Heb je medewerkers die vanwege de corona-situatie gaan thuiswerken? Dan moeten daar afspraken mee worden gemaakt. Mijn collega’s en ik hebben daarvoor een modelbrief Thuiswerken gemaakt. Deze dient tevens als geheugensteuntje voor werkgevers: heb ik wel aan alles gedacht? Laat je medewerker niet aan zijn lot over thuis.
Download de modelbrief Thuiswerken hier
Let op: het is een model, dus pas het volledig aan naar de concrete situatie. Schrap naar eigen inzicht wat overbodig is, en voeg toe wat nodig is.
Voor thuiswerken gelden (lichtere) arbo-regels. Je kunt de thuiswerkplek zonodig laten controleren door de arbodienst. Soms kan het aan de hand van foto’s.
Er zijn misschien fiscale aspecten en mogelijkheden aan de orde. Vraag dat na bij je belastingadviseur.
Als je er een regeling van maakt, in plaats van alleen een individuele afspraak, dan is instemming van de ondernemingsraad vereist.
Houd in de gaten of het goed gaat met je medewerker. Je blijft als werkgever verantwoordelijkheid houden.
P.S. Geef vooral ook aandacht aan degenen met thuiszittende kinderen of een partner in een vitale sector. Zij hebben het niet makkelijk momenteel.