacht ik dat het leven alleen draaide om veel geld verdienen. Op jonge leeftijd had ik het busbedrijf CityZap opgezet en meteen bij het eerste commerciële succes kocht ik een gloednieuwe Porsche 911. Alles leek automatisch te gaan.

Als ik nu terugkijk op die periode heb ik veel geleerd, vooral over hoe dingen in een bedrijf níét moeten. Dan heb ik het grotendeels over individualisme en het niet willen luisteren naar je team. CityZap ging failliet omdat ik problemen niet deelde, geen hulp vroeg en niet transparant was. De ziekte van mijn dochter Mónica was de wake-up call die ik nodig had om echt te gaan geloven in teamwork en in anderen.

De start van Teaming

Ik moest hard op zoek naar geld voor een kleine stichting in Barcelona waar mijn dochter en andere gehandicapte kinderen werden behandeld, en kwam er al snel achter dat top down fondsen werven heel moeilijk was. Zo kwam ik op het idee om bottom up te werk te gaan. In plaats van verzoeken om een groot bedrag te doneren, ben ik gaan vragen naar een teamwork-donatie waarbij de medewerkers vrijwillig één euro afstaan van hun salaris voor een willekeurig goed doel. Ik noemde dit idee Teaming. Belangrijke uitgangspunten voor mij zijn:

  • Binnen een organisatie heb je een vrijwilliger die dit project coördineert.
  • Het gaat altijd om één euro per persoon: niet meer, niet minder. Dit ongeacht de functie binnen de organisatie.
  • Deelnemers kiezen zelf het goede doel waar ze aan schenken en na zes of twaalf maanden wordt een nieuw goed doel gekozen.
  • Gekozen goede doelen worden bezocht of iemand van het goede doel verzorgt een presentatie bij het deelnemende bedrijf, zodat iedereen kan zien hoe de donatie mensen helpt.

Teaming is zelf geen bedrijf of stichting en heeft geen personeel of kantoor en geen bankrekeningnummer. Het is gewoon een simpel idee dat kan worden samengevat als: microdonaties van één euro in teamverband. Inmiddels is er met behulp van Teaming meer dan tien miljoen euro gedoneerd aan duizenden sociale projecten. Dit enorme bedrag is onder andere gerealiseerd door een intense samenwerking met Frank Rijkaard. Ik mocht een tijdje zijn rechterhand zijn toen hij coach was voor FC Barcelona. Aan Teaming op zich is nooit iets veranderd, maar wanneer je een presentatie in de perszaal doet van FC Barcelona met Frank Rijkaard naast je, komt er plotseling veel pers opdagen en zelfs een uitgever met een contract om een boek te schrijven.

Test voor organisaties

Hierdoor kwam Teaming in een stroomversnelling en werd het in steeds meer landen toegepast in Europa en Zuid-Amerika. En, dankzij de Universiteit van Barcelona werd zelfs de Teaming Test ontwikkeld. De universiteit voerde een studie uit bij 400 bedrijven die aan Teaming deden en bij 400 organisaties waar een poging was gedaan en waar het niet gelukt was of waar het heel moeizaam was verlopen. Hun eindconclusie was dat de Teaming-bedrijven vooral volwassener zijn als team en veel meer geloven in hun kracht als team. Ook hebben de meeste Teaming-bedrijven een duidelijk collectief doel en worden de medewerkers vaak zelfs beloond met een groepsbonus in plaats van individuele bonussen.

We zagen door deze studie en opgedane ervaring dat het opzetten van Teaming binnen een organisatie een soort overzichtsfoto geeft over hoe het staat met de teamwork-capaciteit. Bedrijven waar Teaming snel en goed verloopt, hebben meestal een goede werksfeer, perfecte interne communicatie, weinig bureaucratie en er wordt goed geluisterd naar elke medewerker. Maar wanneer iemand Teaming bij haar of zijn bedrijf wil beginnen en ontdekt dat dit simpele idee bijna onmogelijk uit te voeren is, is er meestal een serieus probleem op het gebied van werksfeer, interne communicatie en bureaucratie. Dan heb je als directie iets om over na te denken.

Daarom wordt de Teaming Test steeds meer toegepast als instrument om te meten in hoeverre een bedrijf echt in staat is om als team te werken en om te zien of de waarden en visie die op de website staan of in lijstjes aan de muren hangen in de praktijk kloppen.

Veelgestelde vragen

Begrippen als greenwashing en een aantal zaken waar goede doelen minder goed om bleken te gaan met geld, maken dat ik vaak de vraag krijg of ik greenwashing in de kaart speel. Of ik zelf wat verdien aan Teaming. Wat betreft greenwashing: iedere organisatie mag meedoen en dat ze meedoen, vinden wij hoe dan ook een stap in de goede richting. Is een organisatie niet oprecht, bijvoorbeeld omdat medewerkers het pijnlijk vinden dat dit soort goede doelen worden ondersteund omdat in werkelijkheid de waarden op de website niet overeenkomen met de praktijk, dan komt dat nu (door de Teaming Test) mooi naar voren. En zoals gezegd: dan heb je als directie toch iets om over na te denken. Wat betreft mijn salaris: ik verdien niets aan de inkomsten van Teaming. Ik geef lezingen over dit onderwerp, over sociaal ondernemen, en mag mezelf gelukkig prijzen dat ik op die manier voldoende inkomsten genereer.

Gelukkig vragen ook veel mensen naar mijn dochter en de stichting die haar verzorgt. Zij maken het goed.

 

Gepost door HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events, interviews voor HR-professionals samen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.