De wendbaarheid van werknemers en organisaties wordt steeds belangrijker. Dat blijkt uit het stijgende aantal onderzoeken en analyses de afgelopen 20 jaar. De reden? We moeten mee in de verwachtingseconomie, zegt Jitze Reeder van Lagerweij.

De afgelopen week was ik op een bijeenkomst met drie oud-ministers van buitenlandse zaken. Iemand vroeg: is de wereld veiliger geworden? Het antwoord was ja, op basis van de cijfers wel, maar de wereld is vooral onduidelijker geworden. Een fenomeen dat we ook wel aanduiden met VUCA: Volatile (snel veranderend), Uncertain (onzeker), Complex (complex) en Ambiguous (vaag). Voor het buitenlandbeleid betekent dit omgaan met onzekerheid, snel inspelen op verandering en telkens weer nieuwe coalities zoeken.

De Coolblue-standaard

Dit merken we ook in organisaties. Zo introduceerde een gemeente laatst de ‘Coolblue-standaard’ om burgers beter en sneller te kunnen helpen. Doordat vooruitstrevende bedrijven zoals Coolblue de lat hoger leggen, stijgen onze verwachtingen van andere organisaties mee. Trendwatching.com noemt dat de verwachtingseconomie: ‘The expectation economy is an economy inhabited by experienced, well-informed consumers from Canada to South Korea who have a long list of high expectations that they apply to each and every good, service and experience on offer.’

‘Their expectations are based on years of self-training in hyperconsumption, and on the biblical flood of new-style, readily available information sources, curators and BS filters. Which all help them track down and expect not just basic standards of quality, but the ‘best of the best.’

Wanted! Wendbaarheid

Dit verklaart de behoefte aan wendbaarheid en flexibiliteit – zowel op organisatorisch als op individueel niveau – zodat organisaties kunnen meebewegen, effectief kunnen inspelen op klantwensen en concurrerend kunnen blijven.

Maar wat is wendbaarheid eigenlijk? Wendbaarheid is het vermogen en de bereidheid om te willen leren, gecombineerd met het effectief kunnen presteren in een omgeving die continu verandert. Ook snel kunnen schakelen, flexibiliteit en adaptief handelen zijn kernbegrippen van wendbaarheid. Een wendbare organisatie heeft dus behoefte aan wendbare medewerkers. Die herken je als volgt.

Profiel van de wendbare medewerker

Een wendbare medewerker is niet vies van kritiek of feedback, wil continu leren en floreert in een omgeving die continu in beweging is. Zelfontwikkeling en leren van ervaringen zijn cruciale kenmerken. Wendbare medewerkers hebben een drive om nieuwe kennis op te doen en willen continu nieuwe vaardigheden ontwikkelen.

Niet alleen wat iemand in huis heeft is belangrijk, maar ook de snelheid waarmee diegene iets in huis haalt, telt mee. Een wendbare medewerker maakt makkelijk contact, schat snel in wat iemand zijn behoeften zijn en past zijn gedrag hierop aan. Een wendbare medewerker kent zichzelf, is zelfbewust, reflecteert en weet wat zijn talenten, kwaliteiten en valkuilen zijn. Hij analyseert het eigen functioneren en past het geleerde toe in de praktijk.

Het begint met inzicht

Een wendbare organisatie zonder wendbare mensen is onmogelijk. Inzicht krijgen in wendbaarheid is dan ook van groot belang. Een medewerker die weet hoe wendbaar hij is, komt meer tot zijn recht in een organisatie waar veel wendbaarheid gevraagd wordt. En vice versa, een organisatie die weet hoe wendbaar zijn medewerker is, kan deze op een plek zetten die past bij zijn wendbaarheid. Zowel de organisatie als het individu plukken hier de vruchten van.

Figuur 1: De 5 kenmerken van wendbare mensen

Verder lezen?

Wendbaarheid kan je leren
Inzicht in wendbaarheid

Jitze Reeder

Gepost door Jitze Reeder

Jitze Reeder maakt potentie vrij bij bedrijven en personen. Zijn jarenlange ervaring als communicatiestrateeg en merkbouwer in binnen- en buitenland zet hij nu in het HR-veld in. Als commercieel directeur en senior consultant bij Lagerweij, richt hij zich op het formuleren van een collectieve ambitie, het positioneren van de leiders van morgen en het betrekken van bevlogen mensen. Lagerweij is het HR-adviesbureau voor maximaal mens effect op uw organisatiedoelen. Wij verzorgen al meer dan 20 jaar assessments, coaching, training en advies voor organisaties die vertrouwen op hun menselijk kapitaal. Samen met u ontwikkelen onze specialisten programma’s voor duurzame effectiviteit, doelgericht leiderschap en nieuwe vormen van samenwerking. Altijd op basis van harde data en een waarderende benadering. Want hoe uitdagend uw organisatiedoel ook is, uiteindelijk maakt een unieke menselijke eigenschap het verschil. Dat noemen wij Het Mens Effect.