Tags: arbeidsvoorwaarden, employee experience, Offboarding, onboarding

Versterk de employee journey experience met deze 5 adviezen

De employee journey experience is tijdens corona veranderd: medewerkers hebben meer dan ooit thuisgewerkt en ook verlopen sollicitaties en kennismakingen vaker digitaal. Om een positieve employee journey experience te realiseren heeft onderzoeks- en adviesbureau Integron enkele adviezen op een rij gezet. De adviezen zijn gebaseerd op de whitepaper Employee Journey Experience 2021.

Lees hier het het vorige artikel over de Employee Journey.

Faciliteer online onboarding

Digitaal solliciteren en online kennismaken hebben een vlucht genomen tijdens corona, blijkt uit de whitepaper Employee Journey Experience 2021 van Integron. Een digitale start ervaren medewerkers over het algemeen als uitdagend: het is minder makkelijk om je collega’s echt te leren kennen en vertrouwd te raken met de organisatiecultuur. Toch kan de werkgever ook online zorgen voor een warm welkom en een fijne kennismaking. De gouden regel is: geef nieuwe medewerkers de ruimte om elkaar te leren kennen en de organisatie te ontdekken. Overspoel ze niet met informatie, maar doseer. Om online kennismaken te faciliteren is bewust tijd inruimen voor informele ontmoetingen een must, bijvoorbeeld met speciale break-out-sessies.

Maak een onboardingplan voor de eerste drie maanden

Tijdens corona is gebleken dat werkgevers hun nieuwe medewerkers niet altijd de aandacht geven die ze nodig hebben, terwijl juist de beginperiode een belangrijke rol speelt in hoe medewerkers over je organisatie gaan denken. Zorg dus dat je niet alleen nieuwe medewerkers binnenhaalt en met elkaar laat kennismaken, maar stel ze ook in staat om goed hun weg te vinden.

Veel organisaties gebruiken het het ’’30-60-90 dagenplan’ voor deze startperiode van nieuwe medewerkers. In dit plan beschrijft de werkgever samen met de medewerker voor elke periode enkele doelen, met daaraan gekoppeld specifieke acties die de medewerker zal ondernemen. In praktijk zijn de eerste 30 dagen vaak gericht op basale aspecten, zoals de technologie in de vingers krijgen en vertrouwd raken met de belangrijkste procedures en gewoontes. Na elke periode vindt er een evaluatie plaats en een eventuele bijstelling van de doelen.

Focus op arbeidsvoorwaarden

In 2021 staan de arbeidsvoorwaarden weer met stip op 1 in de overwegingen om naar een nieuwe werkgever over te stappen, blijkt uit het onderzoek van Integron. Minder bepalend geworden is de woon-werkafstand. Het gaat om zowel de primaire arbeidsvoorwaarden, zoals het salaris, de arbeidsduur en de vakantiedagen, als de secundaire voorwaarden, zoals een dertiende maand of een fiets van de zaak. Reden dat de arbeidsvoorwaarden weer bepalend zijn, is waarschijnlijk het economisch herstel, verduidelijkte mijn collega Elise Kamhoot eerder [link naar het arikel ’’Nieuwe medewerkers enthousiaster…]. We zien dat medewerkers in 2020 blij waren met de zekerheid van hun functie. Nu durft werkend Nederland weer meer om zich heen te kijken, op zoek naar betere arbeidsvoorwaarden, meer uitdagingen in het werk en een positieverbetering. Werkgevers doen er dus goed aan om helder te zijn over de arbeidsvoorwaarden binnen hun organisatie.

Behoud young potentials

Medewerkers vertrekken in een derde van de gevallen naar een andere werkgever uit onvrede over hoe de zaken binnen de organisatie geregeld zijn. Juist die groep kan de werkgever mogelijk behouden door beter naar ze te luisteren. De onvrede kan waarschijnlijk nooit helemaal worden weggenomen, maar meer begrip maakt soms een wereld van verschil. Blijf dus in gesprek met je medewerkers over hoe zij hun werk beleven. Vooral jongeren zitten om zich heen te kijken: maar liefst de helft van de medewerkers uit generatie Z (< 23 jaar) heeft het plan om het komende jaar te solliciteren, blijkt uit het onderzoek van Integron. Onder de oudste generatie medewerkers is dit percentage slechts 15%.

Schenk ook aandacht aan offboarding

Onboarding krijgt binnen organisaties veel aandacht. Begrijpelijk, maar minstens zo belangrijk is offboarding, het afscheid nemen van medewerkers. Want zij zijn je ambassadeurs van de toekomst. Hun laatste indruk nemen ze mee in gesprekken met potentiële medewerkers op verjaardagen en andere informele bijeenkomsten. Ook zittende collega’s kunnen een goed afscheid over het algemeen waarderen: ze zien dat hun werkgever zich inspant om hun collega gedag te zeggen. Onderschat de invloed van collega’s op potentiële medewerkers niet: maar liefst een op de vijf nieuwelingen komt via een bekende in contact met de werkgever, blijkt uit Integrons whitepaper Employee Journey Experience 2021.

Meer weten? Download het whitepaper Employee Journey Experience 2021 van Integron.

Tags: arbeidsvoorwaarden, employee experience, Offboarding, onboarding
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE