Wat is er nodig om tot de beste resultaten te komen? Wat zijn deconsequenties van bepaalde werkwijzen? Hoe kunnen procedures effectief worden geïmplementeerd? Medewerkers met sterk ontwikkelde vaardigheden op het gebied van Critical Thinking, zijn het best in staat om goed antwoord te geven op deze vragen. Dit leidt tot het nemen van goede beslissingen. En goede beslissingen leiden tot efficiënte en winstgevende organisaties. 

Critical Thinking wordt aangemerkt als een van de belangrijkste ’21stCentury Skills’ en blijkt van grote toegevoegde waarde te zijn binnen het(bedrijfs)leven. De vaardigheid vormt de basis voor competenties alsbesluitvorming, probleemoplossend vermogen, strategisch denken, en organisatie& planning. Het gaat over het vermogen om feiten van aannames te kunnen onderscheiden, informatie te analyseren en argumenten te evalueren, om op basis daarvan de juiste conclusies te trekken en beslissingen te nemen. Goed nieuws: je kunt het leren (Lehman & Nisbett, 1990).

Lang voor het begrip Critical Thinking bestond, formuleerde Plato het concept’Formal Discipline’. Dit stelt dat beredeneren kan worden ontwikkeld binnen verschillende vakgebieden en dat dat vervolgens effect heeft op beredeneren in het alledaagse leven. Uit recenter onderzoek is gebleken dat onderwijs en training op het gebied van beredeneren en hypotheses toetsen een positief effect heeft op (Lehman & Nisbett, 1990):

  1. Nadenken over onzekerheden in het alledaagse leven.
  2. Het onderzoeken van de betrouwbaarheid van informatie.
  3. Het logisch oplossen van problemen.


De Critical Thinking-training van Pearson TalentLens is ontworpen om zowel op het persoonlijke vlak, als op organisatieniveau vooruitgang te boeken. Cijfers uit Amerika hebben deze vooruitgang daadwerkelijk aangetoond. Over een tijdsbestek van 18 maanden zijn 400 deelnemers van de Critical Thinking training gemonitord. Hiervan heeft 74% aangegeven de tools uit de training daadwerkelijk te gebruiken in de praktijk. Dit heeft een enorme financiële impact gehad op de organisaties waarbinnen zij werkzaam zijn. De kosten die werden bespaard, en deextra winst die werd gegenereerd, als gevolg van beslissingen die door middel van ‘Critical Thinking’ zijn genomen, waren gemiddeld 17 keer de kosten die geïnvesteerd zijn in het volgen van de training (Action Management AssociatesInc., 2017). 

Het zou oneerlijk zijn om te beweren dat één training van Pearson TalentLens ervoor zorgt dat iedere deelnemer na afloop een perfecte denker is. De training geeft inzicht in karaktereigenschappen en cognitieve valkuilen van het individu. Deze elementen hebben namelijk invloed op het kritisch redeneervermogen (Pearson, 2012).  Het creëren van bewustwording op dit gebied zorgt ervoor dat cognitieve- en persoonlijke eigenschappen niet langer een potentiële belemmering vormen voor de ontwikkeling van Critical Thinking.

Het belangrijkste aspect bij het ontwikkelen van Critical Thinking is oefenen,oefenen en nog eens oefenen. Na de nodige theoretische onderbouwing en inzichten wordt hier tijdens de training dan ook een begin mee gemaakt; door middel van actuele casuïstiek uit het werkveld van de deelnemers wordt de vaardigheid in kaart gebracht. Hierdoor kan de aangereikte kennis direct worden doorvertaald naar de praktijk. Daarbij krijgen deelnemers tijdens de training voldoende handvatten mee om de vaardigheid verder te ontwikkelen ende principes van Critical Thinking vervolgens toe te passen in hun werk en dagelijks leven.

Benieuwd naar wat de training voor jouw organisatie kan betekenen? Voor meer informatieover de training, of het aanvragen van een gratis oefentest om het huidigeniveau van Critical Thinking te bepalen, kun je via deze weg vrijblijvend contact opnemen met onze HR Consultant Nina Kelder.Eerst meer weten over Critical Thinking in het algemeen? Bekijk dan het webinar.

 


Bronnen: Lehman, D.R., & Nisbett, R.E. (1990). A longitudinal study of the effects of undergraduate training on reasoning. Developmental Psychology, 26 (6), 952-960.

Nina Kelder

Gepost door Nina Kelder

Nina heeft Organisatie Psychologie gestudeerd aan de Universiteit van Leiden, waar zij in 2014 haar Mastertitel behaalde. Na haar studie heeft zij als recruiter en assessment consultant gewerkt. Zij heeft ervaring met het opzetten van complexe selectietrajecten, het opstellen van een gewenst functieprofiel en het inzichtelijk maken van competenties, drijfveren en persoonlijkheid. Inmiddels heeft zij meer dan 200 assessments geanalyseerd en op basis hiervan diverse organisaties en kandidaten geadviseerd. Nina is gepassioneerd om opdrachtgevers te helpen die passend talent zoeken. Typisch Nina: vrolijk, ondernemend en servicegericht.