Tags: , , , ,

Dank voor het compliment! Maar heb je ook tips?

Bij AFAS willen we het elke dag een procentje beter doen. Dat kan niet zonder feedback van elkaar te krijgen. Alleen: hoe organiseer je dat? Wij doen dat onder andere via onze managers. Want zij zijn de dragers van onze cultuur.

Sinds kort hebben we bij AFAS het Cultuur Halfuur. Een online talkshow met rubrieken als Tuut tuut de productminuut en Het AFAS Archief. Ik mocht de eerste aflevering hosten.

De volgende dag kreeg ik een mailtje van een collega: ‘Britt, wat een superleuke eerste editie! Het zag er fantastisch uit.’

Ik bedankte voor de mooie woorden, en vroeg haar of ze ook tips had. Daarop kreeg ik een mailtje dat de overgangen tussen de rubrieken beter konden, en dat ik mijn armen niet op de tafel moet leggen, omdat de knoopjes van mijn mouwen irritant tikten op de tafel. Supergoed dat ze dit aangeeft, dat kunnen we de volgende keer meteen anders doen.

Wijsneuzen

Punt is wel dat ik om deze feedback moest vrágen, deze collega zei het niet uit zichzelf. En daarin is zij niet de enige. Elkaar vertellen wat de ander goed doet, lukt nog wel. Vertellen wat er beter kan, is al een stuk ingewikkelder. Best begrijpelijk natuurlijk. Je wilt niet graag wijsneuzen, en misschien al helemaal niet tegen een manager of directeur.

Toch is het onmisbaar als je als organisatie beter wilt worden. Niet om elkaar te beoordelen, maar om samen te leren. De vraag is dus: hoe zorg je dat dit ook echt gebeurt?

Wat ons betreft hebben de managers daarin een hele belangrijke rol. Zij zijn het cement in onze organisatie: ze hebben invloed op de directie én zijn het voorbeeld voor de medewerkers. Ze zijn degenen die onze cultuur en onze kernwaarden elke dag in de praktijk brengen.

Vreemde ogen

Een manier om feedback geven en krijgen normaler te maken, is door mee te kijken met anderen. Managers en directieleden lopen elk jaar verplicht stage op andere afdelingen in ons bedrijf. Daardoor leren ze zelf veel, bouwen ze een band op met collega’s, én wennen ze eraan om te praten over hoe het gaat. En dat hoeven helemaal geen grote onderwerpen te zijn.

Zo liep ik zelf dit jaar onder andere stage bij sales. Ik ging met een collega mee naar een prospect om een demo aan tien mensen te geven. We liepen de kamer in, mijn collega zocht een plekje en ik ging aan de andere kant van de tafel tegenover hem zitten. Achteraf vroeg hij mij: ‘Waarom deed je dat? Als wij met zijn tweeën gaan, gaan we altijd naast elkaar zitten.’ Nou, omdat ik in zo’n grote groep de gezichtsuitdrukking van de mensen naast hem goed kan zien, en het dus veel makkelijker kan oppikken als iemand bedenkelijk kijkt. In het vervolg gaat hij het ook zo doen.

Als ik de baas zou zijn

De tweede manier om feedback geven en krijgen normaler te maken, is de leadershipscan die we sinds dit najaar hebben voor managers en directeuren. Elk team wijst één medewerker aan die de scan uitvoert. Die medewerker interviewt alle collega’s uit het team over de leidinggevende (en ja, wij als directeuren worden ook gescand). De belangrijkste vragen zijn: wat gaat er goed, wat kan er beter en wat zou je direct morgen anders doen als jij de manager was? De uitkomsten verwerkt de medewerker in een presentatie voor de manager.

Inmiddels hebben we de eerste presentaties binnen, en de opbrengsten zijn zó waardevol. De complimenten én de adviezen. Zo kreeg een manager terug dat de medewerkers heel blij met haar zijn, omdat ze zo toegankelijk is, en tijd neemt voor gesprekken. Maar ook dat ze wel wat meer visie mag hebben en met de vuist op de tafel mag slaan. Weer een andere kreeg terug dat de medewerkers de terugkoppeling vanuit het directieoverleg niet altijd helder vonden. Ze hadden het gevoel dat er meer speelde dan ze te horen kregen.

Feedback is normaal

Met dit soort uitkomsten ben ik superblij. De tips zijn lekker concreet. Managers kunnen er direct wat mee. Wij ook trouwens. Misschien waren de uitkomsten van ons directieoverleg ook niet altijd zo helder. En gaven directeuren soms verschillende terugkoppelingen over hetzelfde overleg. Daarom maken we nu bij toerbeurt een korte video over het directieoverleg die we delen met alle managers. Zo heeft iedereen dezelfde informatie.

Op die manier werken we met zijn allen aan wat we bij AFAS altijd zeggen: elke dag een procentje beter.

 

ZO WERKT HR BIJ AFAS

Wil je meer te weten komen over onze visie op HR? Meld je dan aan voor de gratis inspiratiesessie ‘ Zo werkt HR bij AFAS’. De sessie wordt doorlopend gegeven door HR & CSR Directeur Britt Breure in het AFAS Theater in Leusden.

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel
Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE