De cijfers zijn behoorlijk zorgwekkend. Branches als de bouw en de zorg hebben hierin de grootste uitdaging, in de zorg is het aantal openstaande vacatures in de afgelopen 10 jaar verviervoudigd. De vergrijzing in Nederland speelt hier een grote rol, maar ook de hoge werkdruk en de uitval door ziekte zijn debet aan dit probleem. De teleurstellende conclusie is hier dat het aannemen van nieuwe medewerkers hier niet de enige oplossing is, ook in het behouden van personeel is veel winst te behalen.
Uit onderzoek is gebleken dat medewerkers gemiddeld binnen 3 maanden afscheid nemen van een nieuwe werkgever. Door het grote aantal vacatures is dit relatief makkelijk voor de medewerker, er is immers veel werk beschikbaar. Hier ligt een grote taak voor de werkgever. Want hoe behoud je nou je mensen? We hebben een aantal tips voor je op rij gezet.
Wees duidelijk
Veel medewerkers verlaten een nieuwe werkgever om dat de werkzaamheden niet waren zoals verwacht. Duidelijkheid scheppen is hier de oplossing. Dit kan bij aanvang wellicht zorgen dat een medewerker niet voor jou als werkgever kiest, het zorgt ook dat degene die wel voor je kiest weloverwogen gekozen heeft.
Zorg voor een heldere administratie
Door goed zicht te hebben op de administratieve zaken bij een indiensttreding, voorkom je missende gegevens of dubbele formulieren. Dit schept rust en straalt zekerheid uit naar je nieuwe medewerker. Met een kloppende personeelsadministratie heb je tevens goed zicht op de kosten of financiële tegemoetkomingen waar je aanspraak op maakt bij de indiensttreding.
Een warm bad
Zorg dat een nieuwe medewerker in een prettige situatie stapt. Niks zo vervelend als de hele dag achter een niet werkende computer zitten en moeten wachten tot de IT afdeling tijd heeft. Bereid de zaken goed voor. Natuurlijk is een welkomstbloemetje leuk, maar een georganiseerde werkplek en een duidelijke verwachting is veel waardevoller voor je nieuwe medewerker.
Blijven monitoren
De eerste dagen is het vanzelfsprekend om een nieuwe medewerker de juiste aandacht te geven. Toch is het belangrijk om dit te blijven doen. Juist na die eerste maand is het goed om op geregelde basis gesprekken te voeren over het welbevinden van je medewerker. Hierdoor ontdek je eventuele problemen eerder en voorkom je hopelijk vroegtijdig vertrek.
Stel een ontwikkelingsplan op
Door je medewerker te betrekken in de doelstellingen, voorkom je dat hij / zij zich overspoeld voelt met verantwoordelijkheden. Door samen te kijken naar wat haalbaar is, ontwikkelt de medewerker zich op eigen tempo en creëer je een prettige werkomgeving.
Goed werkgeverschap vraagt een fikse investering in tijd. Continue wisselingen onder medewerkers echter ook, het loont hierom absoluut om de tijdsinvestering in je nieuwe medewerkers te maken. OAZ HR Specialisten ondersteunt haar klanten bij het instroomtraject van nieuwe medewerkers. Door je personeelsadministratie goed op orde te hebben, creëer je rust bij je nieuwe medewerkers. Met een kloppende administratie is het voor OAZ ook mogelijk om te bekijken waar je recht hebt over financiële tegemoetkomingen of subsidies, zo kan jij je aandacht blijven besteden aan dat waar je goed in bent.
Bezoeker!
Laatste nieuws
Vacatures
Kalender
Kennis
Blijf op de hoogte
WORD LID
Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.